אתמול בערב (שעון ישראל) פייסבוק קיימה את אירוע המפתחים השנתי שלה בקליפורניה (F8). צפיתי בשידור החי וריכזתי את הדברים המרכזיים והמעניינים ביותר לדעתי. שימו לב לנקודה הראשונה שמתייחסת לכל נושא ה- ChatBots. רבות נאמר על זה ברחבי הרשת בתקופה האחרונה בעיקר כי צופים שמדובר באבולוציה אמיתית של האופן שבו אנשים יתקשרו עם המותגים שלהם (וזה נכון לעסקים קטנים וחכמים וכמובן גם למותגים גדולים יותר.

ההכרזה הצפויה והמעניינת ביותר היא תמיכה ב- ChatBots .הבוטים הם אפליקציות של מפתחי צד שלישי שישתלבו בתוך אפליקציית המסנג'ר של פייסבוק (בה ישנם כ-900 מיליון משתמשים חודשיים, ולפי נילסן בשנת 2015 מסנג'ר היא אפליקציית ההודעות/צ'אט הצומחת ביותר בארה"ב כשהאסטרטגיה הרשמית: חיבור עמוק וחכם יותר עם מפתחי צד שלישי במטרה להעצים בעיקר חברות, מותגים ועסקים.) ה- ChatBots יאפשרו למשתמשים לבצע מגוון רחב של פעולות ישירות מתוך המסנג'ר על בסיס כתיבת הודעות צ'אט בשפה פשוטה וטבעית, תוך שילוב AI (אינטליגנציה מלאכותית). המשמעות: חברות, מותגים ובעלי עסקים יוכלו לשפר את מתן השירות ללקוחות, להציע תמיכה טובה יותר לאתרי מסחר, לשפר הפצת תכנים ועוד. הבוטים יוצעו למשתמשים במסגרת אקוסיסטם רחב של מפתחי צד שלישי (חנות אפליקציות שזכתה לשם Bots On Facebook, של בוטים תחת מגוון רחב של קטגוריות: מסחר, תוכן, שירות, וכן – גם פיננסים).

לדוגמה: רשת חנויות פרחים תוכל דרך בוט ייעודי לאפשר למשתמשי המסנג'ר לשלוח פרחים על בסיס כתיבת שם החבר/ה והגדרת הסכום. דוגמה נוספת: CNN תוכל לשלוח למשתמשי הבוט שלה סיכום תכנים המותאמים להעדפות הספציפיות של הגולש (צירפתי בהמשך צילומי מסך של התהליך). דוגמה נוספת שלקוחה מעולמות הפיננסים: ביצוע העברות כספים ישירות מהצ'אט (פשוט כותבים: נא להעביר 100 ₪ ל- X…, או בקשה לביצוע הפקדה. בואו נראה את הרגולטור מתמודד עם זה…). מפתחי צד שלישי יכולים כבר מהיום להתחיל לעבוד עם API ייעודי שפייסבוק מציעה  לצורך פיתוח הבוטים (וכאמור ערב ההשקה כבר יש גופים שמציעים בוטים משל עצמם).

הנה לכם צילומי מסך מתוך השימוש ב- Chatbot החדש של CNN: השימוש פשוט באופן קיצוני – מקלידים את סוג התוכן שאנחנו רוצים, והבוט פשוט מדבר איתנו ומגיב בהתאם:

Screenshot_2016-04-13-07-18-42

Screenshot_2016-04-13-07-19-01

Screenshot_2016-04-13-07-20-50

 

 

בנוסף, מעכשיו ניתן לשתף כקישור את הצ'אט של המוצג, מה שאומר שחברות ועסקים יכולים לשלוח בכל אמצעי את הקישור ישירות לצ'אט שלהם, ובכך להרחיב את הנגישות לקבלת שירות ומידע. מצ"ב למשל קישור לצ'אט של CNN.

משמעות נוספת שלא נאמרה בצורה פורמלית: פייסבוק מהווה כעת איום גדול יותר על מפתחי אפליקציות, שכן ברגע שהבוטים יהפכו לכלים פופולאריים ונגישים (בצורה קלה וטבעית יותר דרך מסנג'ר), הצורך באפליקציות ייעודיות, קטן. הנחת העבודה של פייסבוק היא: הפופולאריות הגוברת של מסנג'ר הופכת אותה לקרקע פוריה וטבעית לחיבור של המשתמשים לחברות ומותגים. דוד מרקוס התייחס גם לאחד מהמודלים העסקיים סביב הבוטים, והוא מתקשר למודעה ממומנת חדשה שתהיה זמינה בפייסבוק: מודעה שתוביל גולשים ישירות לבוט של המותג, וזאת במטרה לייצר חשיפה גדולה יותר לשירות הבוט החדש.

מנהל פלטפורמת המסג'ר הוא דוד מרקוס, מי שהיה בעבר נשיא פייפאל העולמית. הרקע שלו בניהול חברת תשלומים אינה מקרית במקרה של מסנג'ר שכן רבות נאמר על החיבור של מסנג'ר לעולם הפיננסים כ"ארנק דיגיטלי" עתידי מתוך אותה התובנה שהתייחסתי אליה קודם לכן, של מסנג'ר כסביבה טבעית בה מאות מיליוני בני אדם מתקשרים על בסיס יומי ולכן גם טבעי, בעיני פייסבוק שאותם משתמשים יבצעו פעולות (גם פיננסיות) הקשורות לחייהם ישירות מהמסנג'ר. בדומה לכפתורי הלייק/ שיתוף, בעלי אתרים ואפליקציות יוכלו לשלב כפתורים חדשים שיחברו את השירות ישירות למסנג'ר של פייסבוק ובכך ירחיבו את החיבור.

Account Kit: לאחר שפייסבוק הציגה את הפייסבוק לוג-אין (מאפשר לגולשים לבצע כניסה לאתר/אפליקציה בלי שם משתמש וסיסמה אלא רק על ידי שימוש בחשבון הפייסבוק של הגולש), כעת פייסבוק לוקחת את זה צעד קדימה ומאפשרת ביצוע לוג אין לאפליקציות גם למי שאין לו חשבון פייסבוק. מדובר בהטמעה של שורת קוד, והמשתמש יכול לבחור בין הזנת מספר נייד או דוא"ל, לאחר מכן מקבלים קוד ב- SMS ומקבלים גישה. הכרזה מעניינת נוספת: כפתור Save To Facebook: כפתור שניתן להטמיע באתרים חיצוניים, לחיצה על הכפתור תשמור את התוכן לגישה מאוחרת יותר בפייסבוק. הכפתור יעבוד בדומה לכפתור ה- Like שבעלי אתרים מטמיעים באתר שלהם ובכך מחברים טוב יותר את פייסבוק לתכנים פופולאריים.

קישור לאתר המפתחים – Link

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית שיווקית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.