השבוע הכריזה וואטסאפ על אבן דרך היסטורית של החברה: חציית קו 800 מיליון המשתמשים בחודש בפלטפורמה. בציוץ של ז'אן קום, מייסד החברה בטוויטר הוא פנה לכתבים שעוקבים אחריו והדגיש את ההבדל בין משתמשים חודשיים (MAU) לבין הורדות שכאמור – אינם אותו המדד. אז נכון שמשתמשים חודשיים (MAU) הוא מדד איכותי יותר שכן הוא שופך אור על היקף מסוים של פעילות, אך הוא רחוק מלהיות מדד איכותי מספיק כדי ללמוד על היקף השימוש בפועל.

קחו פלטפורמה כמו וואטסאפ – פלטפורמה חברתית שאמורה להיות שמישה לאורך כל היום ולמעשה להוות כלי תקשורת זמין ופופלארי. אך תחת ההגדרה של משתמשים חודשים נכללים גם משתמשים שנכנסים פעם בחודש לאפליקציה ומשתמשים בה למשך 5 דקות בלבד…מציאות שרחוקה מאוד מהמקום בו פלטפורמה חברתית מובילה אמורה להיות (חשוב לציין שוואטסאפ לא מאפשרת גישה לרזולוציה עמוקה יותר של המידע הסטטיסטי שלה כך שקשה להגיע לתובנות רחבות יותר). דרך טובה יותר למדוד היא לספק נתונים לגבי מספר ההודעות הממוצע למשתמש ביום/שבוע/חודש, או מספר הכניסות הממוצע באותן רזולוציות של זמן.

האתגר האמיתי של וואטסאפ, בדומה לכל פלטפורמה דיגיטלית היא להיות חזקה ומושרשת באופן נרחב בקרב קהילה מקומית שמאמצת אותה. הכתבה שצירפתי מספקת השוואה מעניינת: אפליקציית המסרים הקוריאנית KAKAO  נמצאת בשימוש של כ- 200 מיליון משתמשים "בלבד", אך היא מותקנת ע"ג 95% מהסמארטפונים של האוכלוסייה המקומית, מה שהופך אותה לכלי תקשורת המוני – פלטפורמת מובייל שהיא קונצנזוס. ברגע שמדברים על שימוש נרחב כ"כ בקרב קהילה, קל ואפילו טבעי יותר להלביש עליה שירותים נוספים כגון תשלומים, העברת כספים, הזמנת מוניות ושירותים דיגיטליים נוספים, אותם שירותים שוואסטאפ (וגם פייסבוק) מעוניינת להטמיע ולשלב במסגרת הצמיחה של הפלטפורמה.

לכתבה המקורית >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.