מקרה אמיתי: אזרח גרמניה ביקש להוריד ולשמור את כל המידע שאמזון יודעת עליו. במסגרת הקבצים שהוריד הוא קיבל 1,700 קבצי הקלטות שמקורם באלקסה, העוזרת החכמה של אמזון. הבעיה היחידה היא שההקלטות שייכות לאדם אחר. אמזון בתגובה אמרה שמדובר במקרה בודד שמקורו בטעות אנוש. עכשיו תחשבו על זה: העוזרות הקוליות שממוקמות במיליוני בתים ומשרדים ברחבי העולם (ולפי מחקרים, קצב האימוץ רק הולך וגדל), מקליטות לא רק את הפקודות הקוליות שלנו, אלא גם את כל "רעשי הרקע", הכוונה לשיחות וקולות שאינם קשורים ישירות לפקודה קולית רצויה ובאזורים בבית שחשבנו שהם פרטיים לגמרי.

נכון שהעוזרות מופעלות ע"י פקודה מקדימה (אלקסה תגיב רק כשיפנו אליה ב- Alexa, סירי של אפל תגיב רק למילה "Hey Siri…"), אבל כדי לאפשר זאת המשמעות היא שהעוזרות נמצאות בהאזנה 24/7/365. אמזון, גוגל ואפל יכולות להגיד עד מחר ש"רעשי הרקע" לא מעניינות אותן, אבל מצד שני עם התפתחות הטכנולוגיה, ובמטרה לייצר מוניטיזציה מהדאטה האישית והמאוד פרסונלית שלנו, סביר שהאמירה הזו פשוט לא נכונה. מה זה אומר?

שהסביבה הפרטית שלנו הופכת למעשה ל"קרקע פורייה" למקור מידע חדש, אישי ומאוד אטרקטיבי עבור ענקיות הטכנולוגיה, וזאת כדי להתאים לנו מוצרים ושירותים. וככל שהעוזרות הקוליות ישלבו ביותר מוצרים, חפצים וסביבות שעוטפות אותנו (מקררים, טלוויזיות, מנעולים וכמובן שברכבים…), נושא הפרטיות ילך ויגבר וכנראה שייצר אתגרים ורגישויות חדשות שטרם נתקלנו בהן. התחום יהפוך מאתגר אפילו יותר, עם התפתחות המאפיינים שהעוזרות תומכות בהן, למשל: אמזון הציגה באוקטובר האחרון יכולת חדשה של אלקסה שתזהה שינוי בקול שלנו (צרידות למשל), ובהתאם תציע תרופות לגרון, או את "Alexa Guard", מאפיינים חדשים בתחום האבטחה, וכך אלקסה תדע לזהות רעשי רקע של חלונות נשברים או אזעקות כתוצאה משריפה/פריצה.

שוב, על פניו הדבר נשמע כערך חשוב מבחינה צרכנית, אבל כדי לאפשר זאת, נדרשת האזנה תמידית ומדויקת לכל מה שקורה בבית שלכם. אנחנו מצפים מהטכנולוגיה שלנו לעטוף ולשרת אותנו בחיי היום יום בצורה פשוטה ואפילו שקופה, ומצד שני בדיוק כאן נעוצה האירוניה: ככל שהעוזרות הקוליות ישתכללו להאזנה מדויקת של כל הקולות שלנו (צחוק, בכי, צעקות ואפילו שקט בזמן קריאת ספר…), קולות הסימפוניה של החיים יהפכו מרגעים אנושיים וזיכרונות לנקודות דאטה, למשאב שיש לו ערך כספי עבור גורמי צד שלישי.

הפוסט לקוח מהניוזלטר השבועי שלי. עדיין לא נרשמתם? לינק.