graphsearch

_________________________________________________
פייסבוק קיימה אתמול (יום ג') את האירוע התקשורתי במסגרתו הוצג המוצר החדש אותו החברה מפתחת (אחד מיני רבים יש להניח), ה- Graphsearch. רגע לפני שנתאר את מהות המוצר, חשוב לציין שעוד טרם האירוע אתמול, עצם ההזמנה המסתורית שפייסבוק הפיצה לפי כשבוע הצליחה לעורר חרושת שמועות ותחזיות ברחבי הרשת במטרה לענות על השאלה: על איזה מוצר פייסבוק עומדת להכריז?

למרות שמארק צוקרברג בעצמו שלל את האפשרות של השקת סמארטפון רשמי של פייסבוק, היו רבים שהחזירו לשולחן את התחזית הזו, כמו גם הערכות שמדובר בשילוב של Skype לתוך פייסבוק, שינויים במבנה ה- Time Line וכמובן הערכות לגבי שירות חיפוש משודרג.

אז אכן ההכרזה התייחסה בדיוק לנושא החיפוש – ובגדול. צוקרברג הציג את שירות החיפוש החדש שנקרא "Graphsearch" שנמצא כרגע בגרסת בטא בלבד, כאשר משתמשים נבחרים יקבלו גישה מוקדמת לשירות החיפוש, וכל השאר מוזמנים להצטרף לרשימת ההמתנה בקישור הזה.

במשפט אחד: Graphsearch הוא שירות חיפוש שמאפשר לגולשי פייסבוק להקליד שאלת חיפוש באנגלית (כרגע) פשוטה, במטרה לקבל בחזרה מידע המורכב מחיבור פרטי מידע ותוכן הקשורים לשאלת החיפוש ושזמינים בפייסבוק כמובן, לדוגמה: "מי מהחברים שלי הם חובבי בישול?" או "מוזיקה שהחברים שלי מאזינים לה", או חיפושים כלליים יותר שלאו דווקא מתבססים על החברים של המשתמש כגון: "אנשים שאוהבים כדורגל וגרים קרוב אלי".

Graph_Search

לגבי תוצאות החיפוש – וכאן זה מתחיל להיות מעניין במיוחד – להבדיל מתוצאות החיפוש כפי שאנחנו מכירים במנוע של גוגל, בפייסבוק שאילתת חיפוש תציג בחזרה עמודי פייסבוק, פרופילים של חברים, עמודי מותג ועסקים ועוד. ז"א בהשוואה לגוגל, ההבדלים בכל מהות החיפוש מתבטאים לא רק ביכולות החיפוש ברמת השאילתה, אלא גם במטרות החיפוש והתוכן שהגולש מצפה לקבל וכמובן – בתוצאות החיפוש ששונות באופן מובהק מתוצאות החיפוש בגוגל ומתבססות למעשה על ערך חברתי-פרסונאלי של המחפש, מה שלא קיים בגוגל למשל.

ההבדלים המרכזיים בין Graphsearch לבין חיפוש בגוגל, ומה אין, כרגע, ב- Graphsearch?

ראשית, הגרסה הראשונה של ה- Graphsearch יאפשר לחפש תמונות, חברים, תחומי עניין ומקומות בלבד, למרות שבפייסבוק קיים מידע עשיר ומגוון בהרבה. החיפוש לא מאפשר למצוא עדכוני סטאטוס למשל, ובעיקר – השירות לא מחובר כרגע לפחות ל- Open Graph של פייסבוק, אותו שירות שמאפשר גישה לאוקיינוס שלם של מידע אודות משתמשי פייסבוק.

גם בגזרת המובייל כנראה שנצטרך כולנו להמתין, כוון שהגרסה הראשונה של Graphsearch אינה נתמכת באפליקציות במובייל של פייסבוק. צוקרברג בעצמו ציין שרשימת המשימות לפיתוח בהקשר של Graphsearch כ"כ ארוכה ומורכבת, שצפויה לחברה עבודה אדירה בשנים הקרובות כדי לשכלל את היכולות של המוצר.

מה אפשר לעשות עם Graphsearch?
אין ספק שבשלב הנוכחי קשה לחזות באיזו מידה השירות החדש יתרום הן למשתמשים פרטיים ובעיקר – למשווקים ולמותגים. יחד עם זאת, אפשר רק להניח שפייסבוק תשקיע משאבים אדירים בחיזוק יכולות החיפוש במטרה להניע כמה שיותר ממשתמשיה לבצע חיפושים חברתיים בתוך פייסבוק מאשר במנועי חיפוש אחרים. הייחוד כאמור – נובע מהחיבור המושרש למידע החברתי שלנו, ובהקשר העסקי, ואי אפשר להתעלם מהעובדה שכיום אין כמעט עסק, מותג, ארגון או חברה שאין להם נוכחות בפייסבוק. ולמי שאין – סביר שעוד יהיה.

ואם בתוצאות חיפוש עסקינן, אז מייד עולה השאלה לגבי תוצאות חיפוש ממומנות בהקשר של מודלים עסקיים (ופייסבוק הרי מחפשת כל הזמן מודלים חדשים שיניבו הכנסות ממוצרים חדשים). אז נכון שזה מוקדם מידי כדי להעריך האם אכן יכנס מודל עסקי שכזה, אבל מצד שני חשוב לזכור שיהיה קשה להתעלם מנוכחות ממומנת בתוצאות החיפוש, במיוחד בשלב שבו פייסבוק אכן תחבר את Graphsearch ל- Open Graph שלה, מה שיאפשר למשתמשים נגישות מהירה ונוחה לכמויות אדירות של מידע רלוונטי תוך חיבור לעולם העסקי: מסעדות, אתרי נופש, בעלי מקצוע, מותגים ועוד.

לסיכום:
לדעתי השימוש המעניין ביותר ב- Graphsearch הוא זה שעוד יבוא בהמשך (וזו דעתי האישית בלבד): והכוונה להפיכה של ה- Open Graph של פייסבוק לנגישה לקהל הרחב, תוך חיבור חכם וממוקד בין לקוחות פרטיים לעסקיים. לדעתי ברגע שזה יקרה, כל המידע בפייסבוק (או זה שהוגדר כפומבי לפחות) ישדרג את פייסבוק מרשת חברתית לפלטפורמת BI (Business Intelligence) לכל דבר. משווקים, בעלי עסקים וחברות יוכלו למקד את התכנים שלהם בצורה חכמה ורלוונטית יותר לצרכנים מצד אחד, ומצד שני המשתמשים עצמם ייהנו מיכולות חיפוש ואיתור מידע רלוונטי המבוסס כאמור על ערכים חברתיים. הפוטנציאל במוצר כזה מדהים בעיני וללא ספק ייצר אסטרטגיות חדשות ומרתקות.

 

Join_Redefine_On_Facebook

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.