[rad-hl] מגמות בשימוש במובייל והשפעתם על עסקים [/rad-hl]

העובדה שהמובייל הפך לחלק מרכזי בחיינו ברורה כבר לכולם. בארה"ב בלבד כ- 70% מהאוכלוסייה הם בעלי סמארטפונים, וקיימת עליה של כ- 7 שעות חודשיות בזמן השימוש, וזאת ביחס לשנת 2013 בלבד.

אחת הסיבות לצמיחה ההולכת וגוברת בשימוש במובייל היא עצם ההתפתחות הטכנולוגית. מסכי מגע נתפסים כיום במובנים מאליהם, אך חשוב לזכור שלפני כעשור כולנו עדיין הקלדנו על מקשים פיזיים. אבל זו רק דוגמה אחת, מן הסתם מדובר באוסף של טכנולוגיות שמתפתחות כל הזמן ולמעשה כולן יחד תורמות להתגברות בהיקף האמוץ והשימוש:

[rad-hl] טכנולוגיות חדשות כמאיצי שימוש במובייל [/rad-hl]

בסמארטפונים מודרניים מוטמעים מעבדים רבי עצמה (כוח העיבוד שבעבר דרש קומה פיזית שלמה נכנסת בקלות למכשיר בגודל של כף יד אחת), תשתית אינטרנט מהירה וזולה יותר, רזולוציות מסכים מתקדמים, יכולות ייצור המוניים שמנגישים את הטכנולוגיות הללו להמונים (ואני לא מדבר בהכרח על המותגים המוכרים: אפל, סמסונג, LG, אלא על זמינות כיום של מכשירים סיניים שנמכרים במחירים נגישים בהרבה ואינם נופלים באופן משמעותי מהמתחרות היקרות).

Eco System שלם נוסף שללא ספק תרם וגם ימשיך לתרום להתפתחות עולם המובייל הוא התוכנה, או יותר נכון – עולם האפליקציות. בכל יום עולות לחנויות אלפי אפליקציות חדשות מכל הסוגים והמינים, בין אם מי שפיתח אותה היא חברת ענק ובין אם מדובר במפתח בודד שניסה את מזלו וייצר יש מאין משחק כזה או אחר (ולא חסרות דוגמאות של אפליקציות שכבשו את העולם בין לילה, ומייד אחר כך גם נעלמו מהתודעה…).

[rad-hl] הצפייה הצרכנית – What's In It For Me? [/rad-hl]

כתוצאה מההתפתויות הללו, כך גם הציפייה הצרכנית השתנתה והתפתחה, כשהשאלות המרכזיות הן: איזה ערך זה מייצר לנו? ומה הטכנולוגיה הזו תעשה בשבילנו? המכשירים החכמים האלו נמצאים איתנו כל יום כל היום, וכתוצאה מכך גם הציפייה הצרכנית היא לאינטראקציה מתמדת ובעלת ערך איתם (מתן מידע, חיזוק החלטות קניה, הכוונה פיזית במרחב, אמצעי בידור ובואו לא נשכך – אמצעי תקשורת חברתי).

[rad-hl] יחס הפוך בין השימוש לבין הוצאות הפרסום במובייל [/rad-hl] 
לאור השימוש העולמי הגובר במובייל, היה ניתן לצפות שגם עבור מפרסמים המובייל יהפוך לערוץ מרכזי אליו יופנו תקציבי פרסום רבים. בפועל, היחס הוא דווקא הפוך: אנשים צורכים כ- 38 שעות חודשיות בממוצע במכשירי המובייל שלהם (ע"פ מחקר של נילסן), אך באופן מפתיע המובייל מהווה כ- 4% בלבד מעוגת הפרסום העולמית.

בניסיון לענות על השאלה מדוע בעצם קיים היחס ההפוך הזה, עולה מגוון רחב של גורמים. רובם מתייחסים לעובדה שהפרסום במובייל בהגדרה שונה ממודל הפרסום ב- Desktop בעיקר בגלל העובדה שאנחנו צורכים את המובייל באופן שונה (גולשים באינטרנט במקביל לשימוש באפליקציות, תדירות השימוש שונה לחלוטין, מגבלות גודל המסך, מידת המוכנות שלנו להיחשף לתכנים פרסומיים דרכו וכמובן הציפייה הצרכנית שלנו מהמובייל שונה וייחודית.

מותגים ומשווקים רבים מתמודדים עם מציאות שבה קיימים לא מעט אתגרים בכל הנוגע להגברת מידת המעורבות של קהל היעד שלהם במובייל: החל מעצם הורדת אפליקציות, עידוד השימוש והחזרתיות, וכמובן התחזקות הצורך בהשקעה בתוכן על פני Display (וזה רלוונטי גם לתוכן ייעודי בתוך אפליקציות וגם לתוכן ב- Mobile Web).

אתגר נוסף המתקשר לצריכת התוכן בערוצי המובייל הוא המדידה. היעדר כלים אפקטיביים ורחבים מספיק שיאפשרו למותגים ומשווקים לנהל מעקב שוטף אחר פעילות המובייל מקשים על מידת ההשקעה בפרסום בערוצים אלו. אני לא אומר שאין כלים שעונים על הצורך הזה, אלא שמה שקיים משקף תמונה פחות מלאה ביחס לערוצים אחרים.

[rad-hl] לסיכום [/rad-hl]

המובייל ימשיך להתחזק, ובגדול. על הקביעה הזו אף אחד לא מתווכח. השינוי מצד עסקים מותגים ומשווקים צריך לבוא מכיוון האסטרטגיה: להבין שהמובייל הוא חלק אינטגראלי מתהליכי השיווק והפרסום וככזה נדרש להפנות אליו את המשאבים הנדרשים. בנוסף, ככל שעובר הזמן אנו מגלים יותר ויותר כלי פרסום ושיווק המספקים מענה אמיתי וחכם לאתגרי המובייל השונים, ומצד שני מתחזקות יכולות המדידה, מה שהופך את ההזדמנות בפרסום ושיווק במובייל לנגישים הרבה יותר.

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.