מצאתי כתבה מרתקת המתבססת על מאמר דעה של אנתוני בייקר, מנהל טכנולוגיות בסניף הלונדוני של סוכנות הדיגיטל המשובחת R/GA. למי שלא מכיר, מדובר באחת מסוכנויות הדיגיטל הטובות בעולם המספקת שירותים למותגי על כגון נייקי, יוניליבר, מאסטרקארד, הייניקן, תאגיד וירג'ין ועוד.

במאמר הדעה של בייקר, הוא משרטט את עתיד עולם הדיגיטל תוך התמקדות בתפקיד ה- BIG DATA ושיווק סושיאל באקו סיסטם הדיגיטלי בו אנחנו חיים שכבר פורץ גבולות ומוסכמות מסורתיות.

החלטתי לסכם עבורכם את עיקרי הדברים המשמעותיים ביותר (בעיני לפחות), ובסוף הרשימה קישור לכתבה המקורית למי שמתעניין.
 

הטכנולוגיה הופכת לנגישה ומושרשת יותר
במציאות בה אנו חיים, טכנולוגיה הופכת נגישה וזולה יותר בעיקר בשווקים מתפתחים, ממשקי מגע משולבים באופן טבעי ברוב המכשירים שלנו וצפויים להשתלב גם במקומות חדשים כגון רכבים, מכשירי חשמל למטבח וכמובן טלוויזיות חכמות, כמו גם השימוש בחיישנים במסגרת טכנולוגיה לבישה הופכת למגמה משמעותית – במסגרתה החיישנים מזהים את הפעולות שלנו ועל בסיסן מייצרים רובד דיגיטלי חדש המשתלב במציאות הפיזית (שעונים חכמים, צמידי ספורט, Google Glass…). במקביל, התחזקות שירותים מבוססי ענן מייצרים הזדמנויות חדשות הן ברמת השירותים והן ברמת החומרה עצמה כשאנו עדים למעבר לצריכת שירותים דיגיטליים ותשלום על בסיס צריכה.

המותגים שמובילים את השוק
בייקר מתייחס לחברות טכנולוגיה כגון גוגל, מיקרוסופט, אמזון וכמובן אפל שמשקיעות משאבים אדירים בפיתוח שירותים ופלטפורמות המחזקות בחוויות צרכניות שהופכות למחוברות תמיד (Always on and always connected). כמעט ובלתי נתפס לחשוב על מוצר או שירות שאינו מתבסס על חיבור כלשהו לרשת, מאפשר לנו לייצר חשבון אישי ודרכו לצרוך מידע ושירותים וכמובן גם לסנכרן את ה- DATA האישי שלנו בזמן אמת עם שאר המכשירים/ חשבונות שלנו.

השלב הבא של השיווק הדיגיטלי
משווקים בעידן הדיגיטלי המתפתח שמעוניינים לעמוד בתחרות העסקית הגוברת נדרשים להבין עובדה אחת מרכזית: אפליקציה, אתר או חשבון פייסבוק הם רק מרכיב אחד מתוך פאזל מורכב ורחב של נכסים ונגיעות דיגיטליות בהן הלקוחות פוגשות את המוצרים והשירותים שלהם. כפועל יוצא מכך, משווקים נדרשים להבין את הפוטנציאל השיווק בהיבט הרחב יותר ולתכנן מהלכים שיווקים שיתבססו על כל אותן נקודות ממשק וההזדמנויות שכל נקודה כזו מייצרת, על בסיס הטכנולוגיה הרלוונטית כמובן. חוויה צרכנית מחוברת (Connected Environment) יכול לספר למשווקים את סיפור הלקוח ממגוון רחב של זוויות ונקודות מבט, כשכל זווית כזו מייצרת הזדמנויות עסקיות חדשות וחכמות יותר, כאלו שמחזקות את מידת הרלוונטיות ללקוח וכפועל יוצא מכך גם מעודדות Engagement חזק יותר.

הסביבה המחוברת מתבססת על יכולת הצרכנים "לקפוץ" ממכשיר אחד לשני, להתחיל חוויה צרכנית בנקודת ממשק אחת ולסיים אותה בנקודה אחרת לחלוטין. ההזדמנות השיווקית מתקשרת למה שהלקוח מייצר בכל נקודה בתהליך (בעיקר בהיבט של ה- DATA שלו) ולאופן שבו משווקים ישכילו לנתח את כמויות ה- DATA האדירות הללו ולהפיק על בסיסו תובנות עסקיות.

הדמוקרטיזציה של הטכנולוגיה
בייקר מתייחס לנגישות ההולכת וגוברת כלפי טכנולוגיות חדשות, כאלו שעד לאחרונה היו בגדר מדע בדיוני או נחלת מעבדות מחקר עתירות משאבים: קחו למשל את ה- Microsoft Kinect: מי דמיין שקונסולת משחקים הזמינה בכל בית תכלול טכנולוגיה שתאפשר שליטה בממשק חכם ודיגיטלי על בסיס תנועות גוף בלבד? חשוב להדגיש שהטכנולוגיה בעצם מייצרת דרך המשתמש DATA אישי שכל כולו נוצר על בסיס תנועות הגוף שלו, מבלי שימלא טופס, יבצע רכישה בחנות או אפילו נדרש לצאת מהבית. דוגמה נוספת הם מדפסות ה- 3D שיזמים רבים ברחבי העולם כבר מתנסים עם היכולות של הטכנולוגיה ומותחים את גבול היישומים האפשריים שלה.
התייחסתי בתחילת הפוסט לשימוש ההולך וגובר בחיישנים המחוברים לגאדג'טים שלנו, המודדים את התנועות שלנו ומייצרות על בסיסן חוויות צרכניות חדשות בנוסף ל- DATA פרסונאלי בעל ערך רב למשווקים.

לסיכום: המשווקים עומדים מול עתיד עמוס באתגרים אבל יחד עם זאת מלא בהזדמנויות מרתקות. כדי לעמוד בתחרות ובאתגרים, משווקים חייבים לצאת מהקונספציה של נכסים דיגיטליים (ופיזיים) בודדים – Stand Alone, לעלות רמה ולנתח את המציאות בהיבט רחב בהרבה. החוויה הצרכנית עצמה כבר מזמן לא מתבססת על נקודות ממשק בודדות, אלא על חוויה רחבה ואחידה (seamless interchange) החוצה ערוצים הן בעולם הדיגיטלי והן בעולם הפיזי. כתוצאה מכך, ה- DATA של הצרכנים מגיעה ממגוון מקורות במקביל והיא גם יודעת להתמזג באופן אחיד אל מול ממשקים מקבילים. מכשירים המחוברים תמיד לרשת (Connected Devices) הופכים לזירת הפעילות המרכזית של כל עולם השיווק והסושיאל, וכתוצאה מכך ניתוח BIG DATA בזמן אמת ובצורה מדויקת הופך ליכולת מרכזית באתגר השיווקי החדש.

לכתבה המקורית – Link.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.