פייסבוק הודיע היום (20.2.2014) על הסכם לרכישת השליטה ב- "whatsapp" במה שמסתמנת כאחת הרכישות הגדולות בעולם הטכנולוגי בשנים האחרונות ובכלל. בשיחת האנליסטים המשותפת למנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג והמייסד המשותף והמנכ"ל של וואטסאפ, ז'אן קום השניים הסבירו את הרכישה בשיתוף פעולה אסטרטגי בין שתי חברות ששמו לעצמן למטרה לחבר בין כל בני האדם על כדור הארץ.

עבור פייסבוק רכישת הענק לא מתבצעת לטובת הגדלת הכנסות, אלא בשביל להרחיב את כמות המשתמשים באקוסיסטם המשמעותי ביותר שלה – דרך המובייל. פייסבוק היא פלטפורמה מתבגרת ובשלה, שביצעה מהפיכה מטאורית באסטרטגיה העסקית שלה בכל הנוגע למובייל, על כך ארחיב בהמשך. אך לגבי הרכישות האחרונות (אינסטגרם וכעת וואטסאפ, עם כ- 450 מיליון משתמשים ברחבי העולם, 70% מהם פעילים ברמה היומית, קצב הצטרפות של כמיליון משתמשים חדשים בכל יום (!) וההכרזה המשותפת ש"שילוב פרסומות היא ממש לא הדרך למוניטיזציה אפקטיבית") – כל זה רק מחזק את מטרת הרכישה הענקית: לשם צמיחה והרחבה – *במשתמשים*.

ממש במקרה, יומיים לפני ההודעה הדרמטית קראתי ראיון מרתק שקיים האתר "venturebeat" עם ג'וזלין גולדפיין (Jocelyn Goldfein), מנהלת פיתוח בכירה בפייסבוק, רגע לפני מפגש שהיא קיימה בסניף הניו-יורקי של פייסבוק עם צוות המפתחים. הראיון כולו התמקד בניתוח המהפך המטורף שפייסבוק ביצעה בשנים האחרונות בעולם המובייל, החל מהשינוי התפיסתי וגיבוש האסטרטגיה החדשה, ועד בניית אקוסיסטם מובילי חזק, כזה שדוגמתו לא היה קיים לפני בעולם הטכנולוגי הכולל בנייה וחיזוק אפליקציות שפייסבוק פיתחה ומחזקת ועד הרכישות הרכישות השונות של פלטפורמות מובייל (אינסטגרם וכעת רכישת הענק של וואטסאפ המהווה אבן דרך נוספת ומשמעותית).

ריכזתי עבורכם את התובנות המשמעותיות ביותר מהראיון, אלו שלדעתי משרטטות את הערכים המרכזיים שהובילו את פייסבוק להפוך לאימפריית מובייל (מי שמעוניין לקרוא את המקור מוזמן בקישור הבא: Link).

• פייסבוק טעתה לא פעם בכל הנוגע לאסטרטגיית המובייל שלה: בשלבים המוקדמים יותר, ההחלטה להשקיע בפיתוח אפליקציות נייטיב, חוסר ההתמקדות הבסיסית במובייל (Mobile First Strategy) הובילו את פייסבוק לבצע מספר מהלכים שבסופו של דבר הוכחו כלא נכונים, ראו ערך השקת ה- Facebook Home עבור פלטפורמת אנדרואיד ועוד. מצד שני, להבדיל מחברות רבות אחרות, פייסבוק מצטיינת בללמוד מהטעויות שלה ובליישם במהירות רבה יש לציין אסטרטגיות חדשות שמוכחות כמאוד אפקטיביות.

• הטעות המרכזית והבסיסית ביותר של פייסבוק בשלבים הראשונים בהיבט של המובייל הייתה: להסתכל על ערוצי המובייל בעיניים של הדסקטופ. למעשה החשיבה הייתה לתרגם את צורת החשיבה, מהירות הפיתוח ובעיקר ההטמעה של הפלטפורמה והמוצרים מהסביבה הנייחת אל הערוצים הניידים. מהר מאוד הבינו בפייסבוק שהם חייבים לעשות בדיוק את ההיפך מבחינת פיתוח מוצרים והרחבת הפלטפטורמה: להתחיל מהמובייל ובעיקר לא לפחד מלנסות, לטעות, למדוד, להפיק לקחים ולהתקדם עם מוצרים טובים יותר. זה נכון אגב לגבי כל פיתוח דיגיטלי באשר הוא.

• אסטרטגיית המובייל של פייסבוק והאקוסיסטם שהיא ממשיכה לחזק ולבנות במובייל לא דומה לשום מהלך של חברת טכנולוגיה מאז ומעולם. לא קיים Case Study שניתן להשוות ולהתבסס עליו, ולמעשה כל צעד שנעשה במהלך הדרך מהווה ניסוי וטעייה שבצורה מאוד מושכלת מחזקים את פייסבוק כחברת Mobile מובילה, כנראה שהגדולה והמשמעותית ביותר בעולם.

• אפליקציית Paper שהושקה בחודש האחרון, מהווה דוגמה לחשיבה אחרת, שונה של פייסבוק. כל הרעיון של Paper בעיניים של פייסבוק היא הרצון להנגיש למשתמשים שלה יכולות שונות לצרוך את המידע שלהם ולהתחבר עם המעגלים שחשובים להם, בדגש על ה- News Feed שהוא עמוד השדרה של פייסבוק. אחת מהנחות היסוד שעיצבו את העבודה על Paper היא, שלא ניתן לדחוס לאפליקציה אחת את כל הפנקציונאליות הזמינה כיוון שצורת חשיבה כזו חוטא למטרה. אין שום בעיה מבחינת פייסבוק ביצירת מספר כלים שונים שכל אחד מהם מחזק פיצ'ר אחד במטרה לתת למשתמש לבחור את הכלים המתאימים עבורו.

• ומה לגבי העתיד? אחת המגמות שפייסבוק צופה בהן התחזקות היא כל עולם הטאבלטים, שלמעשה צוברים נוכחות כיום בדיוק כפי שהסמארטפונים התחזקו ככלי מרכזי בשנים האחרונות. ללא ספק, יש לפייסבוק הרבה מה לעשות וגם להציע מבחינת חווית המשתמש בטאבלטים.

• אפיק נוסף שצפוי לצמוח משמעותית בשנים הקרובות הוא כל עולם המכשירים הלבישים (The Internet Of Things). פייסבוק מכוונת להיות בכל מקום שבו המשתמשים יצפו שהיא תהיה, וברגע שגאדג'טים לבישים יהפכו לחלק אינטגרלי מחיינו, הנוכחות של פייסבוק בהם תהיה חזקה ובועטת.

• לבסוף, מקום חשוב מאוד שחברות רבות אינן שמות עליו את הדגש אבל פייסבוק כן: שווקים חדשים והרחבת שווקים קיימים. פייסבוק שמה לעצמה למטרה לחבר בין כל בני האדם על פני כדור הארץ, ולמרבה הפלא החזון הזה עדיין רחוק ממימוש (הערה שלי: הנה חיבור מתבקש לרכישה האחרונה של וואטסאפ, כפלטפורמה שיכולה לקדם בדיוק את החזון הזה). בעיניים של פייסבוק, ארה"ב, אמריקה כיבשת ואירופה הן פחות בפוקוס, דווקא אסיה ואפריקה הן הקרקע הבתולית יותר שבה תתמקד החברה בשנים הקרובות.

לראיון המלא >>

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.