אומרים שהעולם שייך לצעירים, ומספיק להבין מה באמת מעניין אותם ומה נחשב בעיניהם כמגניב ורלוונטי כדי להבין לאן העולם הולך. אבל לא מספיק להגיד את האמירה הזו, כדי לבסס אותה צריך בפועל לדבר עם בני הנוער והדור הצעיר ולשאול אותם, הלכה למעשה מה דעתם. אגב, כיוון שקצב השינוי הוא כ"כ גדול, לא מספיק לבדוק מולם אחת לשנה.

על בסיס התובנה הזו בדיוק פרסם ה- Business Insider השבוע כתבה מרתקת שהתמקדה בשאלה הזו בדיוק: מה נחשב רלוונטי ומעניין, ומה לא בעיני בני נוער? הסקר כלל כ- 60 בני בנוער מכל רחבי ארה"ב בטווח הגילאים שבין 13 – 19 הסקר התמקד בניסיון להבין מה המאפיינים של הצרכנות הדיגיטלית שלהם, באיזה אפליקציות הם משתמשים, באיזה משחקים הם משקיעים את זמנם, מה דעותיהם הפוליטיות וכיצד תרבות הפופ משפיעה על חייהם.

כאן גם המקום לסייג ולומר שחלק מהתשובות והדעות מייצגות את קהל הצעירים האמריקאי, שאינו בהכרח זהה במאת האחוזים לקהל הצעירים הישראלי, למרות שסביר שישנה הלימה די חזקה בהעדפותיהם. חלק מהתשובות אינן מפתיעות, אחרות דווקא כן. ריכזתי עבורכם את הדברים שבעיני הם המעניינים ביותר:

הם מקבלים את הסמארטפון הראשון שלהם כבר בגיל 11. אמנם מדובר בממוצע לא מייצג, חלק מהנשאלים קיבלו טלפון חכם בגיל צעיר בהרבה, בעוד שאחרים יישרו קו עם חבריהם דווקא בגיל 16. אבל נתון מעניין הרבה יותר היא העובדה שרובם די מתביישים להודות ולשתף במספר השעות שהם מבלים מול מסך הסמארטפון ומדובר במספר גבוה, כשש שעות בממוצע ביום.

לא רק סמארטפונים: מעבר לשימוש היומי הגבוה בסמארטפון, הצעירים כיום מבלים שעות לא מבוטלות מול מסכים נוספים כגון מסך הטלוויזיה, הטאבלט, וקונסולות המשחקים (וכפי שאנחנו כבר יודעים – הצריכה הזו היא בו זמנית). לכן הממוצע היומי של "זמן המסך" הוא גבוה בהרבה ועומד על כ- 11 שעות ביום!

קניות ברשת: חלק לא מבוטל מהזמן שהצעירים נמצאים און ליין מוקדש לקניות מקוונות. עבורם הצורך למדוד בגד פיזי טרם הרכישה נחשב לפחות משמעותי (צריך לזכור את זמני המשלוח הקצרים בתוך ארה"ב ואת שירותי ההחזרות וההחלפה הגמישים) ולכן כ- 61% מהצעירים מעדיפים לבצע רכישות ברשת, מספר מדהים לאור העובדה שרובם אינם מחזיקים בכרטיס אשראי ובחשבון בנק משלהם.

איזה אפליקציות הצעירים הכי אוהבים? בראש הרשימה ממוקמת "סנאפצ'ט" הפופולרית, שנחשבת בעיני רבים מהם לערוץ המועדף לתקשר עם החברים. השילוב של התכתבות ישירה בצירוף יכולת ביטוי עצמי ויזואלי הופכים אותה למובילה בקטגוריה, מעבר לחוויית השימוש הפשוטה והכייפית. אבל התרומה המרכזית לפופולריות שלה היא העובדה שדור ההורים פשוט לא נמצא שם. רבים מהנשאלים הודו שהיא מגניבה בגלל העובדה הזו, מה שאומר שאופן השימוש שלהם בכלים האחרים מושפע ממידת המידור שהכלי מאפשר להם, בעיקר ביכולת הביטוי העצמי שלהם כלפי המעגלים החברתיים.

אפליקציה פופולרית נוספת היא, כמה לא מפתיע – אינסטגרם. המאפיין הוויזואלי מסתמן כקריטי בכל ההעדפות של הדור הצעיר שמחפש דרכים יצירתיות לבטא את עצמו בדרך ובסגנון שלו כלפי המעגלים החברתיים (ובעיקר מחוץ לטווח ההשפעה והחשיפה של ההורים). חלק מהנשאלים משתמשים ביכולת שליחת ההודעות הישירות של האפליקציה (מאפיין שדווקא לא זכה לפופולריות רבה ברחבי העולם), זאת מעבר ליכולת עיבוד ועיצוב התמונות וקטעי הווידאו שכאמור מחזקים ומעצימים את היצירתיות הוויזואלית שלהם.

