השבוע (יום ג', 21.6) השתתפתי באירוע רשמי של "דאטה טאפאס", חברת הבוטיק של אייל בירן ודנה פרידמן, שניהם יוצאי בנק לאומי עם רקורד עשיר בשנים ובעשייה בתחום הדיגיטל בכלל ובפיצוח אתגר הביג דאטה בפרט.

13310449_1195584277139591_4261127380162479221_n
13510795_1195584283806257_187954602106171317_n

השם הייחודי של החברה משקף את החזון העסקי שלה: ייעוץ וליווי ארגונים בעולמות הדיגיטל והביג דאטה, מתוך הבנה והיכרות עמוקה עם מגוון האתגרים שהיישום הזה כולל בתוכו. לכן הגישה של אייל ושל דנה מתבססת על צעדי "ביס" קטנים יחסית, סימון מטרה עסקית אחת וסביבה יציאה לפרויקט ביג דאטה מבוסס טכנולוגיות חדשניות ובעיקר כאלו שהן קלילות ליישום ובכך מקרבות את ההנהלה של הארגון צעד אחד נוסף ומשמעותי אל עבר הפיכתו לארגון דיגיטלי אמיתי.

האירוע שהתקיים ב"חדר פרטי" בת"א (מי שטרם היה שם פשוט חייב לעצמו ביקור: לופט אורבני מדהים בבניין "פנורמה" בדרום ת"א), הפגיש בין כ-30 מנהלי דיגיטל, טכנולוגיות, חדשנות ושיווק ממגוון רחב של חברות ומותגים ישראליים ובינלאומיים כאחד לבוקר של טאפסים טעימים והרצאות מרתקות עליהן ארחיב בהמשך.

13495235_1195584317139587_5408941361678705276_n

סבב היכרות קצר עם המשתתפים באירוע גרם לי להפנים את העובדה שאתגר הדיגיטל בשנת 2016 צפונה משותף לכל הארגונים ובכל הענפים במשק: בעידן בוא אנו חיים ועובדים, בעיקר בעולמות הדיגיטל ברור לכולנו שמעבר להיותו מהיר, דינאמי ומאתגר מאי פעם, הוא דורש מכל ארגון וארגון להבין שכדי לשרוד את השוק התחרותי ולהמשיך ולהיות רלוונטיים בעיני הצרכנים, משהו בסיסי חייב להשתנות בתפיסה העסקית.

צרכנים כיום מצפים ליותר מהמותגים שלהם. הם מצפים לחוויות פרסונליות ("שלום עומר בכותרת המייל זו לא פרסונליזציה…), כאלו שבאמת סובבות סביב הצרכנים ורק סביבם, אחרת איבדתם את הנאמנות, הסבלנות והאמון שלהם. מספיק לקרוא את הנתונים בשקף הבא כדי להבין עד כמה הצרכנים עצמם מקדשים את ערך הפרסונליזציה, ומוכנים גם הם לתת יותר בחזרה (לרכוש יותר, לספק בתמורה יותר מידע על עצמם ואפילו לשמש כסוכני שיווק לא רשמיים של המותג שלכם).

1

אחד הדברים שאהבתי במיוחד באירוע הוא ההתייחסות הכנה לאתגרים שכל ארגון מתמודד איתם אל מול אתגר הדיגיטל בכלל והפרסונליזציה מבוססת הביג דטה בפרט. כאמור כמי שהגיעו מאחד הבנקים הגדולים והחדשניים ביותר בישראל, עם עשייה עשירה ומגוונת בעולמות הדיגיטל וחווית הלקוח קל מאוד להתחבר למסרים שפונים "ללב של כל מנהל דיגיטל" כיום: כיצד מיישמים בפועל מהלכי דיגיטל חוצי ארגון, כיצד רותמים את הגורמים העסקיים, הטכנולוגיים ההנהלה (ואפילו המנכ"ל) להביע אמון בצורך העסקי, לחשוב ולפעול אחרת.

ההרצאה הפותחת של אייל בירן, התייחסה בצורה רחבה לאתגרים שניצבים בפני כל ארגון: החל מבסיס ההבנה שנדרש לחשוב ולעבוד אחרת, להתאים את הפעילות העסקית על בסיס טכנולוגיה חכמה שמאפשרת לא רק לנתח את ההיסטוריה העסקית (שהיא חשובה מאוד אבל מספקת מבט היסטורי בלבד), אלא גם לחזות התנהגות צרכנית בעתיד. הצורך לייצר חוויה פרסונלית על בסיס דאטה מעלה שאלה בסיסית שברוב הארגונים עדיין לא יודעים לענות עליה: מי מוביל את התהליכים הללו בארגון? כיצד אותו גורם אמור וצריך לנווט בין המחלקות השונות (IT, שיווק, מכירות שירות…) וכיצד הוא יכול לחבר בצורה נכונה בין הנקודות השונות כדי לייצר מהלכים אמיתיים מבוססי דאטה?

