בשנתיים האחרונות אני כותב לא מעט על המהפכה בעולם הפיננסים, מהפכה שמתרחשת בעיקר בהשפעת התחזקות הערוצים הדיגיטליים (בדגש על מובייל, סושיאל, דטה). לאחרונה נחשפתי למספר סטארטאפים חדשים ומעניינים שמשקיעים משאבים רבים בפיתוח חוויה בנקאית דיגיטלית חדשה – במובייל. חשוב להדגיש את המשפט האחרון: הם לא בונים בנק דיגיטלי, אלא הם מעצבים חוויה בנקאית חדשה לגמרי, המונגש לצרכנים דרך המובייל. בלי סניפים, ואפילו אתר האינטרנט נועד להציג את פעילות הבנק במובייל.

בנק אחד כזה שגם זכה לחשיפה רחבה הוא Atom Bank הבריטי. מספיק להציץ באתר שלהם כדי להבין שזה לא בנק, לפחות לא בהגרה המסורתי שלו. מלבד העובדה שלאחרונה הם קיבלו רישיון בנקאי רשמי – לפחות בבריטניה, מדובר בסטארטאפ פיננסי שהוא Mobile First. לקוחות יוכלו לפתוח חשבון ולבצע את כל הפעולות הבנקאיות שלהם ישירות דרך האפליקציה.

אהבתי במיוחד את ההגדרה שהם קיבלו מהביזנס אינסיידר : "Bank Challenger", הגדרה שמסבירה את הכל: כאמור Atom Bank יעבוד ללא סניפים, וגם אתר האינטרנט נועד להציג את פעילות החברה ולעודד הורדה ושימוש באפליקציה. מנכ"ל החברה מארק מולן הקים אותה רק לפני כשנה, וכבר משרטט את הקו המנחה שלה: "לקבוע סטנדרטים חדשים לחוויה הבנקאית", בדגש על שילוב טכנולוגיות מתקדמות, למשל: ויזואליזציה של מידע בתלת ממד, שילוב אמצעי זיהוי ביומטריים ואפילו אלמנטים משחקיים (Gamification) במטרה לעודד שימוש ולסייע בעמידה ביעדים פיננסיים אישיים. "עולם הבנקאות משתנה בקצב מהיר מזה שהבנקים עצמם מסוגלים להסתגל אליו. דור חדש ומתחזק של צרכנים חושב ומצפה אחרת מהחוויה הבנקאית שלו, עבורו אפליקציות הם השער לאינטרנט".

"קבענו לעצמנו למטרה לבנות חוויה בנקאית שתואמת את הדרך שבה צרכנים חושבים ומנהלים את הכספים שלהם". בראייה מבוססת Mobile First מולן מדגיש את ההזדמנות בשימוש במאפיינים הקיימים בסמארטפון שלנו והרתימה שלהם כדי לייצר חווית שימוש חדשנית, פשוטה ופרסונאלית. האפליקציה תעניק ללקוח שליטה ושקיפות מלאה על הפעילות הפיננסית שלו. ולמרות שבהגדרה Atom Bank לא אמור לפגוש את הלקוחות שלו, בחברה הם מבינים שהחיים מייצרים מצבים שבהם מוצר דיגיטלי, איכותי ככל שיהיה מצריך בכל זאת מעורבות אנושית. לכן, Atom Bank לא מתעלם מהצורך הזה, אלא מתכוון לשלב אותו בצורה אפקטיבית במסגרת מערך שירות הלקוחות שלו.

חשוב לציין שאל מול ההצהרות הללו, Atom Bank הוא מוצר שנמצא בשלבי טרום הפצה. המשמעות היא שמלבד החזון והקו האסטרטגי המנחה שלה, החברה לא ממהרת לפרט כיצד בדיוק היא תנגיש חווית לקוח חדשה, וכיצד היא תהיה שונה מזו הקיימת היום הן בקרב הבנקים המסורתיים והן בקרב סטארטאפים ויוזמות חדשניות אחרות. נצטרך להמתין להשקה הרשמית ולהמשיך לעקוב. בכל מקרה אותי הם מאוד מסקרנים. חובה להיכנס ולראות את האתר שלהם – Link.

חברה נוספת שפועלת בתחום היא Mondo. בדומה ל- Atom bank, גם "מונדו" היא סטארטאפ ששם לעצמו למטרה לעצב מחדש את החוויה הבנקאית בראיית Mobile First. האפליקציה של החברה נמצאת כרגע בשלבי בדיקות מתקדמים, ואמורה להיות נגישה בשלב ראשון לכ-500 נרשמים ראשונים המחזיקים בכרטיס דביט בסביבות חודש אוקטובר השנה, במטרה להפוך אותם ל- BETA SITE של המוצר שיספקו תובנות והערות צרכנים לאפליקציה.

"אנחנו בונים עבורכם על בסיס דף חלק בנק חכם שיעניק לכם שליטה מלאה על הפעילות הפיננסית שלכם. החוויה תהיה אינטליגנטית ומבוססת מובייל. תחשבו על התראות, מידע חשוב בזמן אמת ותשלומים דיגיטליים ועוד".

האפליקציה תהיה מבוססת על חיבור ישיר לחשבון הבנק/ים של הלקוח, ובכך תאפשר DASHBOARD שעניק צפייה ישירה בהוצאות הלקוח באותו היום ו/או בתקופה מוגדרת. המסך הראשי יכלול תצוגת גרף שיציג את ההוצאות על פני החודש אל מול מצב החשבון בזמן אמת, מה שאמור לסייע בקבלת החלטות צרכניות מבוססות וחכמות יותר. עבור על עסקה, Mondo שואבת ומציגה באפליקציה מידע על בית העסק: לוגו, תמונות, אפילו המלצות ובנוסף גם HASH  TAGS של סוג בית העסק והעסקה במטרה לסייע במעקב אחר ההוצאות החודשיות לפי הקטגוריה אליה הן שייכות. האפליקציה תזהה אנומליות ברמת ההוצאות, וכך למשל תתריע במקרה שהיא תזהה הוצאות חריגות בהשוואה לחודשים קודמים.

ברגע שהלקוח ביצע עסקה תתקבל נוטיפיקציה על מסך הסמארטפון במטרה להודיע על עצם קיומה של העסקה ובכך לחזק הביטחון הצרכני בשימוש בה. פיצ'ר סופר מעניין שלא תקלתי בו במקומות אחרים – האפליקציה אוספת ולמעשה רותמת מגוון רחב של סוגי דטה במטרה להנגיש ללקוח תמונה מלאה ושקופה יותר: כך למשל דטה של מיקום (Geo Location) ביצוע העסקאות מוצגת על פני מפה ברזולוציה חודשית, מה שמאפשר ללקוח להבין איפה הוא היה ואיזה רכישות הוא ביצע בכל מקום.
לאתר החברה – Link.

iphone-screens-2x

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.