[rad-hl] האם פייסבוק עומדת לכבוש את עולם התשלומים הדיגיטליים? [/rad-hl]

רבות כבר נאמר ונכתב אודות כניסה צפויה של "פייסבוק" לעולם התשלומים הדיגיטליים (Digital Payments). לא צריכים להיות אנליסטים בכירים כדי לחבר בין הנקודות שמצביעות על מהלך כזה:

ראשית, פייסבוק גייסה לשורותיה את דוד מרכוס, מי שהיה נשיא Paypal והיום מוביל את פיתוח המוצר ב- Whatsapp בדגש על תשלומים דיגיטליים בפלטפורמה. בנוסף, צוקרברג עצמו התייחס לאפשרות במסגרת שיחת האנליסטים המסורתית שהתקיימה מייד לאחר פרסום הדוחות הכספיים ברבעון הראשון השנה.

מה שפחות דובר במסגרת מהלך צפוי שכזה הוא גודל האיום שהוא יהווה עבור כל ה- Eco System של התשלומים הדיגיטליים (וזה כולל Web & Mobile כמובן), ובראש בראשונה עבור Paypal.

[rad-hl] כיצד פייסבוק מהוה איום על PayPal? הנה כל הסיבות: [/rad-hl]

1. פייסבוק מפעילה שני שירותי הודעות מיידיות (IM): הראשונה היא שירות המסנג'ר שלה עצמה (זה שפייסבוק הודיעה לאחרונה שהיא מתכוונת להוציא מתוך האפליקציה הראשית ולמעשה לחייב את המשתמשים להוריד אפליקצייה נפרדת) וכמובן את Whatsapp שפייסבוק רכשה תמורת 19 מיליארד דולר שפעילה ופופולארית ברחבי העולם, בדגש על מדינות מתפתחות בהן המובייל בכלל ושירותים כמו Whatsapp בפרט מהוות אמצעי תקשורת מרכזי (גם במדינות בהן פייסבוק עצמה פופולארית הרבה פחות).

2. ההזדמנויות שמדינות מתפתחות מייצרות עבור פייסבוק הן רבות: לא רק שמדובר בשווקים בתוליים מבחינתה שמשמעותם מיליוני משתמשים חדשים, אבל בעיקר בהיבט של Digital Payments מדובר במדינות בהן לאזרחים רבים אין אפילו חשבון בנק (סניפים נמצאים רק בערים הגדולות ובמושגי המרחב ביבשות כגון אפריקה למשל, האפשרות של הגעה לסניף כמעט שאינה קיימת). יחד עם זאת, יותר ויותר אזרחים מחזיקים בסמארטפון בסיסי, כזה שכלים כמו Whatsapp ופייסבוק יכולים לאפשר העברות כספים מעבר לכלי תקשורת וצריכת מידע.

3. בתחילת שנת 2014 פייסבוק הגישה בקשה לאיחוד האירופי לקבלת רישיון רשמי לעסוק בתשלומים והעברות כספים (חברות טכנולוגיה בקנה מידה של פייסבוק נמצאות תחת פיקוח ובקרה תמידי בעיקר ע"י ממשלות והסכמים בינלאומיים). ברגע שאישור סופי כזה ינתן לפייסבוק, המשמעות תהיה מרחיקת לכת. כמובן שההערכה היא שפייסבוק תבקש אישור דומה בתוך ארה"ב, וכבר נאמר כבדיחה שעדיף לפייסבוק פשוט לרכוש בנק כושל ולהשתמש בתשתית התשלומים וניהול הכספים שלה במקום להשקיע בקבלת אישורים. צחוק בצד, קשה להתווכח עם העובדה שלפייסבוק יש את המשאבים הנדרשים כדי לעשות זאת (עם או בלי בנק בבעלותה).

4. Facebook Connect – התשתית האולטימטיבית לכבוש את שוק ה- Digital Payments:
אם לוקחים בחשבון את כל הסימנים שציינתי ומחברים אותם לתשתית האדירה שפייסבוק ייצרה מאז הקמתה – ההנכחה שלה מחוץ לגבולות הדיגיטליים שלה ע"י מתן Plug Inns כגון Facebook Connects בעיקר, הרי שמדובר בתשתית חסרת תקדים לביצוע תשלומים דיגיטליים שתיתמך ב- Day One בעשרות אלפי אפליקציות ואתרים ברחבי העולם. תחשבו על כמות האתרים והאפליקציות שמאפשרות לגולשים רישום מהיר בעזרת הכפתור של פייסבוק, הרי שקיבלתם תהליך Check Out כמעט ומלא לביצוע תשלומים ופעולות סחר. כל שנותר הוא לחבר פרטי כ.אשראי לפרופיל האישי שבכל מקרה קיים, והנה קיבלתם איום חסר תקדים ל- Paypal.

אם נחזיר את הדיון לשירותי ההודעות המיידיות שבבעלות פייסבוק, משתמשים יוכלו למעשה לבצע במקביל לשיחת ההודעות גם ביצוע תשלום בלחיצת כפתור. זוכרים את פוטנציאל המדינות המפתחות? שירותי P2P (העברות כספים מאדם לאדם) יהפכו הודות לפייסבוק לפעולות זמינות ויום יומיות, במיוחד כשניתן יהיה גם לבצע תשלומים בין אדם לבין בית עסק.

[rad-hl] לסיכום: לפייסבוק יש את את מה שצריך כדי לכבוש את שוק התשלומים הדיגיטליים: [/rad-hl]  יש לה את המשאבים הנדרשים, את המנהיגות העסקית והאסטרטגית להוביל מהלך רחב שכזה (בדגש על דוד מרכוס בהנהלה הבכירה המשמש כאדריכל), היא מחזיקה בתשתית הטכנולוגית הנדרשת (בכל הערוצים הדיגיטליים: Web, Mobile & Social) ולא פחות חשוב- נתח השוק הבינלאומי הן במדינות המערב וכמובן פוטנציאל הצמיחה במדינות המתפתחות.

לדעתי האישית, אם חושבים על המודלים העסקיים של גוגל, אפשר וצריך גם להתייחס לנכס האמיתי שפייסבוק עובדת קשה להשביח אותו (ושבעולם שבו פייסבוק היא שחקנית מרכזית במגרש התשלומים הדיגיטליים רק תלך ותשתבח), ה- DATA. לא רק שפייסבוק תדע את כל המידע שהיא מנהלת כיום על בסיס הנגיעות היומיות שלנו מולה, שירות תשלומים ירחיב את המידע ויהפוך את פייסבוק לענקית DATA חסרת תקדים.

אז מה הלאה? Whats The Next Step? כפי שצוקרברג עצמו ציין בשיחת האנליסטים האחרונה, פייסבוק היא ארגון בוגר ומסודר יותר. המשמעות היא שכחברה פייסבוק מתמקדת במהלכים אסטרטגיים ארוכי טווח שעולים בקנה אחד עם ערכי הליבה של החברה: לחבר את העולם ולהפוך אותו למקום טוב יותר (זאת ע"פ פייסבוק). במילים אחרות, נצטרך להמתין בסבלנות ולעקוב אחר ההכרזות הרשמיות של החברה, מתוך ציפייה ברורה למהלך שלגמרי יכול לשנות את מפת התשלומים הדיגיטליים.

לכתבה המקורית – Link

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.