יוצא לי לכתוב ולשתף לא מעט על מהפיכת הפינטק, בעיקר בשנתיים האחרונות, והנה דו"ח חדש של קרן ההון סיכון SparkLabs Global שגם משקיעה לא מעט בחברות פינטק. הדו"ח מכוון לכל מי שמעוניין לקבל שרטוט נרחב ופשוט של מפת הפינטק העולמית, במטרה לחזק את ההזדמנויות והשינויים המשמעותיים שיחולו בענף הפיננסים בשנים הקרובות.

עיקר השינוי מגיע הודות לטכנולוגיות חדשות שמייצרות הזדמנויות עסקיות חדשות ובעיקר הודות לחדשנות אמיתית שמגיעה ממקורות מגוונים ומכוונים לאיים על הסטאטוס קוו של המוסדות הפיננסיים המסורתיים.  בחרתי להביא בפניכם סיכום של התובנות המרכזיות, למי שמעוניין/ת – צירפתי בהמשך הפוסט את הדו"ח המלא (מומלץ בכל מקרה):

השנים האחרונות מאופיינות בעשייה מגוונת בענף הפינטק העולמי: מחברות סטארטאפ קטנות ועד חברות טכנולוגיה עתירות משאבים (אליבאבא ופייפאל למשל), כולן שמו לעצמן למטרה לערער את הסטאטוס קוו ולנגוס בנתח השוק של הגופים הפיננסיים המסורתיים (שחשוב לציין – עדיין מהוות את השחקניות המרכזיות והמשמעותיות ביותר בענף הפיננסים. ז"א שאחוז השינוי/ההשפעה עדיין קטן יחסית לשוק, אך המגמה ברורה).

בסין ובדרום מזרח אסיה אנו עדים לשינוי מעניין במיוחד, בעיקר סביב חדירת שירותי התשלומים הדיגיטליים מבוססי המובייל. אזורים אלו נחשבים כיום למובילים עולמיים באחוזי ה- Mobile Commerce וה- P2P (רק כדי לסבר את האוזן, שוק התשלומים במובייל צמח בכ-70% בשנת 2015 לסכום אסטרונומי של כ- 1.5 טריליון דולר, כשהשחקנית המובילה בתחום היא Alipay של חברת אליבאבא).

הדו"ח מתייחס לאבולוציה של מהפיכת הפינטק: השינוי התחיל ממקומות מוכרים ונגישים יחסית (תשתיות טכנולוגיות בבנקאות הקמעונאית, תשלומים דיגיטליים וכו') ואלו לגישת הדו"ח מהווים את השכבה הראשונה של המהפכה, בעוד שבשנים הקרובות נראה אותה מחלחלת לשכבות עמוקות יותר של השירותים הפיננסיים, כך שנהיה עדים לביטוי של המהפכה הפיננסית גם במקומות של בנקאות קמעונאית – דיגיטלית, ותחום מרתק ועתיר הזדמנויות, ענף הביטוח (ביטוח חיים, ביטוח בריאות, ביטוח רכוש).

