דוד רובינשטיין מראיין את בזוס בטון וסגנון מלא הומור ואפילו עקיצות אישיות, החל מהעובדה שבזוס הפך לאיש העשיר בעולם (האם אתה מסתובב עם מזומן וכ.אשראי והאם בית עסק לא קיבל את האשראי שלך? ועד ניסיון לגלות איזו עיר "תזכה" לקבל את המשרדים החדשים של אמזון – בזוס עצמו התפקע מצחוק לשאלה הזו….). לינק לראיון המלא בסוף הפוסט. ממליץ בחום לצפות במקור.

הראיון עוסק ברקע של בזוס, איך חשב על הקונספט של אמזון בשלבי ההקמה, כיצד התאפיין הגיבוש של מוצרי ליבה חשובים כמו אמזון פריים והרכישה של הול פודס, פעילות החלל וכמובן הפילנתרופיה.

• בזוס מקפיד על 8 שעות שינה בלילה, פגישות מתחילות ב- 10:00 כי הבקרים שלו מוקדשים לזמן עם הילדים, קפה וקריאת עיתונים. פגישות ה- High IQ (פגישות עם משקל והשלכות משמעותיות בהיבט העסקי) תמיד יתקיימו לפני 12:00 כי אחרי זה קשה להתרכז ומאבדים מהפוקוס. הוא אומר שמנהלים בכירים צריכים למעשה לקבל מספר החלטות בודדות אך בעלות משקל ולכן חשוב להיות מאוד ממוקדים ומפוקסים בזמן שמקבלים אותן.

 

תפיסת "היום הראשון": אמזון התחילה לפני כ- 21 שנים כאופרציה כ"כ קטנה שבזוס בעצמו היה מסיע חבילות של מוצרים לסניף הדואר וחלם עם שירות אפקטיבי יותר (כיום יש לאמזון יותר מ-500,000 עובדים). חברת החלל שלו בלו אוריג'ין התחילה עם חמישה עובדים וכיום יש לה תקציב של יותר ממיליארד דולר בשנה. כך גם פעילות הפילנתרופיה שהקים תאמץ גם היא את תפיסת ה- Day One. הכל מתחיל בקטן וצומח משם ולבזוס יש ניסיון עשיר בלראות עסקים ופעילויות רבים מתחילים בקטן וצומחים משם למשהו גדול.

 

• קבלת החלטות על בסיס אנליטיקה ודאטה זה דבר חשוב (כשאפשר להתבסס עליהם) אבל By Far, כהגדרתו, הדברים הכי טובים והתהליכים הפרודוקטיביים ביותר התבססו מניסיונו על אינטואיציה, לב, טעם אישי.

 

• הוא חוזר ומדגיש (בהקשר של פעילות הפילנתרופיה שלו, שתתמקד בעיקר בסיוע חינוכי לשכבות חלשות ובעיקר בחינוך לילדים קטנים לפני כיתה א'), שהטיפ המשמעותי ביותר שהוא יכול לתת ליזמים הוא מיקוד לייזר בלתי מתפשר בלקוח עצמו. כך זה באמזון, כך זה בוושינגטון פוסט – הלקוח אינו המפרסם או העיתונאים אלא רק הקוראים, וכך זה יהיה גם בתרומה החינוכית שלו. הלקוח במקרה הזה- הילדים, לא ההורים ולא המורים.

 

איך הקמת את אמזון? תחילת שנות ה- 90, בזוס היה אנליסט מבריק במיוחד בקרן הון סיכון בארה"ב (זאת לאחר שתכנן לעסוק בפיסיקה). זו תקופת תחילת האינטרנט, מושג שעדיין לא היה נפוץ ומוכר לרבים, אבל בזוס זיהה שהאינטרנט הוא תחום שצומח במאות אחוזים בשנה. כאנליסט מבריק, בזוס התחיל לנתח ולמפות סוגי מוצרים שהכי כדאי למכור דרך האינטרנט, וכך הגיע למסקנה שהכי כדאי להתמקד, לפחות בהתחלה, בספרים. יש שפע עצום של ספרים, קל לנייד ולשלוח אותם, האינטרנט מאפשרת נגישות חסרת תקדים לספרים, זאת בהשוואה לספריות או חנויות ספרים שבהגדרה מוגבלים בהיצע שלהם. "כשאהיה בן 90, אני רוצה לצמצם למינימום את מידת החרטה על החלטות וצעדים שלא קיבלתי או עשיתי. זו הדרך שטרם הלכו בה שמרתקת אותי…".