אחת ההפתעות של הסקר מנערת אבק מאחת הרשתות החברתיות הוותיקות בשוק, זו שלאחרונה נמצאת בתקופת שינוי והגדרה מחדש לאור גל נטישות של בכירים בהנהלה כמו גם היקפי שימוש שאינם גדלים ביחס למתחרות – טוויטר. בעיני הצעירים שהשתתפו בסקר, טוויטר מהווה פלטפורמה אפקטיבית דרכה ניתן לעדכן ולהתעדכן בקלות ובמהירות אל מול המעגלים הקרובים כמו גם אל מול סלבריטאים ומובילי דעה (עבורם טוויטר נחשבת כערוץ מאוד משמעותי, בעיקר בארה"ב). קשה שלא לחבר את מאפיין הביטוי העצמי של טוויטר עם מה שכבר ציינתי לגבי אינסטגרם וכמובן סנפצ'ט (זאת להבדיל מפייסבוק…) וכאן המקום להדגיש שוב עד כמה יכולת הביטוי העצמי מהווה אינסנטיב מאוד משמעותי עבור הצעירים כיום.

פייסבוק עדיין רלוונטית? בשנתיים האחרונות נוצרה שיחה לא מבוססת על כך שימיי התהילה של הרשת הפופולרית המונה יותר ממיליארד משתמשים ברחבי העולם מאחוריה, שהיא איבדה מקיסמה בעיני הקהל הצעיר (זה שבסופו של דבר מסמן את המגמות שיובילו את השוק), ושהצעירים מחפשים אלטרנטיבות שההורים עדיין לא מכירים. מתוך הסקר הנוכחי עולה שפייסבוק פה כדי להישאר (אם למישהו היה ספק…) ושהצעירים עדיין נמצאים שם אך היא בכל זאת לא ממוקמת בראש טבלת האפליקציות הפופולריות שלהם.

בעוד שאפליקציית פייסבוק עצמה פחות פופולרית בקרב הצעירים, דווקא מסנג'ר, אפליקציית ההודעות המידיות של החברה נחשבת פופולרית במיוחד בקרב הצעירים האמריקאים. כמעט 100% מהנשאלים העידו שהם נוהגים להשתמש על בסיס יומי באפליקציית ההודעות של אפל ובאפליקציית ההודעות האורגנית של מכשיר הסמארטפון בו הם משתמשים, ומעבר לכך, כ- 80% מהם משתמשים במסנג'ר של פייסבוק.

אפרופו ביטוי עצמי, "הייפ" גדול נוצר לפני כשנתיים סביב אפליקציית "Vine" (אפליקציה שמאפשרת לצלם סרטוני ווידאו קצרים ולשתף עם עוקבים וחברים). מותגים רבים בחרו להתנסות בה וייצרו פרופילים ממותגים במטרה להגיע לקהל הצעיר, ובמקביל נוצרו לא מעט כוכבי Vine שצברו מאות אלפי עוקבים בזכות סרטונים קצרים ומשעשעים שתיארו סיטואציות מצחיקות. בסקר שלפניכם העידו צעירים רבים שהם עדיין עוקבים שם אחרי אותם כוכבי ווידאו כאמצעי בידור בלבד, ולא מייצרים ומשתפים תכנים משל עצמם.

צירפתי בהמשך קישור לכתבה המקורית למי שמעוניין להמשיך ולהתעמק במה נחשב כ- COOL בעיני הצעירים האמריקאים. כסיכום לא מייצג אפשר להבין מיד שהמובייל הוא ללא ספק המסך הראשון והמרכזי בחייהם של הצעירים. הם מחפשים ומתחברים לכלים דיגיטליים שמאפשרים להם להביע עצמם בצורות חדשות, יצירתיות וויזואליות יותר. הם מעוניינים להתרחק מהמקומות שבהם דור ההורים נמצא בהם (מאוד לא קול…) אך בוחרים שלא להתנתק לחלוטין מאותן פלטפורמות (אולי מדובר בסוג של ניהול סיכונים מבחינתם, כך הם עדיין נמצאים בראדר הדיגיטלי של ההורים מצד אחד, אך מבטאים עצמם באופן המלא והאותנטי ביותר במקומות האחרים מנגד).

לכתבה המקורית >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית שיווקית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.