2014-12-03_0714

מה זו סגמנטציה? תהליך פילוח קהלי יעד מדוייקים במהלך או אסטרטגיה שיווקית.

הסגמנטציה היא גורם מפתח בשרשרת התהליכים של כל מהלך שיווקי בדיגיטל. בעבר (ולמרבה הצער, גם בהווה, במקרים מסויימים), פילוח קהלי יעד התבסס על מאפיינים פרמיטיביים כמו נתונים דמוגרפיים ("נשים בין הגילאים 30-45"), תחומי עניין ("חובבי ספורט") ורמת הכנסה ("סוציו אקונומי גבוה"). עולם האונליין, לעומת זאת, מאפשר לנו להיות הרבה יותר חכמים: את "הרעיון הגדול" הבודד, מחליפים מסרים מדוייקים התפורים למידותיהם של הקהלים. הסגמנטים עצמם מבוססים על מאפייני עומק, כמו צרכים מדוייקים, מידת הבשלות להמרה, או תהליכים פסיכולוגיים בהם שרוי הקהל. סגמנטציה טובה תמיד תהיה מבוססת DATA – תחושות בטן זה למפרסמים חלשים.

כלי הדיגיטל לא רק עוזרים לנו לפלח את קהלי היעד שלנו למיקרו סגמנטים, אלא גם להגיע אליהם בפינצטה ולדבר איתם במסר שנוגע אליהם. יכולות הטרגוט המתקדמות שמציגות חברות כמו גוגל ופייסבוק, מאפשרות לנו להגיע כמעט לכל אדם ולהוביל אותו אלינו: החל מטגרוט על בסיס ביטויי חיפוש ותחומי עניין ועד לטרגוטים מתקדמים על בסיס הלהקה האהובה, תפקיד בארגון ומעגל חברים.

כיצד נתמכת הסגמנטציה ב-DATA?
ניקח לדוגמא את ענקית הסטרימינג נטפליקס. מלבד ספרייה בלתי נגמרת של סדרות וסרטים בצפיה ישירה, החברה פיתחה אלגוריתם המלצות משוכלל שפוגע לטעמו של כל גולש. כמה משוכלל? שכחו מז'אנרים כמו קומדיות רומנטיות וסרטי מתח וקבלו מיקרו ז'אנרים בדמות "דרמות תקופתיות על מלחמות ירושה המתבססות על סיפורים אמיתיים" או "סרטי תעודה על כת השטן משנות ה–80".

היכולת של נטפליקס להשתמש ב- DATA שלה להבין את תחומי העניין, הפחדים והפנטזיות של מנויה עוזר לה לפלח את לקוחותיה למיקרו סגמנטים ולהתאם את המוצר שלה (התוכן) בצורה מירבית לגולשים.

סרטון סאטירי שממחיש את האלגוריתם החכם של נטפליקס >>

תודה לעדי שריג, strategic planning & new business
K Logic – Future Marketing

לרשימת כל המושגים >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.