כתבה מעניינת ומקיפה שפורסמה הבוקר באתר "גלובס" משרטטת את האסטרטגיות וגם הטקטיקות השונות של הבנקים בישראל בראיית הדיגיטל. כמה תובנות מעניינות:

  1. מעניינות הגישות השונות של הבנקים הגדולים: לאומי עתיד להשיק בנובמבר את "פפר", הבנק הדיגיטלי הראשון (למרות שהוא בכל זאת חלק מבנק לאומי, ללא רישיון עצמאי), בעלויות של מאות מיליוני דולרים. זה לא משנה את העובדה שקיימת חטיבת דיגיטל וחדשנות "רגילה" בבנק, שממשיכה לקדם ולפתח את התחום במקביל ל"פפר".
  2. לעומתם, בנק הפועלים הקים חטיבת חדשנות ודיגיטל (בין היתר במסגרת השינוי הארגוני בהנהלת הבנק), וממשיכים לחזק את מסר הדיגיטל והחדשנות שלהם אך ללא השקעה בבניית בנק דיגיטלי הדומה לזה של לאומי. רק אתמול הושק ברמת החייל סניף דיגיטלי נוסף של הפועלים במעמד הנהלת הבנק. הסניפים הדיגיטליים שלהם ספגו ביקורת רבה, בעיקר סביב הטענה שעצם החיבור בין סניף פיזי לבין שירותים דיגיטליים הוא בעייתי ולא ברור…אפשר להתווכח על זה…
  3. לעומתם, בנק מזרחי לקח את הגישה שלו צעד אחד קדימה והשיק סרטון שמציג בציניות ובביקורת מכוונת את "גן הילדים הדיגיטלי הראשון" זאת במסגרת חיזוק המסר שדיגיטל זה חשוב אבל לא כתחליף לשירות והמגע האנושי, אתמול בערב יצא לי לראות פרסומת של "מגדיגיטל" המקדם את פעילות הדיגיטל של מגדל ומיד אחרי שודרה הפרסומת של מזרחי עם מסר הפוך שמזלזל ביחס ה"קר והמנוכר" שמציעים הבנקים האחרים על בסיס ערך הדיגיטל.
  4. אבל, השאלה החשובה יותר, לדעתי לפחות: מי מבין הבנקים מקדם אסטרטגיה שבאמת תייצר להם תשתית טובה וחזקה לעתיד. והכוונה היא לא לחמש שנים קדימה אלא עשר שנים ואפילו 20 שנה קדימה. הרי כולנו מכירים את השימוש בתיאורי "הצרכן החדש", בני דור המילניאלס (מי שנולד בין השנים 1980-2000), הקודים והנורמות הצרכניות שלהם (מבוססי המובייל והסושיאל). אלו הצרכנים הפיננסיים של המחר (ולמעשה כבר של היום…) הציפיות שלהם שונות מאלו של מקבלי ההחלטות של היום בבנקים, ומעבר להזדמנות בהתייעלות תפעולית ועסקית של הבנקים צריך לשאול מי נערך באמת לדור הצרכנים הבא, כי היום אנחנו בדור מעבר וכשהמעבר הזה יסתיים מי שנערך מראש יקצור את הפירות.
  5. רבות נאמר (בעיקר בשנים האחרונות) על החשיבות בהשקעה בעיצוב חווית משתמש וכיצד זה תורם לעסקים, שימו לב לציטוט מתוך הכתבה (בהקשר של "פפר"):

"…אפשר להתייחס בציניות לכך שלאומי מסתמך על שינוי בממשק ובעיצוב כדי לגייס לקוחות צעירים, אבל מסקר נרחב שביצעו בארנסט אנד יאנג, שפרסמנו אתמול (א'), עולה שממשק ידידותי ונוח הוא הגורם הראשון שמביא לצריכת פיתוחי פינטק – יותר מהורדת עלויות…."

לכתבה המלאה בגלובס>

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית שיווקית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.