____________________________________________________________
הביטוי "אין הזדמנות שנייה לייצור רושם ראשוני" מיטיב לתאר לדעתי את האתגר המרכזי שאיתו מתמודד כל גוף, חברה או עסק בבואו לתכנן אתר אינטרנט עסקי. הערה חשובה: הפוסט אמנם מתייחס לאתר אינטרנט לעסק אך מהות ההערות וההמלצות נכונות למעשה לכל כלי או פלטפורמה דיגיטלית, בין אם זו אפליקציית מובייל, אתר מותאם לגישה ב- Mobile Web או אפליקציית פייסבוק.

מדוע? כי העובדות בשטח פועלות נגדכם: יותר ויותר לקוחות מבצעים מחקר מקדים על מוצרים ושירותים שמעניינים אותם דרך מנועי חיפוש, רשתות חברתיות ועוד, במטרה לאסוף את המידע האמין ביותר – עבורם, רגע לפני שיתקדמו בתהליך קבלת ההחלטה.

זו גם הסיבה שכיום, נוכחות אפקטיבית עסקית בערוצים הדיגיטליים הינו נכס יקר מפז שאין להקל בו ראש. לדוגמה: לקוחות פוטנציאליים יקלידו מילת חיפוש בגוגל במטרה למצוא את השירות אותו הם מחפשים, ונחשו מה? הם יפגשו מאות אם לא אלפי תוצאות חיפוש רלוונטיים, ואם יהיה לכם מזל ההקלקה שקובעת – זו שתוביל בסופו של יום להזמנה או קנייה -תוביל אותם לאתר שלכם.

אבל נניח שלא מדובר במזל ואכן אתם עושים עבודה נכונה בקידומכם בתוצאות החיפוש, עכשיו נשאלת שאלה קריטית לא פחות: איזו התרשמות תהיה לאותם הגולשים ברגע שיכנסו לאתר שלכם, או במילים אחרות:
מה תהיה חווית הלקוח שלהם אצלכם באתר? מדוע חשוב לייצר חווית משתמש אפקטיבית לאתר שלכם?

כיום גולשים ולקוחות הופכים לסבלניים הרבה פחות, קצב יומם העמוס אינו מאפשר להם להשקיע זמן רב בחיפוש מעמיק אחר אתרים שמוצאים חן בעיניהם, ולכן למעשה עומדות בפני האתר שלכם שניות בודדות שבמהלכן הגולש יחליט האם הוא יישאר בו ויקדיש בו זמן גלישה נוסף, או שינטוש אתכם ויעבור לתוצאת החיפוש הבא, כנראה שמדובר בקולגה שלכם שעשה עבודה מעט יותר מוצלחת עם האתר שלו.

לשמחתי, המודעות היום בקרב עסקים ומותגים לגבי הצורך בהשקעה ביצירת חווית משתמש איכותית, ידידותית, ובעיקר – ממוקדת מטרות עסקיות עלתה משמעותית בשנים האחרונות. כמעט ולא צריך אפילו להסביר את משמעות המושג "חווית משתמש" (User Experience) אך למרות זאת אסביר במשפט קצר: מדובר בחוויה הכוללת אותה חווה הלקוח/גולש באתרכם והיא שתשפיע על המשך דרכו בנכס הדיגיטלי שלכם.

מה משפיע ולמעשה מייצר את חווית המשתמש באתר שלכם?
על חווית המשתמש משפיעים מספר גורמים (ובאופן סובייקטיבי על כל גולש באופן שונה): השפה הגרפית של האתר, אופן ניסוח הטקסטים שמופיעים בו, קלות הניווט בין אזורי התוכן, מהירות ההגעה למידע אותו חיפשתי, ואפילו הטכנולוגיה שבה פותח האתר (לדוגמה: האם יש לכם סבלנות לאתר שזמן הטעינה שלו ארוך משניות בודדות….?), אין סיכוי שתמתינו עד עליית האתר וסביר שתעברו מייד לתוצאת חיפוש חדשה.

