בשבוע שעבר גוגל רכשה את הסטארטאפ Nest, חברה המייצרת טרמוסטט מעוצב וחדשני ששולט בטמפרטורה בבית במחיר דמיוני של כ- 3.2 מילארד דולר במזומן. הרכישה הזו יצרה גל של ניתוחים וספקולציות ברחבי הרשת, באתרים בבלוגים וכמובן ברשתות החברתיות בניסיון להגיע לסיבה שבגללה גוגל שילמה סכום גבוהה כל כך על חברה שבסופו של יום מייצרת מכשיר דיגיטלי – פיזי. מצד אחד, החזון של לארי פייג' מכוון את החברה לייצר מוצרים מעולים המתבססים על טכנולוגיות מורכבות, במטרה לשפר את חיינו בדברים הקטנים והיומיומיים.

הוא העיד לא פעם שממש לא פשוט לייצר מוצרים שעונים על ההגדרה הזו, ו- Nest היא בדיוק ההוכחה ליישום מוצלח שכזה. לכן, הרכישה של החברה מקבל משמעות רחבה יותר בהיבט של האסטרטגיה העסקית של גוגל – לרכוש חברות המייצרות מוצרים חדשניים כאלו (כי בסופו של דבר יותר קל לקנות מוצרים חדשניים מאשר לייצר אותם בעצמך). מצד שני, אין ספור מאמרי דעה שניתחו את המהלך של גוגל הביעו דיעה מעט יותר צינית ומסחרית (לדעתי לפחות), לפיה האינטרס של גוגל ברכישה של Nest היא בצעד נוסף לקראת חזון "הבית החכם" שלה (זאת בנוסף למכונית שנוסעת ללא נהג, המשקפיים של גוגל ועוד).

חזון הבית החכם או כל מוצר אחר לצורך הדיון בהקשר של גוגל מתקשר למשאב העיקרי של החברה, הדאטה שלה ולכן נאמר כי גוגל מעוניינת לאסוף מידע אודות המשתמשים ב- Nest, לשלב את המידע באקוסיסטם המתרחב של גוגל ובכך להרחיב את הצעת הערך למפרסמים. אני חייב לציין שגם אם יש מעט אמת בגישה הזו, היישום רחוק מלהיות פשוט כ"כ, שכן יש שלבים רבים בדרך (בעיקר בהיבט של הערך) שזקוקים לקבל מענה, החל ממשתמשי הקצה ועד המפרסמים עצמם. אחרי הכל, זה לא אומר שהמשתמש ששינה את הטמפרטורה בסלון ביתו יקבל הודעה על שירות כלשהו ב- Gmail או בכל נכס שיווקי אחר של גוגל…אבל זו רק דעתי.

בכל מקרה, מה שלא פחות מעניין בהקשר של הרכישה והפעילות של Nest זה המייסד והמנכ"ל שלה, טוני פאדל שנחשב אבי ה- iPod בחברת "אפל". אחת הסיבות שהובילו את גוגל לרכוש את החברה היא העובדה שמדובר במוצר שלגמרי נראה שיצא מבית "אפל". החל מעיצוב המוצר, ממשק המשתמש שלו, אופן הצגתו, כל אלו ועוד סיבות רבות נוספות משאירות אצל כל מי שרואה אותו ב"הילה" של סטיב ג'ובס ובמוצרים שהושקו לאור חזונו. מצ"ב ראיון עם טוני, אפשר ומומלץ לקפוץ ישירות לדקה ה- 8 משם זה מתחיל להיות מעניין. צפייה מהנה >>

 

 

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.