___________________________________________________________
הקמה של חברת סטארטאפ או מוצר חדש מלווה בלא מעט חששות ואתגרים, בעיקר לאור הסטטיסטיקות שמראות כי רוב הסיכויים שהמיזם לא יצליח (כ- 25% בלבד מצליחים). זה גם הבסיס למתודולוגיה המסורתית שמקדימה לעבודה על מוצר חדש ועל בסיסה נכתבות תכניות עסקיות. המבנה הכללי ידוע: כותבים תכנית עסקית, מציגים בפני קבוצת משקיעים, בנחה שגם הם אהבו את הרעיון הודות להשקעה מורכב צוות עבודה קטן שמפתח את המוצר, מציגים את המוצר למשקיעים, משיקים ומתחילים לעבוד מאוד מאוד קשה בלמכור אותו לקהל היעד שהוגדר עוד בתכנית העסקית.

אך מגמה ותפיסה עסקית חדשה מקבלת רוח גבית מחברות השקעות, סטארטאפיסטים ואפילו חברות גדולות שעמלות על הקמת מוצרים חדשים כשיטת עבודה – גישת ה- "Lean Start-Up" שנועדה לצמצם למינימום את מידת הסיכון שחברות ומשקיעים לוקחות בהקמת מוצר חדש.

מה זה "Lean Start-Up"?

כמענה לתהליך המסורתי והידוע שתיארתי בפסקה הראשונה, בבסיס הגישה החדשה נמצא תהליך עבודה זהיר יותר, כזה שמתבסס על "מוצר רזה" במהותו, תהליך שמאמין בהסתמכות משמעותית על חוות דעת המשתמשים ולמעשה פיתוח מלא של המוצר רק לאחר ההשקה (כן, קראתם נכון, אחרי!). גישת ה-"Lean Start-Up" דוגלת בניסוי וטעייה (בקצבים קטנים) לעומת השארות ותיאוריות בשלב הייזום, הסתמכות עם חוות דעת משתמשים אמיתיים ופחות על תחושות בטן והשארות חסרות בסיס של היזמים, ולא פחות חשוב – השקה "שקטה" עם עיצוב מינימאלי במקום עיצוב מאסיבי וכולל בשלב ההשקה. המשותף כאמור לכל המאפיינים הללו הוא גישה "רזה", המשך פיתוח המוצר על בסיס ניסיון וידע אמיתי מהשטח ולמעשה הבשלה מלאה של המוצר על בסיס נתונים ולא על בסיס מצגות לגיוס משקיעים.

אז נכון שגישת ה- "Lean Start-Up" היא חדשה יחסית, ועדיין לא אומצה באופן גורף בקרב חברות סטארטאפ וחברות גדולות יותר, אבל ללא ספק קיימת מגמת שינוי בתפיסה. הגורמים המרכזיים לשינוי התפיסתי הוא העלייה המשמעותית במספר חברות הסטארטאפ שצצות כפטריות אחרי הגשם ברחבי העולם, בנוסף לתהליכי עבודה קיימים בחברות גדולות ומבוססות יותר שנדרשות לעמוד בקצב ולהשיק מוצרים בקצב מסחרר (הן הודות לתחרות הגוברת בשוק והן הודות לאותן חסרות סטארטאפ קטנות שלעיתים מציגות מוצרים ופתרונות טובים בהרבה מאלו של החברות הגדולות). נכון שלחברה מבוססת יש מרווח סיכון גדול יותר, אך בכלכלה העולמית כיום גם חברות אלו נדרשות להציג התייעלות ולשקול היטב מהלכים והשקעות חדשות.

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.