____________________________________________
משהו טוב עובר על "גרופון" בתקופה האחרונה. להזכירכם, "גרופון" היא חברת סחר דיגיטלי אשר הוקמה לפני כ-4 שנים בלבד. למעשה "גרופון" המציאה את קונספט הדילים היומיים שכבשו בסערה את הרשת לרבות מדינת ישראל. ברגע שהפופולאריות של "גרופון" צמחה ולמעשה נסקה יש לומר, צצו כפטריות אחרי הגשם אתרי סחר רבים ומגוונים שהציעו לגולשים להירשם ולקבל על בסיס יומי, ישירות למייל הפרטי הצעות למוצרים ושירותים מוזלים. כאמור גם בארץ עדיין פועלים לא מעט פלטפורמות דיגיטליות כלו, כשרובם פועלים בתחום נישה (קולינריה, מוצרי ילדים, ואפילו מוצרים לעסקים).

לזכות "גרופון" יאמר שהחברה רשמה לעצמה הישג חסר תקדים, כשהיא הפכה לחברה עם הצמיחה הגדולה ביותר בזמן הקצר ביותר בהיסטוריה. בשנת 2011 "גרופון" הונפקה בבורסה לפי שווי מניה של 20$, זאת לאחר שהיא דחתה הצעת רכישה בשווי 6 מילארד דולר מגוגל.

הצניחה הגדולה
אבל מאז החברה ידעה עליות ומורדות (בעיקר מורדות), כאשר שווי המניה צנח ל- 2$ בלבד, לאחר שה- "באזז" סביב המודל העסקי של החברה נרגע ואפילו צצו ניצנים של ביקורת כלפי העובדה שגרופון מרוויחה על חשבון העסקים שלמעשה הפלטפורמה מהווה עבורם כלי פרסום ושיווק בלבד (ולא מנוע צמיחה ליצירת רווחים של ממש), מה שאומר שאחרי העמלות ומימון ההטבות בתי העסק לא מייצרים הכנסות של ממש ולמעשה עצם הנוכחות שלהם בגרופון דומה יותר לקמפיין פרסומי נטו. בעקבות הצניחה בשווי המניה אפילו פוטר מנכ"ל גרופון העולמית דאז, אנדרו מייסון.

גרופון משנה האסטרטגיה העסקית
נדמה שבתקופה האחרונה החברה מצליחה לייצב את עצמה, ואפילו שווי המניה מצליח להתייצב סביב שווי של 7$ למניה. כיום ישנם 2 מנכל"ים משותפים בגרופון: אריק לפקופבסקי (שהיה גם אחד מהמשקיעים הראשונים בגרופון) וטד לאונסיס והם למעשה קברניטי השינוי התפיסתי באסטרטגיה העסקית החדשה של גרופון.

החזון החדש: להפוך את גרופון למעצמת על בתחום הסחר הדיגיטלי הלוקאלי – תוך התבססות רחבה על מובייל (במילים אחרות: האמזון או ה- eBay הלוקאליים). השינוי המהותי בתפיסה העסקית היא, שבמקום להתבסס על המודל הקיים של שליחת מיילים יומיים עם הצעות ערך ללקוחות, גרופון שואפת להפוך למקום הראשון שבו לקוחות יפנו -דרך המובייל שלהם –לחפש מבצעים, הצעות ערך והטבות בסביבתם ולפי העדפותיהם. החברה מתכוונת לעבוד קשה בלהרחיב משמעותית את היצע ההטבות וההנחות שהיא מציעה וביותר קטגוריות, במטרה למשוך כמה שיותר לקוחות – בדגש על לקוחות חדשים.

כיצד הופכים לחברה שמכניסה 100 מילארד דולר בשנה?
ההכנסות של גרופון עמדו על 2.5 מילארד דולר בשנה שעברה, בעוד שהמנכ"לים מאמינים שאפשר וצריך לשאוף גבוה יותר (הרבה יותר) ולהגיע ליעד שנתי של 100 מילארד דולר. רק כדי לסבר את האוזן, בשנה שעבר ההכנסות של אמזון למשל עמדו על 61 מילארד דולר, וההכנסות של רשת "וואלמארט" עמדו על 470 מילארד דולר. האם היעד החדש של גרופון שאפתני מידי? חובת ההוכחה עליהם, למרות שב- Q1 נרשמה עליה של כ- 8% בהכנסות, מה שמהווה מגמה מתמשכת לסוף השנה שעברה מה שמעיד שהחברה למעשה צומחת שוב.

לאור הנתונים האלו בעיקר ביחס לחזון החדש שמנהלי גרופון הגדירו, נדמה שהאתגר המרכזי הוא להרחיב את מקורות הרווח, כך שאם יצליחו קודם להגיע ליעד של כ- 10 מילארד דולר בשנים הקרובות, ללא ספק בעלי המניות יהיו מרוצים ואולי אפילו יצליחו ליהנות מההצלחה (שווי השוק הנוכחי של גרופון הוא 5 מילארד דולר).

האתגרים העסקיים
היכולות הניהוליות ברמת קביעת האסטרטגיה, קבלת ההחלטות ויישומן בשטח הם אלו שיקבעו את עתיד החברה או לפחות ישרטטו את הדרך לצמיחה גדולה יותר. בנוסף, בניגוד לפעילות העסקית בתוך ארה"ב (ששומרת על יציבות יחסית), האתגר המרכזי הוא להרים מקרשים את הפעילות הבינלאומית, בדגש על השלוחות של החברה במדינות השונות. כאן נכנסים משפיעים כגון פערי תרבות, הרגלי אימוץ שונים של טכנולוגיות ועוד.

אבל האתגר המשמעותי ביותר, זה שלמעשה אמור לעצב מחדש לא רק מודלים עסקיים חדשים אלא את אופי ומהות החברה, מתקשר לצעדים שגרופון תעשה לקראת הפיכתה לתחנה הראשונה שבה לקוחות יבחרו לפני ביצוע פעולת רכישה או צריכה, בהקשר של הטבות והנחות עבור מוצרים ושירותים (במילים אחרות: מחברת PUSH דרך המיילים היומיים להפוך לחברת PULL ע"י הלקוחות דרך המובייל).

גרופון מבינה היטב שהעתיד נמצא במובייל ולכן סביר שנראה מהלכים משמעותיים בכיוון הזה (ולמעשה רק מהשבוע האחרון אנו עדים למהלך חדש של גרופון, שהשיקה שירות סליקה לעסקים קטנים ובינוניים הדומה לשירות של Square).

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.