כתבה מרתקת שקראתי ב-PSFK בנושא אתגר הבעלות על זכויות יוצרים בדגש על מעצבי מוצר בעידן הדיגיטלי: כיצד טכנולוגיות חדשות כמו הדפסת 3D מייצרות סיכון עבור יצרנים, ודוגמאות לפלטפורמות חדשות המספקות מענה לצורך העסקי הזה. (מצרף לכם קישור למקור), למי שמעוניין, להלן עיקרי הדברים:

יזמים רבים מתמודדים כיום עם סוגיה עסקית לא פשוטה: כיצד להביא את המוצר לשוק, בעידן שבו טכנולוגיות מגוונות מקלות על אנשים לשכפל את הרעיון ולהפיץ אותו ברבים, ובכך למעשה לפגוע בזכויות היוצרים של היזם המקורי. לשמחתם של יזמים רבים, גל חדש של פלטפורמות ושירותים הופכים את החיים שלהם לקלים יותר בהתמודדות הזו בדיוק.

רק כדי לסבר את האוזן, בין השנים 2003-2008 איגוד ההקלטות האמריקאי (RIAA) היה מעורב בכ-30,000 תביעות זכויות יוצרים שונות, בניסיון להתמודד עם אנשים ששיתפו תכנים דרך הרשתות החברתיות, בדגש על כלי P2P (אדם לאדם). המטרה הרשמית של גל התביעות כוונה להעביר מסר ציבורי שנשחק בשנים האחרונות: הזכויות למוסיקה הן בבעלות האמנים וחברות ההקלטה קודם כל, וכדי לאפשר להם קיום כלכלי חשוב להגן על אותן הזכויות.

ברוכים הבאים לעידן מדפסות התלת מימד (3D)

דוגמה נוספת לטכנולוגיה שהופכת לאיום משמעותי על יזמים רבים (בעיקר מעצבי מוצר), היא טכנולוגיית מדפסות התלת מימד. במשפט אחד למי שפחות מכיר: מדובר על טכנולוגיה המאפשרת להדפיס הלכה למעשה חפצים פיזיים. "תכנית ההדפסה" אותה תכנית שמגדירה למדפסת מה להדפיס, צורה, נפח, טקסטורה, באיזה צבע וכו', היא למעשה קובץ דיגיטלי הכולל הנחיות מדוייקות אותן המדפסת מתרגמת ומיישמת בעת ההדפסה. הטכנולוגיה המדהימה הזו מייצרת שלל הזדמנויות בתחומים רבים, כאשר אנחנו נמצאים בשלבים ראשוניים של הבנת הפוטנציאל האמיתי.

מדוע אם כן טכנולוגיה מופלאה כזו הופכת לאיום משמעותי על יזמים ומעצבים? כיוון שהיא אינה מבדילה במקור ממנו הגיעה "תכנית ההדפסה". כיום ניתן למצוא ברחבי הרשת בקלות רבה מליוני תכניות הדפסה של מגוון רחב של מוצרים, אותן אנשים העלו לרשת במטרה לשתף ולמעשה לתמוך בקהילה רחבה של אנשים שכבר רותמים את הטכנולוגיה לעשייה המקצועית והאישית שלהם. החל מתכניות להדפסת חפצי נוי, צעצועים, חומרי גלם רפואי ואפילו נשקים (מגמה מדאיגה שמהווה אתגר לא קטן בפני עצמו).

כעת תחשבו על יזם שהשקיע את מיטב זמנו ומרצו בפיתוח מוצר חדש.
הוא מעוניין לשווק את המוצר שלו וכמובן גם להרוויח. כדי לסייע לו באתגר השיווקי והעסקי, קמו פלטפורמות שיתופיות רבות המאפשרות ליזמים כמוהו להעלות תכנית הדפסה של המוצר לאותן הפלטפורמות ולמעשה למכור אותן לציבור הרחב. הבעיה אם כן נוצרת כאשר ליזם עצמו אין שליטה על מה שקורה עם אותה תכנית הדפסה רגע אחרי שנמכרה/הורדה מהרשת: כמה פעמים המוצר מודפס? האם אותו אדם שהוריד את התכנית שיתף אותה עם גורמים נוספים? (שלמעשה לא שילמו עליה), ובמקרה בעייתי לא פחות: האם נעשו התאמות ושינויים בתכנית ההדפסה המקורית (במטרה להתאים את המוצר לקונה), מה שלמעשה משנה אותו לחלוטין ופוגע בכל מה שהיזם השקיע בתהליך העבודה.

הבעיה אף מתרחבת לאור העובדה שכיום הטכנולוגיה הופכת זמינה ונגישה לא רק למוסדות עיצוב, בתי חולים וארגונים רבי משאבים, אלא לצרכנים פרטיים (וכמו טכנולוגיות רבות אחרות, המחירים נוטים לרדת ככל שעלות הפיתוח יורדת בהתאמה).

האתגר החדש: להגן על זכויות היוצרים של יזמים תוך בניית כלים חדשים התומכים בכלכלה השיתופית 
אין ספק שהמציאות הנ"ל מייצרת צורך אמיתי לשמר את זכויות היוצרים של היזמים. ממש בדומה לתעשיית המוסיקה, הצורך הזה ייצר פלטפורמות סחר מקוון שעובדות במודל חדש המותאם למציאות המשתנה (דוגמה בהמשך הפוסט).

פלטפורמות מדהימות וחדשניות כגון: shapewayssculpteoauthentisetoyfabb שמו לעצמן למטרה להתגבר על הבעיה ולאפשר מציאות של WIN-WIN: יזמים יוכלו להעלות, לשתף ולמכור את העיצובים שלהם ללא חשש לשכפול לא חוקי של תכניות ההדפסה, במקביל הקונים נהנים ממגוון רחב של תכניות הדפסה איכותיות אותן ניתן להדפיס בבית.

איך זה עובד?
השיטה פשוטה: אותן פלטפורמות סחר לא מאפשרות לרוכשים לקבל את תכנית ההדפסה המקורית בעת הרכישה. במקום זאת, לאחר התשלום, קובץ מיוחד נשלח ישירות למדפסת, בפורמט סגור שאינו מאפשר שינויים בעיצוב המקורי וכמובן שאינו ניתן להעברה. המודל שהכי קרוב לשיטה היא מכירת המדיה הדיגיטלית של Netflix: הלקוח משלם על תכנים איכותיים ומקוריים הזמינים לצפייה בכל עת, אך במקביל הלקוח אינו יכול להעתיק אותם ובטח שלא לשתף הלאה (ואני לא מדבר על האקרים או שיטות העתקה מתקדמות אחרות).

לסיכום: אין ספק שטכנולוגיות חדשות מייצרות אתגרים חדשים שלא הכרנו בעבר, וזה רק חלק ממה שיפה בהן. לא רק שכלים ופלטפורמות דיגיטליות מעצבות מחדש את חיינו, אלא גם משפיעות בהיבט הרחב על תהליך היצירה והמסחר שבא אחריו. לדעתי מדובר במעגל אין סופי שבמקביל לזמינות של אפשרויות חדשות ומדהימות, נוצרים אתגרים חדשים המולידים צרכים חדשים איתן כולנו נצטרך להתמודד.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.