1212

אלו שאלות מהותיות שכל ארגון נדרש לענות עליהן. ברוב המקרים כשמדברים על תשתיות טכנולוגיות בארגונים גדולים מתייחסים למערכות מסורתיות, ברובן מיושנות, כבדות ובעיקר היהפך ממה שנדרש כיום כדי לייצר חוויות פרסונליות בזמן אמת. לכן אחד האתגרים המרכזיים בפני ה- CDO (הכוונה במקרה הזה היא לא למנהל תחום דיגיטל אלא ל- Chief Data Officer, תפקיד חשוב שצובר הכרה בארגונים גדולים בעיקר בחו"ל, וסביר מאוד שנראה יותר ממנו גם בארץ בעתיד הקרוב) הוא לעשות בדיוק את זה: להיות הגורם המקשר בין כל הגורמים הרלוונטיים בארגון: IT, שיווק, שירות, מכירות וכמובן ההנהלה, ולגרום לדברים לקרות. בדיוק בנקודה הזו משתלבת הגישה של דאטה טאפס: לגשת לאתר העצום הזה בצעדים קטנים, מחודדי מטרה עסקית אחת וברורה לכולם, הסקת מסקנות מהירה ויישום חוזר למטרת שיפור והרחבה.

בחלק השני של האירוע דנה פרידמן הציגה את השלבים הבסיסיים ביישום האתגר, ובשפה פשוטה: אז מאיפה מתחילים?

שקופית1

2016-06-21_2317

דנה התייחסה במצגת שלה לתפיסה פורצת דרך וחדשנית בעולם ניהול הדאטה: Data Virtualization. אין ספק זה באמת הדבר הגדול הבא כי אם בתפיסה המסורתית משנעים את כל הדאטה (והדגש על כל הדאטה) כדי ליישם פרסונליזציה בתהליכי לילה מורכבים הרי שבגישה החדשה הפרסונליזציה מתבצעת על ידי קריאה בריל טיים ממערכות המקור ורק בגין הנתונים עליהם אנו שואלים או פועלים. השכבה הוירטואלית אינה מחייבת תשתית בענן ומאפשרת למעשה ליצור מקום אחד מרכזי בו ניתן לנהל את כל הדאטה מכלל מערכות הארגון. דנה הציגה פתרון של חברת K2VIEW שמשלב גם תפיסה של Data Virtualization יחד עם ניהול כל הדאטה ברמת יישות עסקית מרכזית. למעשה כבר בשכבה עצמה הדאטה מסודר פרסונאלית. מדהים.

אם כן, הצעד הראשון הוא להגדיר מטרה עסקית אחת וברורה (אתגר לא פשוט בפני עצמו בהרבה ארגונים: להבין מה רוצים אינו מובן מאליו כלל וכלל). לאחר הגדרת המטרה העסקית נדרש לקבוע איזה דאטה קיים ויכול לתרום להשיג את אותה המטרה, תוך שילוב בין מגוון רחב של סוגי דאטה שונים, המגיעים נכון להיום מתוך ומחוץ לארגון. היכולת או יותר נכון הצורך לקשר ולגשר בין מאגרי מידע שהם פועל יוצא של מספר מערכות ארגוניות נפרדות הוא אתגר לא פשוט בפני עצמו. במילים אחרות: כדי לתת חוויה פרסונלית אמיתית ללקוח נדרש לייצר חיבור בין פרטי מידע הקשורים לאותו לקוח אך נכון להיום מתחלקים ומתפזרים על פני מספר מערכות נפרדות.

2323

דנה גם התייחסה לצורך של ארגונים כיום לפעול מהר ובצעדים קטנים ומבוקרים יותר (גישת ה-Agile). ע"פ גישת "מפל המים" פרויקטים דיגיטליים וטכנולוגיים מתאפיינים בתהליך לינארי המורכב מהגדרת מטרות עסקיות, העברת המידע (והמקל) לצד ה- IT שמצידו מבצע ניתוח של המטרות העסקיות והערכת לו"ז ועלויות, ואז יוצא לפיתוח שרק בסופו הלקוח העסקי מקבל הצצה למוצר שברוב המקרים אינו תואם 1:1 את המטרה העסקית המקורית. במקום זאת, ארגונים כיום נדרשים לאמץ גישה רזה ומהירה יותר בהיבט של פרויקטים טכנולוגיים וזאת כדי שתהיה להם יכולת מושחזת יותר לוודא שהמוצר שמפתחים אכן עונה על המטרות העסקיות שהוגדרו. ע"פ תפיסה זו נדרש לחלק את המהלך כולו לחלקי משנה, ובכל חלק כזה לייצר איטרציות תכופות יותר בין הצד המפתח לבין הצד העסקי במטרה לייתר תיקוף ממוקד ורלוונטי יותר למוצר עצמו.

לסיכום: לכל מי שעוסק בהובלת מהלכים דיגיטליים, ולכל מי שמצליח להבין שבעידן בו אנו חיים ארגונים לא יכולים להרשות לעצמם שלא לחשוב אבל גם לפעול אחרת, אני ממליץ לעקוב אחר הפרסומים והתכנים של Data Tapas (בפייסבוק, ובבלוג שלהם) וליהנות מגישה ייחודית ובעיקר פרקטית של "ביסים דיגיטליים" ועסקיים קטנים ומבוקרים במטרה לקדם בפועל אסטרטגיות דיגיטליות שתואמות את מצב השוק. ושיהיה בתאבון!

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.