בזמן שהסמארטפון והטאבלט שלנו מלווים אותנו לאורך כל היום (והלילה), ישנו הבדל באופן השימוש בכל אחד מהמסכים, הבדל שנובע מהתכונות הפיזיות שלהם: הסמארטפון, בעל המסך הקטן יותר יחסית מקבל לרוב את התיאור "Lean Forward" (הישענות קדימה) בעוד שאופן הצריכה של הטאלבטים שלנו זוכה לתיאור "Lean Back". תחשבו על צורת השימוש שלכם בשני המכשירים לאורך היום: הסמארטפון מלווה אתכם בדרכים, במשרד, בפגישות, ואפילו תוך כדי הליכה. שמתם לב שתנועות הגוף שלכם למעשה הולכות לקראת המכשיר בתנועה של הישענות קדימה? ולגבי הטאבלט, בעל המסך הגדול יותר מאפשר חוויה מעט נינוחה ורגועה יותר, ולכן רוב השימוש מתאפיין בהישענות אחורה, בשלבים של היום שבהם מרכיב הזמן פחות משפיע עליכם.

הדוגמה הטובה ביותר שגם רלוונטית לפוסט שלפניכם היא שעות הערב והלילה, השלב של היום שבוא אתם צופים במסך הטלוויזיה בביתכם, שעונים לאחור במצב רוח רגוע יותר כשבקביל מונח בפניכם מסך הטאלבט. מה בעצם אתם עושים איתו בזמן הצפייה בטלוויזיה? איזו אינטראקציה מתקיימת ביניכם לבים המכשירים, אם בכלל?

רבות דובר על מרכיב "המסך השני" (Second Screen) ואפילו "המסך השלישי" בהיבט של כמות המכשירים והמסכים המלווים אתנו לאורך היום (סמארטפון, טאלבט, מחשב שולחני, מחשב נייח וכו') ועל האופן שבו בסיטואציות רבות אנו למעשה מוקפים ביותר ממסך אחד. מה שהופך למעניין כיום במציאות הזו היא מידת האינטראקציה שלנו עם כל אחד מהמכשירים בפרקי הזמן הללו בדיוק.


על בסיס התובנה הזו בדיוק, משווקים מתחילים להבין היום את פוטנציאל החיבור בין המכשירים בדיוק בסיטואציות האלו, ועל ההזדמנות להניע צרכנים לפעולה ולמעשה לייצר Engagement מולם דרך המכשירים תוך חיבור לתכנים המשודרים בטלוויזיה. אנו עדים לצמיחה של תעשייה חדשה המתבססת בדיוק על נקודות המפגש המרתקות הללו, המבוססות בעיקר על הפעילות שלנו ברשתות החברתיות בזמן הצפייה והעדות לכך היא צורת חשיבה חדשה המתבטאת באסטרטגיה שמטרתה לחבר בין התוכן המשודר לבין הנוכחות של מותגים בערוצי המדיה החברתית.

מחקר חדש של BI INTELIGENCE (למי שמעוניין במידע נוסף, מצ"ב Link) בוחן את ההתפתחות של תעשיית ה- Second Screen בהיבט של המסך השני, ועד כמה התחום הזה התפתח בשנים האחרונות. הדו"ח בעיקר טוען שתעשיית הטלוויזיה בארה"ב בכלל ועונת השידורים הקרובה בפרט תתאפיין בחיבור עמוק יותר בין המסכים מה שמהווה חיזוק לפוטנציאל הטמון בו. המחקר בחן את המאפיינים שבהתנהגות הצרכנית בהיבט של השימוש במובייל, צריכת תוכן סושיאל ואת החיבור בין השניים בהקשר של השימוש בשני המסכים יחד.

להלן התובנות המרכזיות מהדו"ח:

1. ברבעון הראשון של 2013, 46% מבעלי הסמארטפון ו- 40% מבעלי הטאלבטים בארה"ב העידו שהם משתמשים במכשירים במקביל לצפייה בשידורי הטלוויזיה על בסיס יומי (עלייה מהשנה הקודמת בה היקף הצריכה המקבילה נעמד בכ- 39% בלבד).

2. כ-53% מהפעילות של המשתמשים דרך מכשירי המובייל התרחשה בערוצי הסושיאל השונים הרלוונטיים לתוכן המשודר בטלוויזיה, המשמעות היא שלא מדובר בגלישה או שימוש שרירותי אלא צריכת תוכן ו- Engagement המחובר ישירות לתוכן המשודר.

3. המסך השני כמייצר מכירות מקוונות: באופן מפתיע, השימוש במסך השני אכן מעודד צרכנים לבצע רכישות של מוצרים שהם נחשפים אליהם בזמן השידור, ישירות ממכשירי המובייל שלהם.

4. הנה תובנה מאוד רלוונטית בהקשר של התוכנית החדשה של "קשת" – "הכוכב הבא", ע"פ המחקר אפליקציות או שימושים הדורשים מהמשתמשים לבצע פעולות אקטיביות הקשורות לשידור עצמו פחות אפקטיביות. המחקר מראה שדווקא פעילות טבעית יותר מבחינת המשתמשים מתקבלת כמובנת ורלוונטית, כגון בקשות לפרסם תגובות/ דעה אישית בערוצי המדיה החברתית.

5. במהלך 2012 היקף תוכן הגולשים ברשתות החברתיות בהקשר של תוכן טלוויזיוני גדל בכ- 360% ביחס לשנים הקודמות! הנתון המדהים הזה רק מחזק את האפקטיביות של חיבור בין המסכים ועידוד המעורבות הצרכנית בזמן השידור.

לסיכום, המחקר מחזק את הצורך האסטרטגי של משווקים לפצח את החיבור בין תוכן משודר לבין הנעה לפעולה של משתמשים בזמן השידור – דרך מסכי המובייל. יותר ויותר שחקנים (בעיקר טכנולוגיים) ישתלבו בשוק המתפתח הזה, כשהם יציגו מוצרים ויכולות חדשות שיהפכו את המעורבות של המשתמשים להדוקה ואפקטיבית יותר.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.