פוסט אורח של גלעד עוזיאלי, מייסד ומנכ"ל Mekomy.com 

כאשר עשיתי את צעדי הראשונים בעולם התיירות – הוא היה שונה לחלוטין. בשנים האחרונות אנחנו עדים למהפכה של ממש שנוגעת במרבית התחומים העיקריים שמרכיבים את תמהיל הנסיעה של ה- FIT.

מלונות אאוט – כלכלה שיתופית IN

אם לפני 3-4 שנים היה עליך להיות הרפתקן או לפחות הרפתקן למחצה כדי להשכיר דירה מאדם פרטי או אפילו להתארח עבור תשלום בסלון של מישהו – היום זה מאד מקובל והפך לחלק מה- Mainstream. זו טריטוריה שלא שמורה ל-backpackers צעירים בלבד – אפילו ההורים שלי בוחרים בדרך זו לעיתים קרובות.

כמובן שמוביל המהפכה בתחום זה הוא Airbnb  שבלילה אחד באמצע שנת 2013 התארחו דרך הפלטפורמה 250,000 אורחים!!! Airbnb היא לא הפלטפורמה היחידה, וניתן למצוא מתחרים לא מעטים עם טוויסטים מעניינים. בזווית הישראלית ניתן לראות כדוגמא טובה את CasaVersa – פלטפורמה המבוססת על קונספט "הכלכלה השיתופית".

עוד תחום מעניין ששווה לציין הוא השוק המשני של חדרי המלון וגם כאן יש שחקן ישראלי מעניין –roomertravel

תעופה בזול

כאן כולם יודעים שמחירי הטיסה צנחו פלאים בעשור האחרון ואפילו בישראל אנחנו מתחילים לראות ירידה במחירים עם קווי לואו-קוסט ליעדים שונים. הירידה במחירים מובילה לנסיעות תכופות יותר ולעובדה שאנשים רבים מבקרים באותו היעד מספר פעמים. לדוגמא: ממוצע הביקורים של תייר ברומא עומד על 3 ביקורים.

תחבורה חדשנית

גם כאן התרחשה מהפכה רצינית שנובעת מיכולות טכנולוגיות חדשות. מספיק להסתכל על GetTaxi הישראלית, Uber, Lyft ומשהו שאני באופן אישי עוקב אחריו ומתעניין בהמשך ההתפתחות שלו הוא "FlightCar" המעניין. כל אלו רוצים להשפיע על שוק ההסעות/מוניות באופן דומה להשפעה של Airbnb על תעשיית המלונות.

טכנולוגיה

בפוסט זה אני לא אכנס יותר מדי לכל מה שקרה עם החדשנות והיכולות שהביא האינטרנט והסמארטפון אבל מספיק לצאת לסיבוב קצר באתרי ה- Meta search, ה- OTA’s הגדולים וכמובן אתרי הביקורות שהעבירו את הכח למטיילים/צרכנים.

אז יש למטייל איפה לישון, איך להגיע ליעד יחסית בזול, איך להתנייד ביעד הביקור והוא אפילו יכול להשוות מחירים כל הזמן דרך הנייד שלו. נשארה רק שאלה אחת לא פתורה:

מה לעזאזל יש לעשות פה?!?!?!

כאן אנו צוללים לתוך עולם מרתק הנקרא In destination tours and activities שהוא למעשה החתיכה החסרה בפאזל.

מדובר על שוק עצום ורק באירופה הוא מוערך ב- 50 מיליארד דולר בשנה שזה פי 2 מתעשיית השכרת הרכב!

כאשר רואים את הפוטנציאל העצום, מייד עולה השאלה – איך זה שאין מספר שחקנים חזקים ששולטים בשוק?

התשובה לשאלה זו מורכבת אבל אם עלי לבחור בעיה אחת שבגינה קשה כ"כ לפתור את הבעיה הזו, הייתי בוחר בעובדה שכמעט 90% מספקי הטיולים/סיורים/פעילויות הם עסקים זעירים, לעיתים אפילו של בנאדם אחד.

 

שימו לב לנתונים המדהימים האלו:

90% מהספקים הללו פועלים באזור גיאוגרפי אחד בלבד, 60% מהם משרתים פחות מ- 25,000 לקוחות בשנה ומדווחים על הכנסות של פחות ממיליון דולר.

עסקים זעירים כאלו מתקשים לאמץ טכנולוגיות חדשות, לשווק את עצמם ולצעוד קדימה עם שאר חלקי הפאזל.

חיזוק להשערה הזו ניתן למצוא בעובדה שפחות מרבע מכלל פעילויות אלו מוזמנות ומשולמות און-ליין ומתוך זה 65% מההזמנות מגיעות דרך מייל ולא כמו בחלקים אחרים בפאזל דרך API או קישורים טכנולוגיים אחרים. שימו לב שאלו מספרים שנכונים לאירופה – במקומות אחרים המספרים אף נמוכים יותר.

העובדה שמדובר בכל הרבה שחקנים זעירים מקשה מאד על אגריגציה של כלל פעילויות אלו וזו הסיבה העיקרית לחוסר של שחקן מוביל בתחום כמו airbnb בתחום ההשכרות הקצרות.

אז לאן העולם הזה צועד?

אני מאמין שלמרות הקשיים המובנים בעולם הזה ומספר כישלונות מפוארים של מיזמים נראה אותו מדביק את הפער בקרוב ומיישר קו עם שאר חלקי פאזל התיירות.

שחקנים מעניינים שיכולים להשאיר חותם בתחום הם GetYourGuide שגייסו בשנה שעברה $14M שהצטרפו ל- $9M שגויסו בעבר ורוצים למעשה להציג את כל הפעילויות הקיימות בעולם . Viator הוותיק והחזק עם תנועה המוערכת ב- 4 מיליון ביקורי גולשים בחודש ומספר לא מבוטל של מיזמים מעניינים כדוגמת EatWith הישראלי שאני באופן אישי מאד אוהב.

כמו כן, אני בטוח שהצוות של Mekomy.com (שאני חלק ממנו) יצליח גם הוא להכניס משב רוח רענן לעולם הזה דרך גישה שונה מהדרך בה פועלים השחקנים הגדולים והוותיקים בתחום.    

 לאתר "Mekomy" >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.