תובנות נוספות מתוך ספרו של סקוט גאלווי "The Four":

גאלווי מדבר על כך שאף אחת מענקיות הטכנולוגיה (ארבעת הפרשים) לא התחילו ככאלו, ושכולנו נוטים לשכוח את העובדה הזו. בדומה לספורטאי על, גם בעולם הטכנולוגי חשוב לזכור את אלפי ומאות אלפי הניסיונות שלא מצליחים לצלוח את שרשת החסמים והאתגרים שהמציאות ובעיקר התחרות מציבה בפניהם. כולנו מכירים את סיפורי ההתחלה של ענקיות הטכנולוגיה, כיצד הם התחילו מעבודה צדדית, פרויקט אוניברסיטאי או חברי שהתחיל מהמוסך המשפחתי או חדר המעונות, אבל אם יש משהו אחד שהוא וודאי (מלבד המוות ותשלום מיסים), והוא השינוי.

כל חברה גדולה ומסורתית מבינה כיום את מה שגם ענקיות הטכנולוגיה מבינות עוד מהיום הראשון שלהן עוד כשהיו רק רעיון במוחם של היזמים הצעירים- השינוי מביא איתו אתגר של לחיות או לחדול. גם בגלל שהשוק ומאפייניו משתנים כל הזמן, אבל גם בגלל העובדה שאל מול חברה/ארגון ואפילו סטארטאפ שנחשב כבר ״בוגר״, ממתין מעבר לפינה צוות יזמים חדש ורעב, כזה להבדיל אין לן מה להפסיד.

ההצלחה העתידית של הפרש החמישי, יהיה אשר יהיה ממש לא צריך להישען על חדשנות ויצירתיות פורצת דרך, ויכולה לגמרי להתבסס על רעיון ואפילו תשתית טכנולוגית קיימת. האתגר האמיתי הוא לאיזה כיוון היוזמה החדשה לוקחת את הרעיון, איזה ״טוויסט״ וחידוד היוזמה החדשה תיקח את הישנה כל שהצעת הערך תהיה תואמת עוד יותר לצורך הצרכני.

בנוסף, ההיסטוריה מוכיחה שלהיות ראשון לא בהכרח מבטיח רלוונטיות ובהצלחה בהמשך. להיות האינובטור הראשון לרוב מזמין הרבה חיצים לגב, בדמות ביקורת, איומים ושיעורים יקרים (מאוד), בזמן שהפרשים שמגיעים אחריהם לומדים מאותן הטעויות ובכך מצליחים למנף הכישלון של הראשונים בשוק לטובתם: כך למשל פייסבוק אחרי הכישלון של מייספייס, אפל אחרי המחשבים האישיים של IBM ושאר היצרנים של המחשבים האישיים שאמנם היו החלוצים אבל התוצרים היו מגושמים ולא נגישים לכלל הציבור הרחב, וכמובן גוגל אחרי שנוצרה לאחר שכבר פעלו מספר מנועי חיפוש אחרים, ואמזון אחרי קמעונאי האון ליין הראשונים).

אגב, אחת מה״השאלות״ הטכנולוגיות הגדולות והמשמעותיות ביותר שייכת לאפל, לאחר שסטיב ג׳ובס הבין את מה שחברת ״זירוקס״ פספסה מלזהות- לאחר ביקור במשרדיה: עתיד המחשבים האישיים הוא בממשק משתמש גרפי ידידותי ואנושי, כזה שמתרגם את שפת המחשב לשימוש נגיש ונטול עקומת למידה (בטח בעזרת השימוש בעכבר). לג׳ובס הספיק ביקור אחד במשרדי זירוקס כדי לחזור למשרדי אפל ולקדם פרוקיט שישתלב במקניטוש הראשון, והשאר- היסטוריה.

אז הרעיון כאן הוא לא שמגיע שחקן חדש ופשוט גונב רעיון שכבר קיים, אלא שמגיע שחקן חדש שמזהה פער, וואקום במצב הקיים-ששחקנים קיימים לא מצליחים לזהות, ואז הם ממלאים ומפתחים אותם בכיוון חדש (מידת ההצלחה לאחר הזיהוי יכתיבו את מידת החדשנות הנתפסת וכמובן ההצלחה המסחרית שתבוא בעקבותיו).

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.