תובנות (נוספות) מתוך "The Four", הספר החדש של סקוט גאלווי.
יש לה כבר היום את המרכיבים כדי להשיג את זה: תשתית AI מתקדמת, היסטוריית רכישה, מרכזים לוגיסטיים במרחק קצר יחסית מכ-45% מאזרחי ארה״ב, עוזרת חכמה שנמצאת בשימוש בשכבת משקי הבית העמידה ביותר בארה״ב, היא הבעלים של שירות מחשוב הענן/ביג דטה הגדולה בעולם, 460 סניפים פיזיים (יהפוך כנראה להרבה יותר) -הודות לרכישת הול פודס, ומעל כל זה, המותג בעל התדמית הכי ממוקדת חווית לקוח בעולם. פייסבוק וגוגל שולטים במדיה, אפל שולטת בטלפון, אמזון משתלטת צעד אחר צעד על עולם הקמעונאות (24 טריליון דולר), ומדובר בשוק הרבה יותר גדול משוק המדיה (602 מיליארד דולר) או הטלקום (1.4 טריליון דולר).
בעתיד כזה, הרי שיהיו הרבה מאוד מפסידים, ואין הכוונה רק לחברה/מותג ספציפי, אלא לפגיעה בענפים שלמים: אמזון למעשה הכריזה מלחמה על על שוק המכולות/חנויות הנוחות, תחום עם שווי שוק של כ-800 מיליארד דולר בארה״ב.
הסופרים השכונתיים הם המקומות שבהם החדשנות הולכת למות: אותה חוויה קבועה וחסרת מעוף, זאת להבדיל מהחזון הברור שאמזון כבר שיתפה וחשפה עם העולם: אמזון פרש, שירות המשלוחים המהיר של מוצרים טריים אמנם עדיין צריך להצדיק את קיומו, אבל אם תחזרו שוב לכל אותם מאפיינים שציינתי לעיל תיזכרו שאם יש חברה שיכולה לפצח את זה, זו אמזון.
בנוסף, שירות אמזון גו, אותו קונספט ניסיוני (כרגע) שמאפשר קניה נטולת חיכוך לחלוטין. ביום שבו הוכרזה הרכישה של הול פודס, שווי המניה של קמעונאיות מזון גדולות בארה״ב פשוט צנח בעשרות אחוזים.
אבל לא רק רשתות מזון, אלא גם ענפים נוספים יפגעו: ענף המסעדות יפגע כי ברגע שקל ומהיר להזמין ולקבל מזון טרי הביתה, אחוז משקי הבית שיעדיף לבשל בבית יעלה וינגס (הכוונה בעיקר לרשתות המזון המהיר), וכפועל יוצא סביר שיפגעו גם שירותי המשלוחים. אבל המפסידה הגדולה ביותר מכל זה? – וולמארט. אמנם יש לה פי 10 סניפים ביחס להול פודס, אבל אין לה את התשתיות והלוגיסטיקה החכמה והמשומנת היטב שיש לאמזון.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.