ניתוח מעניין ומעט אפוקליפטי של סקוט גאלווי (L2) לגבי הכוח ומידת ההשפעה של אמזון על חברות עסקים ואפילו ורטיקלים עסקיים. במשפט אחד: אמזון כל-כך חזקה עד שלפעמים מספיקה הודעה לעיתונות, לא פיתוח בפועל של מוצר או שירות כדי לגרום לחברה או שירות מתחרים לאבד שווי שוק. הודעה לעיתונות…! 

נכון שאמזון השקיעה בעסקת הולפודס מילארדים אך עצם הידיעה על הרכישה הובילה לירידה בשווי המניות של הקמעונאיות המתחרות (שלא לדבר על הלחץ שהמהלך ייצר אצל המשקיעים שלהם). השבוע אמזון השיקה את Spark- שירות סושיאל קומרס שיושב על התובנה שהמלצות משתמשים הם כוח סופר חזק בעולם המסחר המודרני, זמין רק ללקוחות פריים (מהלך חכם בפני עצמו) אמזון למעשה נוגסת בעצמה בפייסבוק, אינסטגרם ובעיקר בפינטרסט- על ידי חיזוק המדיה/פלורמה בבעלותה.

דוגמה שלישית (שיתפתי אותה לאחרונה): הספיקה הודעה בלבד שאמזון בוחנת כניסה לשוק שירות הארוחות שנשלחות בקופסאות הביתה, וחברה המתחרה Blue Apron איבדה כ-30% משווי המניה. בצעד הזה אמזון מנצלת את המשאבים החזקים שעומדים לרשותה: תשתית לוגיסטית רחבה, שירות מנויים קיים (פריים) וכמובן היכולת לשווק מוצרים גם תוך סבסוד מחירים.

האנלוגיה של גאלווי לגבי כוח ״האופל״ של אמזון דרמטית מידי לטעמי, אבל אי אפשר שלא להתייחס בכל זאת לכוח חסר התקדים של אמזון במגוון רחב של שירותים וענפים (הוא נותן את הדוגמה שאם אמזון יחליטו להיכנס ישירות לשוק המשלוחים, זאת במקום להתסמך באופן חלקי על שירותים של DHL ופדאקס, עצם הודעה לעיתונות על כוונה כזו תוביל לירידה בשווי המניות שלהן.

לפוסט של סקוט גאלווי >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.