בשבוע שעבר פרסמתי פוסט על מעבדות חדשנות (Innovation Labs) ועל מותגים שמבינים שכיוון שאין לאף אחד מתוך הארגון מונופול על הרעיון הגדול הבא, כדאי לאמץ את גישת החדשנות הפתוחה (Open Innovation), שמשמעותה לעשות Out Sourcing של אתגרים וצרכים עסקיים אל מחוץ לארגון, במטרה ליהנות מידע, ניסיון וראיה חדשים בקנה מידה רחב יותר. בין אם מותג מייצר בעצמו מעבדת חדשנות הפועלת מתוך הארגון ובין אם מדובר במעבדה חיצונית שמספקת מענה אסטרטגי – הרעיון מאחורי מעבדת חדשנות נותר זהה: יחידה שמטרתה היא חיבור עמוק בין טכנולוגיות חדשות לבין הצרכים והאתגרים העסקיים של המותג, בשיטה וקצב עבודה מהירים מהקיים במטרה לבחון כמה שיותר הזדמנויות טכנולוגיות בראיה העסקית במטרה לייצר מוצרים ושירותים חדשים.

למי שמעוניין לקרוא את הפוסט הקודם שלי שכולל מספר סרטונים על מותגים המפעילים מעבדות חדשנות – Link.

אחת המעבדות אליה כתבתי בפוסט הקודם באה מעולם הקמעונאות. מדובר במעבדת חדשנות של קבוצת Westfield, הבעלים והמפעילה של כ- 40 קניונים ומרכזי קניות גדולים ברחבי העולם. קבוצת Westfield הגיעה לתובנה שכגוף גדול המפעיל מרכזי קמעונאות ענקיים, המהווים נקודות מפגש בין בתי עסק, רשתות קמעונאיות ועוד לבין לקוחות, עליהם להשקיע באיתור טכנולוגיות שיכולות להעצים את חווית המסחר, תוך חיבור בין ה- On/offline.

Westfield Labs היא הזרוע הדיגיטלית של הקבוצה, ובמשך מספר שנים זוכה לתקציבי מחקר ופיתוח במטרה לאתר את אותן טכנולוגיות חדשות. לאחרונה, יצאה המעבדה ביוזמה חדשה ומדהימה בעיני – Bespoke: אינקובטור ייחודי במינו הפועל מתוך אחד ממרכזי הקניות בסן פרנסיסקו. המשמעות היא שקבוצת Westfield הקדישה שטח עצום באותו מרכז קניות שכל מטרתו היא לאפשר למותגים, סטארטאפים, יזמים ומפתחים לשכור שטחי עבודה ויחד להתנסות בטכנולוגיות דיגיטליות חדשנות בתחום הקמעונאות. בנוסף, השטח ינוצל למטרת מפגשים, הרצאות והדגמות של טכנולוגיות חדשות.

אחת התובנות שקבוצת Westfield הגיעה אליה היא שישנם הרבה חברות מסחר מקוונות שנוצרו כפלטפורמות מסחר דיגיטליות, אך מעוניינות לחקור הזדמנויות גם ברצפת המכירה הפיזית. אותן חברות ניצבות בפני אתגר עסקי בניסיון לענות על הצורך הזה, צורך שהאינקובטור הקמעונאי של Westfield Labs מספק מענה עבורו כסביבת TEST המבטיחה את כל התנאים לבחינה ממוקדת ורלוונטית של הטכנולוגיות. פעילות Westfield Labs בכלל והאינקובטור בפרט עונות על צורך קיים נוסף שרלוונטי לכל העסקים הפועלים תחת הקבוצה: כולם מבינים שלמרות שעיקר ההכנסות מקורן ברצפת המכירה, ההזדמנות האמיתית נמצאת במסחר דיגיטלי.

כך למשל, Westfield Labs השיקו אפליקציה ייעודית עבור עסקי המזון בקניונים: האפליקציה (שנוצרה ונבדקה בלעדית במסגרת הרשתות שבקבוצה), תאפשר לבצע הזמנה און ליין של מזון מכל אחת מרשתות המזון וכמובן גם לשלם דרכה. השירות החדש נבדק בשלב הראשון עבור עובדים במשרדים הסמוכים, במטרה לחסוך להם זמן בשעות הצהריים: דרך האפליקציה הם יוכלו לבחור את המסעדה והמנה הרלוונטיים, לשלם כמובן – והכל דרך האפליקציה. לאחר מכן הם יוכלו לבחור איסוף עצמי או משלוח ישירות למשרד. שירות וחווית לקוח מצד אחד, הזדמנות להרחבת המכירות (דרך ערוץ דיגיטלי) מנגד.

מצ"ב הקישור לאתר האינקובטור של Westfield Labs, יהיה מעניין מאוד לעקוב אחר הפעילות ולראות איזה שירותים ומוצרים הפעילות הזו תצליח לייצר.

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.