Creating_Facbook_Experience_____________________________________________–
בכל יום מותגים ומשווקים מרחבי העולם משקיעים מאמצים אדירים בניסיון להציע ללקוחות שלהם חוויות יוצאות דופן בפייסבוק. כולם מחפשים דרכים יצירתיות לחבר את הלקוחות שלהם לרעיונות ולמסרים השיווקיים חדשים במטרה להשיג את המטרות העסקיות שהציבו לעצמם.

אז כדי לעורר גם בכם את יצר הסקרנות ולתת קצת השראה יצירתית, בחרתי להציג לכם סדרה של Case Studies מרתקים הכוללים מהלכים מבריקים של מותגים מובילים. בכל אחד מה- Case Studies שאציג בפניכם אתאר את המטרה העסקית של המהלך כמו גם  את אופן החיבור לפייסבוק. לדעתי אפשר ללמוד מכל אחד מהמהלכים הללו המון תובנות מרתקות, ולכן אשבץ בכל אחד מהם נתונים הממחישים את  השיפור העסקי המרכזי שהמהלך ייצר עבור המותג שלו. מקווה שתיהנו:

זה לא סוד שהגולשים הופכים אדישים יותר לניסיונות של המשווקים לרגש ולמשוך את תשומת ליבם, מה שהופך את האתגר השיווקי למורכב מאי פעם. כלי עבודה מאוד חשוב שכדאי שתכירו: "facebook-studio" (קישור) , שהוא למעשה גלריה עשירה הכוללת מגוון רחב של דוגמאות למהלכים שיווקיים של מותגים מכל רחבי העולם כשהמכנה המשותף לכולם הוא- מהלכים שהושקו ע"ג הפלטפורמה של פייסובק (אפליקציות, עמודי מותג, מהלכים פרסומיים ועוד). כל המהלכים מדורגים ע"י הגולשים עצמם ולאחרונה פייסבוק הוסיפה אפשרות לזכות בפרסים על מהלכים מצטיינים. פייסבוק השכילה להשקיע לא מעט משאבים בעצמה בקידום הגלריה במטרה לעודד עסקים ומותגים כמו גם להוות מקור השראה ליצירתיות וחדשנות ברשת החברתית.

טיפ חשוב למנהלי שיווק ומותג: תוכלו גם אתם להציע את הפעילות שאתם יצרתם כך שהמהלך שלכם יופיע לצד מגוון מהלכים נוספים וכך לזכות בחשיפה, טראפיק וכמובן מיצוב גבוהה בעיני השותפים העסקיים שלכם.

המותג: אמריקן אקספרס

שם המהלך: השקת ה- Small Business Saturday

חברת אמריקן אקספקס ארה"ב היא דוגמה ומופת לדעתי לחברה ששמה לעצמה את ערך החדשנות כמטרה. החברה לא מפסיקה להתנסות בטכנולוגיות חדשות בכל הערוצים הדיגיטליים, בין אם זה במובייל, פייסבוק טוויטר ושאר רשתות חברתיות, אבל הדבר המשמעותי ביותר לדעתי הוא החיבור ההדוק שהם יוצרים בין הפלטפורמות. אמריקן אקספרס מבינים היטב את מה שחברות אחרות עדיין לא הפנימו – הצורך לפגוש את הלקוחות במקום ובזמן שבן הלקוחות מעוניינים לפגוש את המותג, ולא ליהפך. בנוסף, משכילה החברה לייצר שיתופי פעולה אסטרטגיים עם חברות אחרות שלמעשה משלימות אותה ביצירת חווית משתמש/ לקוח חדשני, מקורי ובעיקר – רלוונטי. הכוונה במושג "חווית משתמש" היא לאופי האינטראקציה של הלקוחות והמשתמשים עם המותג, כל המשתמע מכך.

ולעניינינו, אמריקן אקספרס ארה"ב יצאה בקמפיין רחב היקף שמטרתו להעצים את סגמנט העסקים הקטנים והבינוניים (SMB), תוך עידוד קנייה של לקוחות אצלם. המהלך, אשר הושק ב- 2010 נועד לעודד לקוחות פרטיים למקד את הקניות שלהם בקרב העסקים הקטנים הנמצאים בשכונה ובקהילה הקרובה במהלך יום שבת שאחרי חג ה- Thanks Giving.

