מהי טרנספורמציה דיגיטלית בארגונים?

ארגז כלים לניווט והישרדות בעידן הדיגיטלי. 

ההנהלה של כל חברה במשק ניצבת כיום בפני צומת דרכים קריטית: עליה להחליט עבור הארגון שלה כיצד לנווט בין שלל האתגרים העסקיים בעידן הדיגיטלי החדש, עידן שמשתנה בהגדרה בדיוק ברגע שבו הארגון חש בנוח עם דרך ההתמודדות שלו. במילים אחרות: קצב השינוי רק הולך  וגדל, מה שהופך את ההחלטה האסטרטגית לבסיסית מאי פעם. משנת 2000, כ- 52% מהחברות שנכללו ברשימת ה- Fortune 500 חדלו מלהתקיים, הכריזו על עצמם כפושטי רגל או שמקרה הטוב נרכשו ע"י גופים אחרים, כך ע"פ דיווח של מגזין "פורבס".

בכלכלה החדשה, או שארגון מבין שעליו להשתנות ע"י התאמה לאתגרי המציאות החדשה, או שהוא פשוט חדל מלהתקיים. לכן, מנכ"לים והנהלות חייבים להקצות את המשאבים הנדרשים (ע"י בניית תשתיות דיגיטליות ומיקצעויות מתאימות) כדי להבטיח לא רק את הישרדותם אלא את היכולת של הארגון להתאים עצמו לקצב השינוי שכאמור רק הולך וגדל (השינוי תוקף מכמה חזיתות: מתחרים, שותפים עסקיים, לקוחות ואפילו העובדים עצמם).מחקרים מראים שארגונים שישכילו "להצטייד" בתשתית דיגיטלית מתאימה יתוגמלו בהתאם. אותם ארגונים שישלימו אדפטציה אל עבר ארגון דיגיטלי ייהנו מצמיחה של כ- 26% ברווחיות, ועם עליה של כ-12% בשווי השוק שלהם.

האתגר כידוע, אינו פשוט: ארגונים ועסקים מסורתיים נאבקים לעמוד בקצב של עולם שרץ קדימה בקצב מטורף, תרבות מבוססת מובייל (Mobile First), צרכנים שרף הציפיות שלהם גבוה מתמיד והם גם מצפים בפועל לחוויה מהירה, אחידה ובטוחה. החל מקמעונאות, פיננסים, תיירות ותחבורה, אין כמעט ענף במשק שאינו מושפע מהמהפכה הדיגיטלית ובמסגרת התמודדות זו פועלים (בקצבים משתנים כמובן…) לצייד את הארגון בכלים הטכנולוגיים המתאימים כדי לעמוד בקצב החדש, לספק את שירותים ומוצרים חדשים, לייתר מקורות הכנסה ומודלים חדשים, ובקיצור להגדיל את השורה התחתונה.

אבל כיצד עושים זאת?
הצעד הראשון עבור מנהלים כשהם ניצבים בפני אתגר הטרנספורמציה הדיגיטלית היא לזהות איפה הם עצמם צריכים להשתנות:

מנכ"לים צריכים לזהות ולבנות מודלים חדשים של הכנסות בשווקים קיימים וחדשים כאחד על ידי יצירת פער עסקי המבוסס על עליונות טכנולוגית. עליהם לשלב גישות אמיצות וחדשניות יותר, תוך שילוב מהיר וחלק יותר של פתרונות וטכנולוגיות קיימות.

סמנכ"לי השיווק נדרשים לאפשר גישה מהירה ובזמן אמת לאנליטיקס במטרה לזהות את צרכי הלקוח, לזהות טרנדים חדשים (בשאיפה, לפני כולם) ולהציע חוויות פרסונליות שנבנות ומוצגות ללקוחות כאמור, בזמן אמת ובערוצים שבהם הלקוחות נמצאים.

