תחום ה- AI  (אינטליגנציה מלאכותית) אמנם קיים כבר שנים רבות, אך רק לאחרונה הטכנולוגיה הבשילה לכדי תשתית חזקה מספיק עבור שירותים וכלים עסקיים מתקדמים. לא בכדי עולם ה- AI  זוכה לחשיפה והתעניינות חוצת קטגוריות.

בכנס הטכנולוגי הגדול בעולם, CES שהתקיים גם השנה בלאגס ווגאס רוב המוצרים הטכנולוגיים התבססו על שילוב של AI  למשל: מקררים חכמים, טלוויזיות, רכבים אוטונומיים, שואבי אבק, מתרגמי שפות, ובתחום הביטוח שיתפתי אתכם לאחרונה בחברת ביטוח יפנית שהשקיעה בטכנולוגיית AI  שתחליף עובדים אנושיים בבדיקת תביעות וכמובן שתייעל את עבודתם של עובדים אחרים.

לפניכם 7 קטגוריות מעולמות הפינטק שבהן דוגמאות ליישומים אפשריים מבוססי AI:

  1. תחום ה- Robo Advisors:
    היועצים הפיננסיים הדיגיטליים נחשבים לאחד הסגמנטים המרכזיים בהם ה- AI משתלב ואפילו מהווה קרקע פורייה להצלחתו. עצם המונח רובו יועץ אומר הכל… השירותים הרובוטיים טובים בעיקר בהצגת תחזיות תשואה על בסיס מבנה תיק מוצע וגם בהשפעות של שינויי המשקלים בתיק קיים בצורה אוטומטית או לפחות בשיטה של הצעה רובוטית לביצוע שינויים ואז קבלת אישור ידני ע"י הלקוח, דרך אפליקציה כמובן. מגוון רחב (אפילו מאוד) של יועצים פיננסיים מרחבי העולם מעידים על התחזקות התחום: http://finovate.com/top-direct-consumer-wealthtech-plays/
  2. ייעוץ פיננסי:
    מגוון פלטפורמות דיגיטליות משלבות AI ככלי עזר משמעותי בייעול שירותי הייעוץ. חשוב להדגיש: עצם השימוש ב- AI  לא חייב להיות 100% דיגיטלי, אלא יכול גם לשמש ככלי עזר משמעותי וחוסך משאבים עבור יועצים פיננסיים אנושיים: עיבוד כמויות אדירות של מידע בדיוק רב יותר ובזמנים קצרים בהרבה, צמצום טווח הטעות האנושית, יישום ניתוחים סטטיסטיים ומודלים פיננסיים שבסופו של דבר הופכים את היועץ למקצועי, מהיר ויעיל יותר.
  3. צמצום הונאות:
    בתחום האשראי והבנקאות במיוחד, AI נחשב לכלי מאוד אפקטיבי באיתור ומניעת הונאות בעיקר הודות ליכולת לעבד ולהצליב כמויות גדולות של מידע בזמן אמת. ישנם גופים שאפילו לוקחים את זה צעד קדימה ומחברים טכנולוגיית בלוקצ'יין למשוואה, מה שמקשה עוד יותר על ניסיונות ההונאה. דוגמה: http://feedzai.com/
  1. חיתום:
    בתחום החיתום AI יכול לסייע בבניית סטנדרטיזציה רוחבית אל מול לקוחות (קיימים וחדשים). שוב נכנס למשוואה יכולת העיבוד של כמויות אדירות של מידע בזמן אמת ובדיוק רב יותר, מה שהופך את עבודת החיתום לאפקטיבית ומדויקת הרבה יותר. דוגמה: http://finovate.com/videos/finovateeurope-2015-aire
  2. רגולציה וציות (regulatory compliance):
    בנקים וגופים פיננסיים יכולים לרתום AI לטובת סריקה וניתוח של מסמכים ודרישות רגולטוריות ובהיקפים נרחבים. דוגמה ליישום כזה: Bank Of America שילבה בוט (אפליקציה חכמה מבוססת AI) שנקראת IpSoft’s Amelia במטרה שזו תסייע בניתור ההתקשרות הכתובה מול לקוחות הבנק  ולוודא עמידה בדרישות הרגולטוריות בזמן אמת. בהקשר הרגולטורי טכנולוגיות AI יכולות לצמצם טעויות אנוש ובכך לצמצם את רמת הסיכון שלחברות פיננסיות.
  3. שיווק:
    AI יכול לסייע למחלקות השיווק לשפר את יכולת ה- Up/cross sale בערוצים הדיגיטליים, בעיקר באמצעות זיהוי ואפילו חיזוי התנהגות והעדפות צרכניות (בעולמות של מוצרים פיננסיים במיוחד). השילוב בין BIG DATA לבין AI  מייצר שלל הזדמנויות שביסודן מיקוד קהלי היעד והמסרים השיווקיים שיסייעו בשיפור יחסי ההמרה.לדוגמה: קבוצת SBDA Group מסייעת לבנקים ולמוסדות פיננסיים למנף את הדטה שלהם תוך שילוב אלגוריתמים חכמים ו- machine learning כדי לשפר את המיקוד של הקמפיינים שלהם. חשוב להדגיש שדווקא בציר השיווקי, יוכלות AI יכולות לתרום רבות לאפקטיביות אך עדיין תחום השיווק נחשב אפקטיבי יותר על בסיס הגורם האנושי.
  4. שירות לקוחות:
    תחום שירות הלקוחות וחווית הלקוח יכול להפיק רבות מ-AI, למשל: זיהוי וסימון לקוחות בעלי סיכון גבוה יותר לנטישה, זיהוי מגמות של אי שביעות רצון. ai הוא צ'אט בוט זוכה פרסים בתחום הפינטק, שהוא למעשה שירות White Label שמתחבר לערוצי מסרים מידיים (IM) כמו מסנג'ר של פייסבוק, אלקסה של אמזון ולא פחות חשוב: שירותי הצ'אט הקיימים של מוסדות פיננסיים ומשפר את יכולות הזיהוי והאיתור של לקוחות בעלי פוטנציאל נטישה גבוה.

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.