דאטה לשם איסוף הדאטה היא חסרת משמעות. בדומה לכל טכנולוגיה, בסופו של דבר דאטה היא רק אמצעי, לא המטרה עצמה. האתגר האמיתי הוא להפיק מהדאטה סיפור ותובנות שמקדמות את העסק קדימה. מה שיפה בעיני באתגר הזה הוא, שמדובר בלחבר בין שני צדדי המוח: האנליטי והיצירתי, שני צדדים שלרוב נדמה שאינם מתחברים באמת. אם חושבים על זה, אנשים לא רוצים מספרים יבשים, אלא את הסיפור והתובנות שהמספרים יכולים לספר, זה לתרגם את האבסטרקטי לכדי תמונה שאפשר להבין ולעשות על בסיסה משהו בעל ערך.

השבוע קראתי את הכתבה הזו, מסוג הכתבות שפשוט גורמות לי להישאר ער בלילה ולחשוב על האופן שבו העולם העסקי מתעצב מחדש, על בסיס טכנולוגי. על מה אני מדבר? ג'יאורג'יה לופי, ייסדה ומנהלת חברה שנקראת "Accurat", חברה שמתמחה בויזואליזציה של דאטה (data visualization). הנה הרצאת ה-TED שלה, מומלץ!

החברה שלה מלווה מותגים וארגונים גדולים כמו מיקרוסופט, גוגל, טרגט, גוצ'י, הניו-יורק טיימס, ועוד…ומבצעת איתם ועבורם פרויקטים מרהיבים של data  visualization (ממליץ בחום להציץ באתר שלהם).

השבוע, Pentagram שהיא בעצמה סוכנות על שמתמחה בבניית שפה מותגית למותגי על אחרים כמו IBM, סטארבקס ואחרים, קנתה את Accurat, תאמבד את הצוות בתוך החברה והמנכ"לית ג'יאורג'יה לופי תצטרך לשדרת השותפים הבכירים בחברה.

למה זה מעניין? כי בעידן שבו הדאטה היא הנפט החדש, ובשוק האולטרה תחרותי שבו אנו חיים הדאטה היא גם מה שמבדלת אותנו מהמתחרים (או יותר נכון, הגורם המבדל הוא *מה* אנחנו עושים עם הדאטה הזו…), חברה כזו שמזהה את הצורך להמיר קובצי אקסל וטבלאות נתונים ולהמיר אותם מפורמט חד מימדי לסיפור המחובר עמוק לשפת וערכי המותג, הרי שמדובר על שינוי תפיסה עסקי ברמה אחרת:

"…When data is involved, Lupi says. “[There’s a] need to shift from a one-way” conversion, from brands collecting and using data we provided to them, to brands giving us measurable value back to us in the process…". לינק.

 

המלצות קריאה

באמצע הלילה, האם אתם יודעים עם מי ה- iPhone שלכם מדבר…?

אפל ידועה בגישה שלה כלפי פרטיות לקוחותיה. היא קבעה את המשפט "מה שקורה על האייפון שלכם, נשאר על האייפון שלכם". האמנם? כתב הטכנולוגיה הזה מפרט כיצד גילה שהאייפון שלו "מדבר" עם מגוון רחב של חברות שהוא מעולם לא שמע עליהן, וכשהוא אומר "מדבר" הוא מתכוון לכך שאפליקציות על הטלפון משדרות באופן קבוע מידע אישי, כ-5,400 "טרקרים" כאלו התגלו בשבוע אחד בלבד. מלחיץ….לינק

איזו אפליקציה מובילה את טבלת ההורדות והשימוש בארה"ב?

"עד סוף השנה, כרבע מאוכלוסיה הבוגרת בארה"ב (14+) תבצע קניה באמצעות המובייל בתוך החנות הפיזית. עד לאחרונה, הרוב המוחץ של אותם צרכנים היו מבצעים זאת דרך האפליקציה של סטארבקס, שידועה בערך הצרכני שהיא מייצרת, גם במסגרת הטבות  ובעיקר בהיבט של קלות הרכישה. אבל, לאחרונה סטארבקס איבדה את הובלת הטבלה לטובת….וואלמרט! לניתוח המלא, לינק

 

תפקיד ניהול התוכן החדש: Membership Editor

גופי תקשורת ומדיה משקיעים משאבים רבים ביצירה, פיתוח והפצה של תכים ייעודיים עבור קהלים רשומים/משלמים. הצורך הגובר הזה ייצר תפקיד חדש: membership editor, עם שורה ארוכה של גופי מדיה שכבר מעצבים לעצמם את הפרשנות לתפקיד הזה (HuffPost, BuzzFeed ורבים אחרים). לינק.

 

שווה Like!

הצמיד של אמזון ידע מה אתם מרגישים

לפי דיווח בבלומברג, אמזון נמצאת בפיתוח של מוצר חדש: צמיד חכם שיידע לפענח מה אנחנו מרגישים ע"י ניתוח הדיבור. הצמיד יכלול מעבר לסנסורים שונים גם רמקולים קטנים שינותחו ע"י AI ויתורגמו לתובנות והמלצות אישיות. מיותר לציין (אבל אציין בכל זאת), שכדי ליישם את זה נדרשת הקלטה תמידית של המשתמש, מה שיאפשר לאמזון איסוף עוד דאטה על אנשים, מה שאומר שכל סוגיית ההקלטות הרציפות שעלה סביב פעילות מכשירי האקו של החברה, לא מש מהווה חסם עבור אמזון. דווח שאת המכשיר החדש מפתחת יחידת Lab126 של אמזון, מעבדת פיתוח המוצר האולטרה סודית ומתקדמת של החברה (איך היה מתאים לי סיור שם…). לינק.