סמנכ"לי הטכנולוגיה נדרשים לאמץ גישת לקוח ולייצר אסטרטגיה טכנולוגית שסובבת את הלקוח עצמו, ובכך תורמת לעידוד השימושיות, החזרתיות ושיתופיות.

סמנכ"לי משאבי האנוש חייבים לייצר סביבות עבודה שיעודדו עובדים לחשוב בצורה חדשנית בסביבה פתוחה, שקופה ופתוחה יותר לניסוי וטעייה, בין היתר על ידי שילוב טכנולוגיות שיתופיות פנים ארגוניות, מתן גישה לטכנולוגיות חדשות בהן העובדים יכולים להתנסות, לחשוב ולשתף ברעיונות חדשים בצורה ישירה ושיתופית יותר.

מנהלי הדיגיטל (Chief  Digital Officers) נדרשים לעצב מחדש מוצרים, שירותים ומודלים עסקיים על בסיס ידע נצבר בשילוב גישות המשלבות טכנולוגיות חדשות וחווית לקוח חדשנית בכל הערוצים הרלוונטיים.

קצת מספרים: 

עסקים וארגונים נדרשים לעבור טרנספורמציה דיגיטלית במטרה לצמוח, לשדשג ובעיקר כדי לשרוד בטווח הרחוק. הטרנספורמציה הזו תדרוש הרבה יותר מרק לרכוש ולאמץ טכנולוגיות חדשות. פורום הכלכלה העולמי מאמין שטרנספורמציה דיגיטלית מייצג הזדמנות צמיחה והתחזקות עסקית המוערכת בכ-100 טריליון דולר עד שנת 2025. ע"פ חברת המחקר גרטנר עסקים דיגיטליים מייצגים כיום כ- 18% מכלל הרווחים של הכלכלות בעולם, וחוזים קפיצה לכ-43% עד שנת 2020.

בנוסף, לפי גרטנר כ-70% מחברות ה- S&P 500 יוחלפו עד שנת 2027. מחקר של IBM מראה כי שרק כ- 45% מסמנכ"לי השיווק בארגונים גדולים נעזרים בטכנולוגיות אנליטיות המאפשרות זיהוי התנהגויות לקוחות במסגרת מאמצי השיווק שלהם, וזה מצטרף לנתון שכ-90% מהדטה העולמי (המתועד) נוצר בשנתיים האחרונות. מחקר אחר של KPCB הראה שבכל שנה, יכולות הביג דטה יצמצמו את משאבי המחשוב עבור חברות בכ-33%, יצמצמו את משאבי האחסון בכ-38%, ואת משאבי רכישת רוחב פס בכ-27%.

מגזין פורבס פרסם שמשנת 2,000 כ- 50% מחברות ה- Fortune 500 נמחקו מהרשימה, ופירמת הרו"ח דלוייט שיתפה במחקר שביצע לפיה 83% מהחברות מתכננות לבצע צעד כזה או אחר במסגרת תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית, וכ-92% מהמנכל"ים מאמינים שעיצוב מחדש של הארגון היא מטרה בעלת חשיבות עליונה בשנת 2016 צפונה.

ממליץ לכם לצפות בראיון הבא, עם נשיא סימנס העולמית שמתייחס בצורה מאוד מעניינת לשאלה: כיצד להתאים עצמכם לעידן הדיגיטלי?  קישור לראיון>

4 הזדמנויות עיקריות שהטרנספורמציה הדיגיטלית מייצרת עבור ארגונים:
אלו הזדמנויות שהנהלת כל ארגון חייבת להכיר, וסביבן לבנות אסטרטגיות עסקיות שמתאימות לאופי ולמשאבי הארגון.

1) Rapid Application Innovation:
ארגונים מודרניים נדרשים לבנות יכולת להגיב במהירות רבה יותר לשינויים בשוק ובעיקר לזהות ולהגיב להזדמנויות חדשות שניצבות בדרכן (לרוב כתוצאה משינוי דפוס צרכני בשילוב טכנולוגיות חדשות שמאפשרות אותו). רבות נאמר ונכתב על גישת ה- Agile שרוב הסטארטאפים למשל פועלים לפיה מבלי לחשוב על כך באופן מודע, ובבסיסה גישה שמבוססת על צעדים קטנים, מבוקרים ומהירים בתהליך הפיתוח של מוצרים חדשים.