אז נכון שיצירת חווית משתמש נכונה ואפקטיבית הינה עולם ומלואו ויכולה לספק תוכן לפוסטים רבים, אך בחרתי להביא בפניכם 5 עקרונות בסיסיים וחשובים, כאלו שתוכלו ליישם ולבחון במהלכים המתוכננים שלכם:

• עומס תכנים ומיקוד:

כפי שציינתי לעיל, אחד הגורמים המשפיעים ביותר על חווית המשתמש היא קלות העברת המסר בין בעל האתר לקהל היעד שלו. התחושה המיידית שהגולש אמור לקבל אמורה לעלות בקנה אחד עם הערכים של מי שעומד מאחורי האתר: מקצועיות, אחריות, מיקוד, ובשפה פשוטה: לגרום לו להרגיש שהוא הגיע למקום הנכון. בעוד שהחלק העליון של האתר (שנקרא Header) נקי יחסית, עם לוגו ברור בצד ימין, מקום של כבוד למעבר לגרסאות האתר בשפות השונות (מה שמחזק את ערך האחריות והרצינות), קישורים לערוצי המדיה החברתית השונים, בעיה מרכזית שצצה כמעט מייד מתקשרת לעומס הרב בתפריט הניווט הראשי.

זכרו את פרק הזמן הקצר שעומד בפניכם כדי למשוך את הלקוח. תפריט ניווט עמוס קישורים עלול לבלבל אותו ולגרום לו אי נוחות שכן הוא בסך הכל רצה לקבל מעט מידע עת המשרד ואולי לשלוח טופס התקשרות מהיר.

אם כן, המלצות לשיפור: צמצום כמות הקישורים לכ- 4, 5 לכל היותר.

• מעל/מתחת ל- Fold:
הכוונה היא לתוכן שנחשף בפני הגולש עם כניסתו לאתר. שימו לב שלמרות שקיים תוכן רב בעמוד הבית (ולטעמי אפילו תוכן רב מידי), כדי שהרושם הראשוני של הגולש יהיה אפקטיבי וממוקד, חשוב לתכנן את עמוד הבית כך שהמסר המרכזי ביותר יופיע בפניו ללא צורך לגלילת העמוד מצידו. אם כן, Above The Fold הוא התוכן שעונה להגדרה זו, והתוכן שהוא מתחת ל- Fold מצריך גלילת העמוד ע"י הגולש. במקרה שלפנינו, תלוי רזולוציית מסך כמובן, סביר שרוב הגולשים יחשפו לתוכן שמסתיים בקו האופקי שנמתח מתחת לתמונה ולטופס הלידים. המשמעות היא שעל "כתפי עמוד הבית" עד לקו הנ"ל מוטלת המשימה להעביר לגולש את המסר המרכזי של האתר והעומדים מאחוריו. האם הטקסט מצד ימין לתמונה, התמונה עצמה וטופס הלידים יספקו את הסחורה? אולי, זה תלוי מה בדיוק יהיה כתוב שם.

המלצות לשיפור: כיוון שרוב הגולשים לא ממהרים למלא טופס לידים עם כניסתם לאתר, לטעמי האזור שבו מופיע טופס הלידים הינו נדל"ן יקר מידי, וניתן למקם את הטופס במקום אחר בעמוד הבית. במקומו הייתי מציג דווקא את תיאור שלבי העבודה של המשרד או אפילו סיפור הצלחה קצר – במטרה למשוך את תשומת ליבו של הגולש, בהינתן שטקסט התיאור בצד ימין מייצג טקסט "אודות" קצר וממוקד. התבנית השנייה למעשה מציגה שיפור מסוים לצורך שתיארתי.

• נקודה שלישית: השקעה בתוכן איכותי ונגיעה אישית. בנקודה זו כן אתייחס מעט לעיצוב ולתוכן עצמו (שני מאפיינים שמאוד משפיעים על חווית המשתמש בכל אתר). עיצוב: על השפה העיצובית להיות נקייה, לשדר מקצועיות ורצינות כיאה לתחום העיסוק של האתר (ולכן לדוגמה יש להימנע משימוש בריבוי צבעים וסגנונות פונט לא מקובלות). לגבי הטקסטים: דאגו להציג טקסט אמיתי שאתם או מי מטעמכם כתב. השתמשו בשפה הטבעית שלכם, הביאו לידי ביטוי את ה"אני מאמין" שלכם – ממש כאילו אתם ניצבים מול הלקוח פיזית. אין דבר יותר מתסכל מסיסמאות שיווקיות קרות וחסרות אופי. על אותה המשבצת בדיוק, לגבי התמונות – הציגו תמונות אמיתיות שלכם ושל המשרד שלכם. הימנעו משימוש בתמונות קנויות (טיפ חשוב: הגולשים כבר מזהים שמדובר בתמונות קנויות).

הציגו תמונות אמיתיות של המשרד שלכם, ובקיצור-הביאו את עצמכם האמיתי ל- Front, כי ערך הכנות והאותנטיות הם ערכים חשובים שגולשים יעריכו וימשכו אליהם.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.