במסגרת אירוע "TechCrunch Disrupt London" שנערך השבוע, אחד הסטארטאפים המעניינים שנחשפתי עליהם הפועל בתחום הפינטק (פיננסי/טכנולוגי) הוא "מספר 26", חברה עם השם המוזר ששמה לעצמה למטרה לייצר חווית בנקאות חדשה ומודרנית יותר ללקוחות האירופאיים.

לפני שנצלול לתיאור המוצר והשירות וכדי להבין את הערך שהוא מייצר ללקוחות, חשוב להבין את חווית הבנקאות באירופה, בדגש על פתיחה וניהול של חשבון חדש וניהול מעקב אחר הרכישות בכרטיס אשראי. הייזמים מאחורי החברה שאלו את עצמם למה בעצם אי אפשר לצפות בפירוט העסקאות העדכני בחשבון האישי? מדוע צריכים לעבור 24- 72 שעות כדי שפירוט העסקאות יתעדכן בחשבון? ובהקשר של חשבון בנק, להבדיל מהתהליך האמריקאי, לקוחות המעוניינים לפתוח חשבון בנק באירופה נדרשים להגיע לפגישה פיזית בסניף, תהליך שכולל הגשת מסמכים רשמיים וזיהוי פיזי ע"י פקיד הבנק.

השיטה ה"קלה" יותר מאפשרת לבצע את התהליך דרך סניף הדואר, מה שמייתר פגישה בבנק אך מצריכה בכל מקרה שליחת טפסים ומסכים רלוונטיים. מנגד, החוויה בבנקים האמריקאיים שונה לגמרי, שם לא נדרש זיהוי אישי בסניף ולמעשה ניתן לפתוח חשבון תוך מספר דקות בלבד. נכון שאחת הסיבות לפערים בחוויה מתקשרת להבדלי רגולציה, אך עדיין, לא שם נמצאת הבעיה כולה. אם כן, תהליך פתיחת החשבון ב"מספר 26" מתבצע ישירות באתר החברה, תוך דקות בודדות ומבלי להגיע לסניף הפיזי. במקום זאת, בסיום התהליך מתבצעת שיחת וידאו עם נציג דרך האתר, במסגרתה הלקוח מציג לפקיד את הדרכון שלו ונדרש לענות על מספר שאלות אישיות לצורך זיהוי.

אפשר להתווכח באיכות החוויה של שיחת הווידאו, אבל מצד שני קשה להתווכח שמדובר בחיסכון משמעותי בהשוואה לצורך להגיע לסניף. לאחר מכן, הלקוח מקבל הביתה כרטיס דביט של "מאסטרקארד" (החברה ביססה את שירות האשראי תוך שיתוף פעולה עם מאסטרקארד). הכרטיס נמתך בכל בית עסק שמכבד את מותג האשראי (במילים אחרות, לא קיימת בעיית פריסה בבתי עסק ברחבי אירופה…), וכמובן מאפשר משיכת מזומנים ב- ATM.

אחד החידושים המשמעותייים ביותר הוא – היכולת לצפות בזמן אמת בכל הפעולות בכרטיס, מה שלא קיים היום במערכות בנקאיות מסורתיות. למעשה החברה התמקדה ביצירת תשתית טכנולוגית שתתמוך בעדכון כמעט מיידי של החשבון האישי, וזאת במטרה להציג בפני הלקוח את תמונת המצב העדכנית ביותר. אבל זה לא נגמר כאן: החברה השקיעה משאבים רבים ביצירת חווית לקוח מעולה בכל הנוגע לניהול והשליטה בפיננסיים האישיים, בדגש על עולם המובייל.

"מספר 26" פיתחה אפליקצייה בנקאית הנתמכת בכל הפלטפורמות החשובות, דרכה לקוח יכול לבצע מספר פעולות הנוגעות עם כרטיס הדביט: נעילה מרחוק והפעלה מחדש (במקרה שהכרטיס נאבד ונמצא לאחר פרק זמן קצר), ניתן לקבוע למשל שהכרטיס לא ייתמך ב- ATM ובכך להגביל את השימוש בו (אפילו באופן זמני, אם למשל הכרטיס מועבר לחבר או בן משפחה). בנוסף, האפליקציה מבצעת ניתוח תמידי של ההוצאות ומציגה בפני הלקוח סיכומים וניתוחים אישיים בהתאם להצאות בכרטיס (תצוגה חודשית לפי קטגוריות וכו').

לסקירה באתר

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.