לדעתי מדובר באחד האתגרים המשמעותיים ביותר בעיקר עבור ארגונים גדולים שכן מדובר בשינוי בסיסי ודרמטי בצורת החשיבה על תהליכי עבודה שנדרשים לעבור עיצוב והגדרה מחדש אל עבר צוותי עבודה מינימליים, מהירים ואובייקטיביים יותר שמתמקדים באפיון>פיתוח רזה ומהיר> בחינה ובקרה> הסקת מסקנות ויישומן>חוזר חלילה.

2) Big Data For Improved Insight:
דטה כיום נחשבת לאחד המשאבים (אם לא ה-משאב) עם פוטנציאל הבידול המשמעותי ביותר בשוק התחרותי. התנאי להפיכתו למשאב מבדל הוא היכולת של הארגון לנתח אותו ולהפיק ממנו תובנות עסקיות. אם תחשבו על זה, בשוק תחרותי כל ארגון שואף לייצר את המוצרים החדשים והטובים ביותר, להעניק את השירות הטוב ביותר ללקוחות שלו וכו'. אבל משאב ייחודי אחד שקיים בכל ארגון ובהגדרה שונה מארגון לארגון זה הדטה שלו. ככל שלארגון יהיו הכלים הטובים, המהירים והגמישים ביותר לאסוף ובעיקר לנתח את הדטה של הלקוחות שלו, כך אותו הארגון מגדיל את הבידול התחרותי שלו בענף.

3) לבנות את סביבת העבודה של העתיד (Work Place 4.0):
אם בעבר עובד היה מגיע למשרד/עסק/מפעל בבוקר, יושב בעמדתו ומבצע מלאכתו, הרי שהיום מרחב הזמן והמיקום הפיזי מקבלים משמעות חדשה. כיום כל עובד בארגון יכול לבצע עבודותו כמעט מכל מקום ו בכל זמן הודות לכלים טכנולוגיים שכולנו מכירים (ויש עוד לא מעט שמשפרים היום את הפרודוקטיביות האישית והארגונית, אחת הדוגמאות העדכניות והטובות ביותר היא פלטפורמת Slack).

בשוק תחרותי ארגונים חייבים להשקיע את המשאבים שיאפשרו למשוך את הטאלנטים המובילים בתחומם וזאת, בין היתר על ידי בניית סביבת עבודה שמושתת על תרבות ותנאים שלא רק שיאפשרו לקלוט אותם אלא גם יאפשרו לעשיר, להעצים וכמובן לתמוך בעשייה המקצועית שלהם. אם בסעיף הקודם דיברתי על משאב הדטה, הרי שמשאב מבדל נוסף הוא ההון האנושי (בסופו של דבר, כל חברה, מוצר ושירות מתחילים באנשים שבונים ומנגישים אותו ללקוחות).

4) Security At The Speed Of Business:
לרוב כששומעים את המילים "אבטחת מידע" עולות קונוטציות מאוד מסוימות של סודיות, האקרים, פריצות וכו'. אך כשארגונים כיום פועלים בתחרותיות רבה לגייס עוד עובדים מקצועיים, בפיתוח והרחבה של סל המוצרים והשירותים החדשים, בהרחבת מעגל הספקים ונותני השירותים כמו גם מעגל השותפים העסקיים, כך עולה סיכון זליגת המידע מתוך אותם מעגלים החוצה לידי מתחרים עסקיים. לכן אתגר הסייבר כיום הופך משמעותי וקריטי מאי פעם. מנהלי IT ואבטחת המידע חייבים לוודא הטמעה של מערכות אבטחה מתקדמות, כאלו שנבדקות לאורך השנה וכמובן עומדות בדרישות האבטחה הנדרשות.