השיחה סביב סטארטאפים בדר"כ מתייחסת לקצב המהיר של העבודה, החדשנות שלהם והרצון לייצר Scale. אבל מה קורה כשלא מדובר בסטארטאפ אלא בארגון מבוסס ואפילו גדול? כיצד ארגונים מהסוג הזה יכולים גם הם לאמץ חשיבה סטאטראפיסטית? רמז: לחשוב כמו נמלה.

אהרון דיגנן מקדיש את עיקר זמנו בעבודה צמודה עם ארגונים גדולים, כאלו שמעסיקים אלפי עובדים ונחשבים למוסדות חשובים בכלכלה העולמית. אותם ארגונים ערים לעשייה ההולכת ומתרחבת בעולם היזמות, להשפעות של טכנולוגיות חדשות על הכלכלה, התרבות ועלינו כבני אדם. על בסיס השינויים הרבים הללו, אנחנו חיים בתקופה שבה קל הרבה יותר (באופן יחסי לעבר) לייצר מוצר חדש ולחבר אותו לקהל מאוד גדול של משתמשים.

אז איך כל זה מתקשר לרצון של ארגונים גדולים לאמץ חשיבה ושיטות עבודה של סטארטאפ? ואיך זה מתיישב עם המציאות שבה רוב הארגונים פשוט גדולים, מסורבלים ובעיקר איטיים מידי כדי לעמוד המטרה הזו? אם העולם זזז בקצב מהיר יותר מזה של הארגון, אז הוא נמצא בבעיה גדולה (והבעיה הזו מתחזקת כשמדובר בארגונים בינלאומיים המוכתבים ע"י רגולציה, מאפיינים תרבותיים וחברתיים, ופערי טכנולוגיה שמשתנים ממדינה אחת לשניה).

דיגנן נותן דוגמאות לארגונים ביולוגיים שמגלים יעילות חסרת תקדים בהיבט של תפוקה תוך התבססות על אמצעי תקשורת דלים (עד כמעט לא קיימים). הדוגמה הטובה ביותר היא קן נמלים: מדובר בקהילה של עובדים שעסוקים ביצירת תפוקה תמידית לטובת מטרה משותפת. הם פועלים ע"פ מערך של חוקים בלתי כתובים, מבלי לפעול על בסיס אסטרטגיה כתובה או מוסדרת, ובכל זאת הם מצליחים להיות יחידה אפקטיבית וחכמה מאוד.

מה מאפיין את שיטת העבודה של קן הנמלים? וכיצד ההבדלים בינו ומה שהוא מייצג לבין ארגונים גדולים כיום יכולים להמחיש את השינוי שאותם ארגונים צריכים לעבור כדי להתאים למציאות החדשה?

1. מהיררכיות לרשתות
2. פירוק הריכוזיות
3. מעבר מחוקים מורכבים לפשוטים (מאפיין חברות עם תרבות ארגונית טובה, כמו Zappos)
4. מניהול מידע לעיבוד מידע: רוב החברות הגדולות מחזיקות בכמויות אדירות של מידע על הלקוחות, אבל עושות מעט מאוד עם המידע הזה כדי לשפר את חווית הלקוח. מצד שני, הדוגמה של המכונית העצמאית של גוגל עושה קסמים מכמויות אדירות של מידע שהמערכות שלו מנתחות בזמן אמת ומיישמות בעולם האמיתי.
5. מעבר מקיימות ומשימור הסטאטוס קוו, לחשיבה דינאמית: חברות שלא מחפשות באופן שינויים, לעולם לא יוכלו להתפתח

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.