  • אמנם ענף הפיננסים שמהווה כ- 7% מסך הכלכלה בארה"ב גדל בעשור האחרון, לא ניתן להתעלם מההשפעה השלילית של המשבר הפיננסי העולמי ב- 2008 על התפיסה הצרכנית בהסתכלות על המוסדות הפיננסיים העולמיים. יש שיקראו לתפיסה זו משבר אמון אמיתי, ובכל מקרה גם הטענה שמדובר באמירה מחמירה מידי לא יכולים להתעלם מהרוח החדשה שהחדשנות הפיננסית-טכנולוגית מביאה איתה וההשפעה שלה על הצרכן, שמעוניין כיום בגישה ישירה, שקופה ופשוטה יותר לפיננסים שלו.גופים פיננסיים מסורתיים שלא יפנימו את השינוי הצרכני הזה יאחרו את הרכבת אל עבר עתיד (שאינו רחוק מספיק) שבו אלטרנטיבות פיננסיות מבוססות טכנולוגיות בעיקר קונספציות עסקיות חדשות ונועזות יותר יגיעו ללב הצרכן שכ"כ מצפה להן.
  • השוק האמריקאי נמצא כיום בנקודת בשלות בהיבט של השקעות בחברות פינטק ובטכנולוגיות פינטק חדשות, והשוק הזה מבין היטב שהוא מאוים במגוון חזיתות בו זמנית. הדו"ח מפרט את הענפים הספציפיים שבהם קיימת פעילות ערה של חדשנות טכנולוגית ועסקית בענף הפיננסים, ענפים שסביר שנראה התחזקות בהשקעות, בפיתוחים ובמוצרים החדשים:
    1. טכנולוגיות בנקאיות: תשתיות בנקאיות, מערכות אנליטיקס, מערכות ניהול דטה וניהול ידע בנקאי, וכמובן – סייבר (תחום לוהט בפני עצמו).
    2. תשלומים דיגיטליים: ארנקים דיגיטליים, העברות כספים (P2P), נקודות מכירה דיגיטליות (POS) ועוד.
    3. מטבעות וירטואליים/דיגיטליים (Cyber currency): ביקויין, בלוקצ'יין, ארנקים וכלי תשלום דיגיטליים, פרוטוקלים של אבטחת העברות כספים ומידע).
    4. מימון עסקי: הלוואות חברתיות, מימון עסקים קטנים, מימון קבוצתי, כלכלה שיתופית בראיה פיננסית ועוד.
    5. ניהול כספים- לקוחות פרטיים: הלוואות חברתיות, כלי ייעוץ דיגיטליים (robo advisors), אפליקציות לניהול כספים ותקציב אישי/משפחתי, דירוגי אשראי.

הדו"ח מסמן את שני תחומים מרכזיים שלטענתו בהם נמצאות ההזדמנויות המשמעותיות ביותר לשינוי בטווח הארוך עבור חברות פינטק: הבנקאות הקמעונאית וחברות הביטוח. שילוב בין טכנולוגיות חדשות ומרתקות כגון אינטליגנציה מלאכותית (AI),יכולות משופרות לניהול דטה, בחיבור עם השינוי התפיסתי בקרב צרכנים הצעירים בעיקר (מחפשים אלטרנטיבות לבנקים ולחברות הביטוח בפרט ולשירותים הפיננסיים המסורתיים בכלל), יחד עם המובייל שהוא לגמרי המסך הראשון של הדור הזה, כל אלו מייצרים קרקע פוריה למהפכה אמיתית בענף הפיננסים).

בשנתיים האחרונות אנו נחשפים ללא מעט חברות פינטק מעניינות שמשקיעות משאבים רבים בפיתוח חוויה בנקאית דיגיטלית חדשה- במובייל. חשוב להדגיש את המשפט האחרון: החברות הללו לא בונות בנק דיגיטלי, אלא הן מעצבות חוויה בנקאית חדשה לגמרי, המונגשת לצרכנים דרך המובייל, בלי סניפים ואפילו אתר האינטרנט ייעודי להצגת פעילות הבנק במובייל. בנק אחד כזה שגם זכה לחשיפה רחבה הוא Atom Bank הבריטי. מספיק להציץ באתר שלו כדי להבין שזה לא בנק, לפחות לא בהגדרה המסורתית שלו. מלבד העובדה שלאחרונה הם קיבלו רישיון בנקאי רשמי – לפחות בבריטניה, מדובר בסטארט-אפ פיננסי שהוא Mobile First. לקוחות יוכלו לפתוח חשבון ולבצע את כל הפעולות הבנקאיות שלהם ישירות דרך האפליקציה.

חברה נוספת שפועלת בתחום היא Mondo. בדומה ל- Atom bank, גם "מונדו" היא סטאר-טאפ ששם לעצמו למטרה לעצב מחדש את החוויה הבנקאית בראיית Mobile First. "אנחנו בונים עבורכם על בסיס דף חלק בנק חכם שיעניק לכם שליטה מלאה על הפעילות הפיננסית שלכם. החוויה תהיה אינטליגנטית ומבוססת מובייל. תחשבו על התראות, מידע חשוב בזמן אמת ותשלומים דיגיטליים ועוד", כך אמר מנכ"ל מונדו, טום בלומפילד. כמו כן כדאי לעקוב אחר שתי חברות נוספות: Simplebankmobile.

מצ"ב הדו"ח המלא של SparkLabs Global:

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.