מגזין Wired קיים ראיון עם ריד האסטינגס מנכ"ל נטפליקס שדיבר על חזון החברה כפלטפורמת ווידאו בינלאומית, על מי הוא בעיניו מתחרה ישיר ולמה הוא לא ייכנס לתחום ה- VR.

"מי נתפס בעיניך כאיום?" נשאל האסטינגס, והוא מתייחס לתחרות מול "הולו", השירות האמריקאי שמונה כבר כ- 12 מיליון לקוחות משלמים, שגייסו לאחרונה השקעה מחברת טיים וורנר ובשנה הבאה עתידה להשיק שירות סדרות בשידור ישיר, וכמובן הפקות המקור של אמזון שזוכות להצלחה לא מבוטלת. אבל עבור האסטינגס האיום האמיתי הם לא שירותי הסטרימינג המתחרים, אלא מסמן כאיום משמעותי יותר את פייסבוק ויוטיוב.

לנטפליקס קהל משתמשים בינלאומי של כ- 85 מיליון לקוחות, אבל בהשוואה לפייסבוק ויוטיוב, שכל אחת מהן נהנית מכמיליארד משתמשים פעילים, הפער הוא משמעותי. "בין אם מדובר בקטעי ווידאו של חתולים רוקדים או בקליפים מהאולימפיאדה, התחרות על תשומת לב וזמן הגולשים הוא עצום", הוא אומר.

האסטינגס מבין שהעצמה האמיתית של יוטיוב, מעבר לקהל הצופים העצום והנאמן שלה נובעת בין היתר מאותם כוכבי רשת שמשתפים עשרות ומאות של סרטוני ווידאו בתדירות הולכת וגדלה בשלל נושאים וזוכים במיליוני צפיות ועוקבים רשומים. לכן נטפליקס משקיעה משאבים אדירים הן בייבוא כוכבי יוטיוב ובהנגשתם דרך הפלטפורמה של נטפליקס והן בהפקות מקור איכותיות שמטרגטות קהלים מאוד ספציפיים ונועדו להניע יותר אנשים להירשם לשירות שמנגיש מהיום הראשון עונות שלמות לצפייה מידית מכל מסך ופלטפורמה בקלות רבה.

אבל בדומה למתחרות הגדולות, גם נטפליקס מבינה את ההזדמנות שבדטה שלקוחותיה מייצרים. נטפליקס מנתרת ומנתחת כמויות עצומות של דטה במטרה להבין טוב יותר את דפוסי השימוש של לקוחותיה במטרה לשפר את השירות (למרות שהאסטינגס טוען שהדטה אינה משפיעה בסופו של דבר על ההחלטה באיזה הפקות להשקיע). כך למשל נטפליקס יודעת באיזה תכנים צופים, מתי, דרך איזו פלטפורמה/מסך, מתי לקוחות עוצרים צפייה ומתי חוזרים לצפייה חוזרת. היא יודעת איזה תכנים ובאיזה מצבים גורמים ללקוחות לעבור ולצפות בתכנים אחרים.

אתגר משמעותי נוסף שנטפליקס מתמודדת איתו היא ההגבלות המשפטיות שמבדילות את סוגי התכנים ממדינה למדינה. האסטינגס אומר שבעולם אידיאלי השירות לא יוגבל לפי אזורים גאוגרפיים (בעיקר בגלל מגבלות זכויות למיניהם), כך שלקוחות החברה המגיעים מכל המדינות בעולם בהם נטפליקס פעילה יוכלו ליהנות מאותם התכנים ללא הגבלה.

אתגר נוסף הוא האפשרות של הורדה פיזית של תכנים לצורך צפייה לא מקוונת. האסטינגס טוען שלמרות שהתנגד לרעיון בעבר, שירותים מתחרים של אמזון וגופים אחרים שכן מאפשרים ללקוחות להוריד את התכנים לצפייה חופשית מעידה על צורך מאוד ספציפי של חלק מהלקוחות, מה שאומר שייתכן ובעתיד הגישה תשתנה בהיבט הזה. אך אם יש תחום אחד שהאסטינגס טוען שהסיכויים להשתלב בו הם קלושים, הוא תחום ה- VR מציאות מדומה). אמנם בעבר נטפליקס השתעשעה עם חיבור לסמסונג גיר, אך באופן כללי האסטינגס מאמין שהטכנולוגיה נועדה, לפחות בעתיד הקרוב עבור ענף המשחקים הרבה יותר מאשר סדרות וסרטים.

ומה לגבי העתיד?

האסטינגס טוען שהאסטרטגיה של החברה מתמקדת בחזון אחד: להפוך את נטפליקס לפלטפורמת סטרימנג בינלאומית שמתמקדת בתכני סדרות איכותיות. לכן לגישתו כל דיון שמסיט את המיקוד במטרה זו (כניסה לתחום ה- VR, השקעה באפשרות להוריד תכנים וכו') אינו נלקח בחשבון בשלב הזה כדי שלא לפגוע בפוקוס העסקי שהוא שיפור חווית הצפייה, שם ישנם עדיין מספר אתגרים משמעותיים. אם נחזור שוב להשוואה לחוויית הצפייה בווידאו ביוטיוב או בפייסבוק, מהירות התגובה גדולה בהרבה וזאת מבלי להתייחס לשפע התכנים שזמינים שם (מעבר לחתולים מנגנים…) כך שהמשך ההשקעה בהפקות מקור מוצלחות הוא אתגר אסטרטגי שנועד להגדיל משמעותית את קהל הלקוחות הרשומים.

לראיון המקורי >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית שיווקית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.