 Small Business Saturday

במטרה להפיץ את המסר השיווקי לקהל יעד גדול ככל שניתן, AMEX החליטו לבסס את המהלך על גבי פייסבוק כעוגן תשתיתי כפלטפורמה שיווקית מרכזית. תוך שימוש בפרסומות ממומנות, AMEX הובילו את הגולשים לעמוד הרשמי של הקמפיין בפייסבוק כמובן, שם הועבר המסר השיווקי המרכזי: לקוחות שיבצעו רכישות אצל העסקים הקטנים בסביבתם דרך כרטיס ה- AMEX שלהם ייהנו מהחזר כספי (Cash Back) של 25$ על כל רכישה אצל אחד מהעסקים שהשתתפו בפעילות.

בנוסף, כדי לחזק את בעלי העסקים עצמם AMEX העניקה ל- 10,000 עסקים מימון לפרסום עצמי (במסגרת הקמפיין) בפייסבוק. אחד הדברים החשובים ביותר לדעתי בהטבה האחרונה היא החיבור הישיר יותר של העסקים עם יכולות הפרסום והשיווק שלהם בפייסבוק, כך שהם מחזקים את הידע והניסיון שלהם ביכולות האדירות שפייסבוק עצמה מציעה לעסקים.

בשנתיים האחרונות AMEX מתמידה עם המשך המהלך המתבטא בקיום יום אחד בשנה לפחות שנועד לחזק את העסקים הקטנים. רק כדי לסבר את האוזן, עמוד הקמפיין של AMEX בפייסבוק הפך לאחד העמודים הפופולאריים בעיקר לאור החיבור הערכי של המהלך עם הקהל האמריקאי, שלמרות הציוניות של מעורבות גוף מסחרי, התגייסו מרצון לחיזוק העסקים הקטנים שבתוך הקהילה שלהם.

 Small Business Saturday

נתונים חשובים:
אז מה בעצם השיגה AMEX במהלך? באיזה ערכים היא נגעה ואיך זה משפיע על קהל היעד המרכזי של הקמפיין – העסקים הקטנים והבינוניים?

ראשית, החברה התמקדה בחיבור הלקוחות העסקיים שלה ללקוחות הפרטיים. בעצם ה"לחיצה" שלה על מוטיב הרגש נוצר ברגע שמדברים על לתרום לעסקים הקטנים בתוך הקהילה של האמריקאיים, הרגש הפטריוטי הכל כך מאפיין אותם עושה את שאר העבודה. הלקוחות הפרטיים מרגישים מחוברים והייתי אומר אפילו מחויבים להתגייס למען העצמת העסקים הקטנים והבינוניים, שהם למעשה לב ליבה של הקהילה עצמה – החברים והמשפחה של כל אחד מחברי הקהילה.

בנוסף, AMEX הצליחה לגעת בערך ה- B2B2C שבמשפט אחד אומר העצמת הלקוחות העסקיים של החברה אל מול לקוחות הקצה שלהם, כך ש- AMEX עצמה מייצרת שרשרת ערך מוסף בעזרת העסקים הקטנים: בתי העסק שהם הלקוחות העסקיים של החברה מועצמים בעצם המהלך שמציע ללקוחות הקצה של בתי העסק ההצעות ערך בדמות Cash Back בקנייה הבאה, מה שמגדיל את היקף השימוש בכרטיסי האשראי של החברה, מגדיל את הפדיון של בתי העסק – מה שמגדיל את מחזורי החיוב והעמלות ובצד השני גם לקוחות הקצה נהנים מהטבה בדמות הנחה בפועל.

במסגרת הפעילות המקורית (בשנת 2010) חוו העסקים הקטנים שהשתתפו בקמפיין בעליה של כ-28% בפידיון היומי. לאחר הקמפיין, 40% מהציבור הכללי בארה"ב הכיר במידה כזו או אחרת את המהלך ויתרונותיו (ובהיקפים של מדינה כמו ארה"ב מדובר במספרים מעולים שכל מנהל שיווק או מותג היה מסכים לחתום עליהם).

בפוסטים הבאים בסדרה אציג לכם Case Studies נוספים של מותגים שעשו מהלכים מבריקים בפייסבוק. אשאף להציג להם בכל פוסט את הערכים המרכזיים שהמותג נגע בהם וכמובן את הנתונים המרכזיים שהמהלך ייצר.

Join_Redefine_On_Facebook

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.