עתיד עולם הקמעונאות בהשפעת המובייל
בעידן שבו משווקים צריכים פחות להשקיע ברכישת מדיה "המונית" כגון שלטי חוצות, רדיו וטלוויזיה (וכן, המדיה הזו עדיין לא נעלמה מהעולם וכנראה תמשיך ללוות אותנו לא מעט זמן), הסמארטפון שלנו, אותו מחשב חכם וקומפקטי דרכו אנחנו מחוברים לרשת 24/7 מהווה Gate Way ישיר לתודעה שלנו ובעיקר לכיס.

האם למשווקים קל יותר כיום?
ללא כל צל של ספק, מלאכת השיווק כיום הופכת למורכבת  יותר, בעיקר כתוצאה מהתחזקות הערוצים הדיגיטליים ומגוון ההזדמנויות השיווקיות שהם מייצרים, הודות לדטה האדירה שכל אחד מאיתנו מייצר בכל רגע, ברוב המקרים מבלי שאפילו נהיה מודעים לזה (לדוגמה: לדעת מי הלקוח, מה הוא אוהב, איפה הוא קונה, עם מי הוא נמצא, באיזה איזור גיאוגרפי ועוד  ועוד…).

אך מצד שני, אותה טכנולוגיה ואותם כלים דיגיטליים מייצרים עבור משווקים הזדמנויות חדשות ומרתקות, הזדמנויות שבעבר היו רק חלומם הרטוב של משווקים. מידת האפקטיביות של עבודת השיווק היא מבוססת כיום באופן משמעותי על המוכנות לאמץ כלים חדשים אלו, לבחון, להתנסות (וגם לטעות – זה בסדר ואפילו מומלץ), ולשלב חדשנות אמיתית בתכנון  ובחשיבה השיווקית.

ההבטחה השיווקית החדשה

בחיבור שבין עולם השיווק והקמעונאות לבין המובייל שהפך לכלי המרכזי דרכו אנחנו צורכים את העולם סביבנו (על כל המשתמע מזה), משווקים, קמעונאים וכמובן בעלי עסקים קטנים ניצבים בפני שלל יכולות חדשות שבעבר היו חלומם הרטוב של משווקים רבים: לפנות ישירות ללקוחות (דרך הסמארטפון, מה שאומר שמידת החשיפה תהיה גבוהה יותר כי המכשיר נמצא עלינו כל הזמן), להציע הצעות רלוונטיות וממוקדות יותר (על בסיס ניתוח הדאטה שלנו הכוללת העדפות אישיות, היסטוריית רכישות קודמות, הקשרים החברתיים שלנו ועוד) ולמעשה לייצר ללקוחות ערך צרכני אמיתי.

שירותים מבוססי מיקום – לייצור טראפיק לתוך בית העסק
אחד המאפיינים המעניינים ביותר שמחבר בין המובייל לבין קמעונאים כיום הוא היכולת לחבר בין המיקום הפיזי של הלקוח (על בסיס ה- GPS בנייד) לבין שלל הצעות ערך שנמצאות סביבו. החיבור מאפשר לשלוח ללקוחות הודעות PUSH עם הטבות והצעות ערך, ובכך למעשה לעודד טראפיק של לקוחות ישירות לתוך בית העסק.

מחקר חדש של ה- "Business Insider" חקר את האסטרטגיות השיווקיות הפופולאריות ביותר בתחום וכן את אופן היישום שלהן ע"י קמעונאים שונים, להלן מספר תובנות מעניינות:

  • 1. צרכנים ברחבי העולם מגלים פתיחות גבוהה יחסית לשירותים מבוססי מיקום (LBS), אך יחד עם זאת קיים קצב גדילה נמוך בהתרחבות של פתיחות זו: 73% ממשתמשי סמארטפון בארה"ב העידו שצרכו שירותי LBS בשנת 2013, מספר גבוה ללא ספק, אך אותו המספר היה רלוונטי שנה קודם.
  • 2. צ'ק אין נתפס כמשהו מיושן ולא רלוונטי: פחות אנשים ממבצעים "Check In" דרך המובייל (מ- 18% בשנת 2012 ל- 12% בשנת 2013).
  • 3. האסטרטגיות הפופולאריות ביותר בידי קמעונאים בהיבט של LBS: "Geo audience Profiling": טרגוט הצעות ערך מבוסס בניית פרופילים של לקוחות, Geo Conquesting"": פעולת "גרילה" שיווקית שמתבטאת בשליחת מסר שיווקי ללקוחות שבאותו הזמן נמצאים ברצפת המכירה של גוף עסקי מתחרה, ו- "Hyper Local In Store Campaigns": קמפיינים שנשלחים/מוצגים בפני לקוחות דרך אתרי ואפליקציות מובייל כמו גם באמצעות הודעות PUSH ברצפת המכירה.
  • 4. קיימת מגמה הולכת ומתחזקת של שימוש במשדרים קטנים וזולים המותקנים ברחבי רצפת המכירה (Becon) המאפשרים זיהוי לקוחות הנמצאים בסביבה פיזית מוגדרת (בכניסה לחנות, עמידה ליד הקפות, הליכה במחלקת בגדי נשים וכו') ואז לשלוח הודעת PUSH דרך אפליקציית החנות ובכך להציע הצעות ערך ממוקדות יותר.

לסיכום: נקודה חשובה שכדאי להתעכב עליה: הקשר העדין שנוצר בין צרכנים לבין קמעונאים ובתי עסק דרך המובייל ועל בסיס השירותים מבוססי המיקום רחוק מלהיות מובן מאליו, בעיקר לאור העובדה שמדובר על שימוש בדטה שהצרכנים מייצרים. עובדה זו יכולה בקלות לעורר הסתייגויות מצד הצרכנים שיתרעמו על עצם השימוש במידע הפרטי שלהם.

לכן, האתגר המרכזי שניצב בפני משווקים בבואם להציע שירותים מבוססי מיקום הוא לייצר ערך משמעותי מספיק המשולב בחוויית לקוח ייחודית – שיחד יגרמו לצרכנים לרצות לשתף במידע במטרה ליהנות בתמורה מערך אמיתי עבורם (הדוגמה הקלאסית ביותר: Waze). ללא ערך נתפס זה, מידת הפתיחות של הצרכנים לשתף מידע ולצרוך שירותים אלו תהיה כ"כ נמוכה עד שכל ההשקעה תהיה לא רלוונטית.

למחקר המלא של "Business Insider" >>

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.