אי אפשר היה לברוח השבוע מהפרסומים על השקת חנות ה- Amazon Go, חנות שמציעה חווית קניה נטולת חיכוך, בלי קופות, התשלום מבוצע אוטומטית ביציאה מהחנות עם המוצרים. קונספט Amazon Go הוא ללא ספק הביטוי המתקדם ביותר לחויות קניה Frictionless ברצת המכירה הפיזית. אבל אמזון לא לבד, וכעת גם סטארבקס מתנסה בפיילוט של סניף נטול מזומן, 100% תשלום דרך האפליקציה של הרשת.

מנכ"ל סטארבקס, האוורד שולץ סיפר ל- CNBC שלא רחוק היום שבו הרשת תהפוך ל- cashless retailer. אך להבדיל מאמזון הוא אומר: "סטארבקס היא מותג המבוסס על אנשים, ועל הקשר הישיר בין הבריסטה לבין הלקוח, אבל זה לא סותר את החשיבות של המשך ההשקעה בשיפור חווית הלקוח באמצעים טכנולוגיים כגון קיצור תורים וקלות התשלום".

אל אמזון וסטארבקס הצטרפה בעבר גם וואלמרט, שביצעה פיילוט (Scan & Go) במספר סניפים שאפשר ללקוחות לסרוק ברקודים מיוחדים של מוצרים בתוך הסניף, לשלם ישירות דרך האפליקציה, ולהציג את אישור התשלום לנציג ביציאה. בכך הם לוקחים את אופציית הקופות בשירות עצמי ולמעשה מייתרות אותן – האפליקציה היא הקופה.

ואיך הצרכנים מגיבים? הנחת היסוד היא שהטכנולוגיות האלו מציעות חוויה צרכנית מתקדמת וחדשנית, ובמקביל מהוות הזדמנות אסטרטגית אדירה עבור המותגים והקמעונאים שיאמצו אותם – בעיקר סביב כמות ה- DATA שזה ייצר עבורם (וידע זה כוח). אז מצד אחד צרכנים תמיד מחפשים חווית קניה פשוטה, חכמה וחלקה יותר, ומצד שני אלו שטוענים שמחיר שיתוף ה- DATA בעיניהם הוא גבוה מידי ולא מצדיק את החוויה הכוללת. לדעתי, מדובר בדור מעבר ובעתיד תהליכי קניה מהסוג הזה יהפכו למיינסטרים עד לנקודה שנתקשה להבין איך זה לא היה כך תמיד.