הרובוט הזה של פורד אולי מלחיץ, אבל יכול לסייע ב- “last yard”.
פורד הציגה קונספט משלה לאתגר ה- Last mile (הצורך של קמעונאים בעיקר אבל גם חברות שילוח לפצח את השלב האחרון שבו חבילה/משלוח מגיעים בתכלס לבית הלקוח). במקרה של פורד היא קראה לשלב הזה “last yard” (אהבתי), ובו רובוט שנקרא DIGIT יוצא עצמאית מרכב משלוח אוטונומי, לוקח את החבילה מהרכב ומניח בזהירות מול דלת הלקוח.פורד היא המצטרפת האחרונה לחשיבה על פתרונות לצורך המהותי הזה, אמזון ידועה בשלל הניסיונות והמחשבות בתחום. אבל, למרות שהסרטון נראה שלקוח מפרק של "מראה שחורה" (עונה חדשה תגיע ממש בקרוב, אגב), מעניין לראות שדווקא יצרנית רכבים מציגה פתרון משלה בנושא, מה שעושה "שאפלינג" לסוגי השחקנים שיכולים וכנראה מעוניינים להיכנס לתחום. לינק

 

בורגר קינג עושה את ה- Impossible

לפני 20 שנה המהלך הזה היה נתפס כלא יאומן, אבל כיום, זה נראה טבעי ומתבקש. חברת impossible שמתחה בייצור תחליפי בשר באיכות גבוהה נבחרה על ידי בורגר קינג לספק לה קציצות מהצומח, שימכרו כמנה אלטרנטיבית בתפריט הרשת. הסרטון בכתבה המצורפת תיעד לקוחות אמיתיים שחשבו שהם נוגסים בהמבורגר וופר עסיסי, כשלמעשה מדובר בקציצה מהצומח של impossible. אם היא עברה בהצלחה את מבחן השטח בסניף בורגר קינג, זה רק עניין של זמן עד שצרכנים רבים אחרים יאמצו את תחליפי הבשר, לאו לפחות יצמצמו את צריכת הבשר החודשית שלהם.  לינק.

פינת הקמעונאות

אמזון בצעה השקעת ענק (כמעט חצי מיליארד דולר) בחברת deliveroo, המתחרה המרה של Uber Eats באירופה. לינק.

40% מבני ה-16 עד 24 בבריטניה משתמשים בכלי הקניה באינסטגרם (Instagram Shopping). הנתון מחזק את העובדה שהחיבור בין הפופולריות האדירה של אינסטגרם ככלי גילוי וגם מעקב אחר מותגים ועסקים לבין יכולות קניה ממנפות אותה לפלטפורמת מסחר מקוון משומנת, שסביר שרק תלך ותתחזק. לינק.

בהקשר ישיר לכתבה הקודמת, התרומה של נוכחות חזקה ואפקטיבית במובייל מעולם לא היתה חשובה יותר עבור קמעונאים. מחקר שנערך בנושא מצא שכ-41% מהצרכנים מתכוונים להעמיק את השימוש במובייל במסגרת הקניות שלהם בשנה הקרובה, בעיקר על בסיס היכולת לבצע מחקר על מוצרים, אבל גם בעקבות הצעות של מבצעים, קופונים והטבות אישיות הזמינים דרך המובייל. שימו לב למשל למוכנות הגוברת מצד צרכנים לספק יותר מידע אישי, תמורת חווית קניה אישית ופשוטה יותר. לינק.

אבל, נאמנות לקוחות היא הרבה מעבר לנקודות והנחות. הנה ניתוח מעניין של חברת L2 גרטנר, שמנתחת כיצד נייקי מייצרת ומחזקת נאמנות באמצעים דיגיטליים עבור לקוחות נייקי פלוס. מרתק. לינק.

והנה סרטון אינסטגרם קצר על ההתקדמות המטורפת של סין להפוך למדינה ללא מזומן, כשכמעט בכל נקודת מכירה אפשר לשלם דרך אפליקציות וארנקים דיגיטליים. המערב, מסתבר, הרבה מאחור…לינק.

 

"ביסים" לסופ"ש (מבקש לסיים הכל מהצלחת!)

1. התקפות סייבר כמו "פישינג" באמצעות מייל זדוני או השתלטות מרחוק על מחשבים וחשבונות הופכת לבעיה מהותית כשהיעד של התוקפים הוא עירייה ולא אדם בודד. זה מה שקרה לאתר של עיריית בולטימור, שם התוקפים "ייצרו" נזק שייקח לעירייה חודשים לתקן. בעידן של ערים שהופכות חכמות ומחוברות, המשמעות היא צורך מהותי בתקציבי סייבר גדולים וממשמעותיים יותר. לינק.

2. בעתיד של מכוניות חכמות ומחוברות לרשת, זה רק טבעי שהן ידעו גם "לדבר" האחת עם השניה. החוקרים האלו הצליחו לגרום למכוניות לתאם מהירויות ובכל לצמצם פוטנציאל לתאונות ובאותו הזמן לשמור על תנועה אפקטיבית בכביש. לינק.

3. כשאומרים שאנשים לא רוצים לקחת משכנתא, הם רוצים לקנות בית (ז"א, גופים פיננסים צריכים לדבר בשפת הלקוחות ולא בפיננסית), כנראה שהתכוונו לדוגמה הזו של Gosimplist. ככה צריך להיראות תהליך לקיחת משכנתא. לינק.

4. פייסבוק אישרה: פרסומות בווטסאפ ב-2020. לינק.