היקף ההשקעות בענף הפינטק העולמי צמחו בשנה החולפת בכ-11% לסכום מוערך של 24.5 מיליארד דולר. הסכומים האלו מחזקים מגמה מתמשכת של שינוי רחב היקף המשפיע על התעשייה כולה, החל מגופים פיננסים מסורתיים (בנקים, חברות ביטוח, בתי השקעות), גופי ההשקעות, ודרך חברות סטארטאפ חדשניות וכמובן עלינו הצרכנים. מצד אחד מנוע הצמיחה המרכזי שמניע את המהפכה מתבסס על טכנולוגיות חדשות שמייצרות מגוון רחב של הזדמנויות בתחום (עליהן אפרט בהמשך), ומצד שני גם הציפייה הצרכנית לחוויית לקוח מתקדמת בניהול הפיננסים האישיים, בדומה לחוויה המקובלת בתחומים אחרים (קניות מקוונות, תיירות, תחבורה ועוד).

ההשפעה הצרכנית המשמעותית ביותר היא מערכת היחסים החזקה ואפילו האינטימית שלנו עם הסמארטפון שלנו: כולנו צמודים 24/7 למחשב חכם ונייד דרכו התרגלנו לנהל את שגרת חיינו. אם המסך הקטן הפך לערוץ המרכז דרכו אנחנו מתקשרים עם העולם, צורכים חדשות ובידור וכמובן מבצעים קניות, אז מדוע שלא ננהל דרכו את הצרכים הפיננסיים שלנו? במילים אחרות, כולנו מצפים כיום לחוויה פשוטה, ידידותית ובעיקר עצמאית דרך הסמראטפון, ללא צורך לדבר עם פקיד או סוכן, אליהם נגיע אגב כדי לפתור סוגיות פיננסיות מורכבות יותר.

בדיוק בנקודה הזו מתחלקים הגופים הפיננסיים המסורתיים לאלו שהצליחו לזהות שמדובר במציאות חדשה המבוססת על לא פחות ממהפכה טכנולוגית וצרכנית, לבין אלו שמאמצים אסטרטגיה של "לשבת על הגדר" ולצפות מהצד בכוחות השוק שיקבעו את המציאות בשטח. מה שבטוח הוא שאם בעבר השיחה סביב ענף הפינטק התייחסה ליחסי הכוחות בין הבנקים לבין חברות הפינטק במונחים של איום ("לא יהיו יותר בנקים, חברות הביטוח יהפכו ללא רלוונטיות…"), הרי שכיום המגמה היא הפוכה לגמרי, השיחה מדברת על ההזדמנויות של חיבוריות ושיתוף פעולה.

מה מחזק את פוטנציאל שיתוף הפעולה? מצד אחד חברות הפינטק זקוקות לבנקים, לחברות הביטוח ובתי ההשקעות כדי לשלב בהן את הטכנולוגיה והפתרונות שפיתחו, על מנת להגיע לנתח שוק נרחב ככל שניתן, ומנגד הגופים הפיננסיים המסורתיים מבינים שהם חייבים לשלב פתרונות של חברות פינטק כדי להתמודד עם הצפייה הצרכנית לחוויית לקוח חדשה בתחום, כמו גם הזדמנות לייעל תהליכים ולחיסכון אדיר במשאבי תפעול ולוגיסטיקה, יכולות שאם ינסו לייצר עצמאית הן יגזלו משאבים יקרים, הן ברמת המימון והן ברמת הזמן. זו גם הסיבה לתשומת הלב האדירה שמפנים הבנקים, חברות הביטוח וחברות השקעות בתחום הפינטק, במטרה לאתר לפני כולם את הפתרונות היצירתיים והחדשניים ביותר, אלו ששילובם בפעילות העסקית ייצר ערך ובידול אל מול המתחרים.

מהן המגמות הבולטות ביותר בתחום הפינטק? אציג זאת במספר דוגמאות המייצגות מגמות משמעותיות בתחום, כולן מתבססות על שילוב בין טכנולוגיות לבין התנהגות צרכנית הממוקדת מובייל:

אינטליגנציה מלאכותית: תחום האינטליגנציה המלאכותית (AI) נחשב לדבר החם ביותר בענף, עם מגוון רחב של חברות פינטק כמו גם ענקיות טכנולוגיה גדולות כגון גוגל, אפל ואמזון שמשקיעות משאבים רבים בפיתוח ושיווק עוזרים דיגיטליים חכמים, המשולבים במגוון ערוצים. ההזדמנויות העסקיות והצרכניות של טכנולוגיותAI בתחום הפיננסים הן רבות ומגוונות: עוזרים דיגיטליים חכמים שייסעו לנו ליעל את ניהול הכספים שלנו, שיפור יכולות עיבוד כמויות אדירות של מידע בזמן אמת, בין היתר כדי למנוע הונאות, ועד מעקב אחר הפעילות הגופנית שלנו דרך שעונים וטכנולוגיה לבישה.

דוגמה נוספת לשילובAI בפיננסים היא שיתוף הפעולה בין הבנק האמריקאי Capital One לבין אמזון עם המכשיר ה- “Echo” – מכשיר דמוי רמקול הכולל בתוכו את "אלקסה" העוזרת החכמה מבוססת AI ומופעל ע"י פקודות קוליות. באמצעות מכשיר זה ניתן לבקש ולקבל מידית את היתרה בחשבון הבנק, כמו גם לבצע העברות כספים, וכל זה מבלי ללחוץ על כפתור אחד.

