1. בראשית דרכה אמזון סימנה את המסחר המקוון כעתיד עולם הקמעונאות, הרבה לפני שאר השוק. כפועל יוצא, במקום לפתוח עוד חנויות פיזיות, היא השקיעה בבניית תשתיות לוגיסטיות ושיתופי פעולה עם מוכרים ומשווקים כדי לייצר את החנות המקוונת הגדולה בעולם. במילים אחרות היא השקיעה בחיזוק הערך הסופי ללקוח (מבחר, מחיר, נוחות) וכל זה בערוץ עם פוטנציאל הצמיחה הגדול ביותר- און ליין.

2. כלפי המשקיעים: בשונה מחברות אחרות שמרגילות את המשקיעים להשקיע סכומים גדולים, להמתין מספר שנים עד שנוצרים רווחים משמעותיים וכתוצאה לחלק להם דיבידנדים, אמזון הרגילה את השקיעים שלה בדיוק להיפך: המיקוד הוא לא ברווחים אלא בצמיחה. רווחים מושקעים בחזרה בפיתוח העסק ובחיזוק הערך ללקוח. במקביל אמזון בחכמה רבה ייצרה סביבה שריר סטוריטלינג משמעותי שמצייר כמעט כל מוצר או שירות חדש כקסום ושובר שוק, מה שמגייס את המשקיעים להירתם לחזון ארוך הטווח במקום לחפש את ההחזר הכספי של כאן ועכשיו.

3. תפיסת החדשנות: בעוד שרוב החברות המסורתיות מתייחסות לכל דבר חדש (כמעט) כחדשנות, וככזו מחזקים את ההילה סביב אותם מהלכים, במקרה של כישלון מוצרי אותן חברות נוטות להתכנס וללקק את הפצעים, מה שמצמצם בהדרגה את מנוע היצירתיות והנכונות להתנסות ולהשקיע שוב ושוב.

להבדיל, הכיסים העמוקים של אמזון והתפיסה הקפדנית שלה כלפי מהלכים חדשים היא שהיא מוודא שמוצרים ושירותים חדשים עובדים ומייצרים ערך בסטנדרטים של עצמה, לפני שממשיכים להשקיע (ראו ערך החנויות הפיזיות שלה: פתחה כ-6 בלבד וכולן מוגדרות כניסוי בלבד, שכן אמזון עדיין לא מרגישה שהיא פיצחה לעצמה את מתכון החנות הפיזית). ואם הפרויקט באמת לא הצליח? לא נורא, מתקדמים לדבר הבא.

4. לקיחת סיכונים: ג׳ף בזוס הוא מנכ״ל שידוע כלוקח סיכונים גדולים. רוב המנכ״לים של החברות המסורתיות, ממש כמו רוב העובדים שלהן מוגדרים כ״בסדר עד שתעשה טעות גדולה״. זו גם הסיבה שחברות מסורתיות לעולם לא יהיו נועזות כמו חברות טק כי רק חברות שראו את הסוף שלהן קרוב מבינות את המשמעות של לחיות ולהתקיים בשביל עכשיו, לשרוד עוד יום ובראיה כזו המוכנות לקחת סיכונים גדולים היא חלק מהמשחק.

אמזון, למרות גודלה הצליחה לשמר ואפילו לחזק את הגישה הזו. אגב, אמזון הציגה רווחיות רק בשנת 2001, שבע שנים אחרים שנוסדה.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.