מי לא נתקל בתופעה המוזרה של אנשים בפוזות "סלפי" שונות בזמן שהם מחזיקים מקל ובקצהו מצלמה קטנה?

התופעה מתרחבת והופכת פופולארית בארץ ובכמובן שבעולם, ומאחוריה חברה מדהימה בשם GoPro. לטעמי מדובר בדוגמה מעולה לחברה שזיהתה את האופן שבו בני אדם מפרשים כיום את מושג הצילום ותרגמה אותו לסט שלם של מוצרים שמספקים ערך רב על בסיס אותה צורת התנהגות.

חשוב להתייחס קודם כל להשפעה האדירה של הסמארטפון על נורמת הצילום בעידן בו אנו חיים: עבור יותר ויותר אנשים המלצמה שבנייד הפכה לכלי התיעוד הרשמי ועבור רבים גם היחידי, דרכו מצולמים כל אותם רגעים בחיים (שמחות, חגיגות וכו') כשהמושג "סלפי" הפך לביטוי מוכר ורלוונטי בכל שכבת גיל. הסיבות לכך די ברורות, החל מהעובדה שמדובר בצילום דיגיטלי נוח וזמין (הסמארטפון עלינו 24/7 בכל מקרה), איכות המצלמה הולכת ומשתדרגת באופן קבוע, כלי השיתוף החברתיים מעצימים את חוויית הצילום וזמינים כמובן דרך הסמארטפון (מי לא הפגיז בני משפחה וחברים בתמונות דרך ה- Whatsapp).

יש שיגידו שהתחזקות ערך ה- "אני" הוא הקטליזטור של הנורמה החדשה הזו (אנשים נהנים לצלם את עצמם ולשתף אחרים כדרך לחזק את תפיסת העצמי, בזמן שהצילום המהיר וכל אותם כלים שיתופיים למעשה מעודדים באופן קבוע את כולנו לעשות זאת עוד ועוד).

בדיוק במציאות הזו נכנסת GoPro, שהפכה בשנים האחרונות למעצמה טכנולוגית המשלבת בתוכה קהילה עשירה בלקוחות נאמנים ופעילים במיוחד, אולי אחת הקהילות המרתקות ביותר בעולם, לפחות בהיבט השיווקי: להבדיל מחברות טכנולוגיה אחרות כגון אפל וסמסונג, GoPro מעצימה את עצמה דרך התוכן של המשתמשים, שמעצם היותם לקוחות נאמנים מחזקים את המותג דרך התמונות והווידאו שהם מייצרים ומשתפים על בסיס יומי. ההעצמה מתבצעת בעיקר ע"י שיתוף פעילות הקהילה בכל הערוצים הרלוונטיים: ערוץ ה- You Tube המדהים, פרופיל ה- Tumblr שפונה בדיוק לקהל הנכון, ובראש הפירמידה: פרופיל האינסטגרם המטורף של GoPro (קישור בהמשך, אתם חייבים את זה לעצמכם).

לא יכלתי להתאפק וצירפתי לכם שתי דוגמאות לתוכן שצולם ע"י משתמשי GoPro, חשוב לזכור שלא מדובר בתמונות סטודיו מעובדות אלא בתיעוד אמיתי של משתמשים. אם נחזור רגע להשוואה אל מול אפל וסמסונג, אם הן ינסו לשלב תוכן גולשים/לקוחות בנכסים הדיגיטליים שלהן האתגר יהיה קשה בהרבה (ריבוי מוצרים, אין סוף צורות שימוש שונות ובעיקר שוק רווי מתחרים). להבדיל, GoPro מוכיחה שאסטרטגיית שיווק תוכן הגולשים שלה תוך חיזוק מאפייני הקהילה סביבה משמעותם זהב שיווקי טהור. יאמר לזכות החברה שערך הקהילתיות וההנעה של לקוחות לפעולה (לייצר תוכן ולשתף אותו) משולב עמוק באסטרטגיה שלה, דוגמה לכך ניתן למצוא באתר החברה שם באופן קבוע מופיעה הזמנה לגולשים לשתף את התמונות/ווידאו שלהם במסגרת תחרות יומית וחודשית.

הדוגמה הטובה ביותר היא הסרטון ששילבתי עבורכם בראש הפוסט: קווין ריצ'רדסון (הנקרא גם "הלוחש לאריות" מדרום אפריקה) חיבר מצלמת GoPro ללביאה שכבר מכירה אותו ומתנהגת לידו כחתולת בית לכל דבר, במקביל – הצטייד גם הוא במצלמה נוספת. התוצאה המדהימה שנקלטה בעדשות המצלמות מוצגת בפניכם בסרטון, שגם זיכתה אותו אגב בפרס מיוחד במסגרת תחרות תוכן של אינסגרם.

לסיכום: הנה לכם דוגמה מדהימה של מותג שמבין שהנכס המשמעותי ביותר עבורו הם המשתמשים עצמם, המהווים למעשה קהילה פעילה של Content Makers. השקעה מאסיבית בהמשך ההפצה של התכנים שלהם הוא מקור הצמיחה של החברה, דרכם אנשים נוספים מגלים את המוצרים והערך הרב שהם מייצרים. מעל הכל, GoPro היא דוגמה למותג שזיהה לאן השוק הולך, הבין את השינוי הבסיסי בתרבות הצילום (שינוי שהחל בכלל במובייל) ולחץ בחזקה על מה שאנשים הכי רוצים: לתעד את עצמם בצורה איכותית בכל אותם רגעים מדהימים בחיים.

אני ממליץ לכם בחום לעקוב אחרי חשבון האינסטגרם (המשובח!) של GoPro (קישור)

Photo of the Day! @KirbyChambliss and the @RedBullAirforce tear up the sky. #Flight

A photo posted by gopro (@gopro) on

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.