מגמה נוספת בתחום הפינטק מתמקדת בניהול השקעות ובחיסכון ארוך טווח, Wealth Tech, או בתואר המוכר יותר Robo Advisor. למעשה מדובר באפליקציות המשלבות בחלקן טכנולוגיית AI, המנתחות את העדפות הלקוח ומסייעות לו להקים ולנהל תיק השקעות באופן עצמאי. החברות המוכרות יותר בענף הן wealthfront ו- Betterment, שתיהן פיתחו פלטפורמות ייעוץ דיגיטלי עצמאי בממשק ידידותי ובעיקר מותאם לפי צרכי הלקוח. בארץ, נכון לרגע כתיבת שורות אלו, שירות כזה אינו אפשרי על פי הרגולציה הישראלית.

מגמה נוספת בתחום הפינטק מבוססת על טכנולוגיות של זיהוי ביומטרי. בעידן של תקשורת דיגיטלית ושימוש נרחב בהעברת מידע רגיש בערוצים אלו, הצורך לחומות הגנה מתקדמות יותר הפך למצרך מהותי בעיקר כשמדובר על המידע הפיננסי שלנו. לכן באופן טבעי קמו לא מעט חברות פינטק המתמחות בתחום זה, למשל חברת EyeVerify מארה"ב פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת זיהוי וודאי של לקוח על בסיס סריקת רשתית העין ומאפשרת לבנקים, חברות ביטוח והשקעות לשלב באפליקציות ובאתרים שלהם רכיב שסורק את העיניים של הלקוח ויודע לזהות באחוזים מאוד גבוהים האם מדובר באמת בלקוח או במתחזה.

אך מעבר לחיזוק ההגנה על המידע הפיננסי שלנו, הטכנולוגיות הביומטריות מייצרות ערך משמעותי בהרבה והוא חיזוק חווית הלקוח. במקום לזכור שמות משתמש וסיסמאות (וככל שאנחנו צורכים יותר שירותים דיגיטליים האתגר לזכור את כולם הופך למורכב מאי פעם…) הטכנולוגיות הביומטריות מייתרות את הצורך לזכור סיסמאות ופשוט "לנצל" את הנתונים הפיזיים הקיימים שלנו כדי להזדהות.

מגמה נוספת שכבר הפכה לענף בפני עצמו – ענף ה- Insure Tech – שילוב של ביטוח וטכנולוגיה. בדומה לפינטק, ענף "אינשורטק" מתפתח ומייצר קרקע פוריה מאוד ליזמים מצד אחד ולחברות הביטוח מנגד. שינוי התפיסה המרכזי בעולם הביטוח מתייחס לגישת Pay As You Live”": חברות "אינשורטק" רבות שמו לעצמן למטרה לשבש מודלים עסקיים מסורתיים בענף ובמקום לשלם על פוליסת ביטוח קבועה למשך תקופה מתמשכת, המודלים החדשים מתבססים על תשלום לפי שימוש בפועל.

כך למשל, המודל החדש מתחבר לתחום ה- Internet of things (חיבור מוצרים וחפצים לאינטרנט), מה שמייצר מודל תשלום שקוף, זול והוגן יותר עבור הלקוחות, תוך פניה ללקוחות חדשים, מיכון תהליכים והתייעלות תפעולית עבור חברות הביטוח. ההתייעלות נובעת גם מהדאטה על הלקוחות, שמועבר לחברות הביטוח, ומהווה מידע יקר ערך בהרבה מהתשלום החודשי שנחסך ללקוח. אחת מהחברות שהציגה שירות כזה הוא הבנק הפולני IDEA BANK, עם שירות חדש שנקרא Happy Miles. שירות זה כולל חיישן שהלקוח מחבר באופן עצמאי לרכב, ובחיבור לאפליקציה "מפעיל ומכבה" את פוליסת הביטוח לרכב לפי שימוש בפועל. המודל הזה מתאים במיוחד לבעלי רכבים שברוב ימות השנה אינם משתמשים ברכב ובכך חוסכים אלפי דולרים בשנה.

לסיכום, ענף הפינטק העולמי ממשיך לעורר גלים של יצירתיות וחדשנות בקרב השחקנים בתעשייה. אם בעבר הפינטק התמודבבנקים, הרי שכיום גם חברות הביטוח ובתי ההשקעות הצטרפו למשחק. כולם מחפשים דרכים מהירות ויצירתיות לייצר ערך עבור הלקוחות מצד אחד, ולייצר התייעלות תפעולית פנימית מנגד. ככל שהטכנולוגיות ימשיכו להתפתח כך יופיעו עוד ועוד יזמים יצירתיים שיזהו את ההזדמנות לרתום את הטכנולוגיה לטובת הנגשה של שירותים פיננסיים חדשים, שגם תואמים את הציפייה הצרכנית. בנוסף חשוב גם להתייחס לצורך של פתיחות רבה יותר מצד הרגולציה, במטרה לאפשר יותר הזדמנויות ליזמים ולחברות הפיננסים, ובתמורה – לייצר יותר ערך לצרכנים שייהנו מהשירותים בצורה נוחה, זמינה וכמובן מאובטחת יותר.

הכתבה פורסמה לראשונה במדור פינטק של The Marker ביום 21.5.2017

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.