אחרי תקופה ארוכה של שמועות, הערכות, ניחושים וספוילרים – השבוע התקיים יום החג של "Apple".

אקדים ואומר שאני אייפוניסט כבד. אני זוכר את הרגע שבו צפיתי בסרטון שהציג את ה- iPhone הראשון, ומייד ידעתי – את זה אני רוצה, וברגע שהוא הגיע לארץ הייתי בין הרוכשים הראשונים. התאהבתי במקום. ולאלו מביניכם שפשוט לא מבינים על מה הרעש והמהומה, אלו שטוענים שאנדרואיד הוא העתיד, אציין שבין ה- iPhone הראשון ל- iPhone 5 המשמש אותי כיום התנסיתי בשני מכשירי אנדרואיד (משני יצרנים שונים) ובסופו של יום – חזרתי "הביתה" לחיק התפוח הנוצץ.

השבוע, כמו רבים אחרים, התכוננתי נפשית ליום האירוע החגיגי, אחרי שנה של שמועות והערכות לגבי הדור הבא של המוצרים שהחברה עתידה להשיק. התמקמתי אל מול הלפטופ, ה- iPad Mini משדר את האירוע לייב באתר של "אפל" (כשברקע קריינות סינית מעצבנת יש לציין), ובין כתיבת סטאטוסים בפייבוק לבין השתתפות בשיחות מרובות ב- Whatsapp (שגם הן שותפות לשמחה ולהתרגשות) משחרר אמירות WOW, WOW, WOW.

סיכום אירוע ב- 11 דקות, עם כל האמירות החשובות (The Verge):

ברמה האישית אני חייב לציין שעוד טרם האירוע, מצאתי את עצמי מתרגש פחות מההכרזה על ה- iPhone 6 (כנראה בגלל העובדה שכבר שנה אחורה הרשת הוצפה בתמונות שהציגו את המוצר), אלא דווקא מהאפשרות להכרזה על שהעון החכם. סקרן אותי מאוד לראות את היישום של החברה המדהימה הזו למוצר שכ"כ דובר עליו, ובשוק תחרותי עשיר מתחרים שהקדימו את "Apple" וכבר השיקו מוצרים מתחרים. רק כדי לסבר את האוזן, ע"פ מחקרים שונים שוק הטכנולוגיה הלבישה יגיע לכ- 112 מיליון מכשירים עד סוף שנת 2018 (כיום ישנם "רק" 12 מיליון מכשירים).

דבר נוסף שהלהיב אותי ברמה האישית היא הציפייה לראות האם סוף סוף, "Apple" אכן תיכנס לעולם התשלומים הדיגיטליים, ותשלב טכנולוגיית NFC באייפון (ואולי, גם בשעון).

מדהימה בעיני העובדה שחברה אחת מצליחה לעורר שיחה בינלאומית ואמוציונאלית כ"כ, עם יכולת מוכחת לטרוף את הקלפים ולעצב מחדש תעשיות שלמות. אי אפשר גם להתעלם מהביקורות הרבות שצפו ברחבי הרשת ומחוצה לה מייד לאחר הצגת המוצרים החדשים. אמירות שטענו ש- "Apple" אינה מחדשת דבר, שהכל כבר קיים בשוק, שהחברה מתפזרת מידי ושהיא אבדה את המיקוד.

לדעתי, התשובה מורכבת:
קודם כל, אי אפשר להתווכח עם העובדה ששעונים חכמים קיימים בשוק לא מהיום. שרשרת חברות השיקו את היישום שלהם לטכנולוגיה הלבישה הזו (Samsung, LG, Motorola ועוד) בזמן ש-"Apple" הצטרפה למשחק באיחור לא מבוטל. גם לגבי הסמארטפונים בעלי המסך הרחב, "סמסונג" (המתחרה ההמרכזית) כבר שם ממזמן, בדגש על ליין מוצרי הגלקסי ובעיקר ה- Samsung Note.

גם לגבי הכניסה לעולם התשלומים הדיגיטליים ושילוב ה- NFC למכשירים, נכון ש- "Apple" היא אחרון המצטרפים (המשמעותיים לפחות), והיא למעשה מצטרפת לשחקנים רבים ומגוונים שכבר פועלים תקופה ארוכה בתחום בניסיון להפוך את הארנק הדיגיטלי שלהם למוצר Mass Market (כשבראש הרשימה נמצאת Google עם ה- Google Wallet שלה).

גוגל, כמו השחקניות האחרות לא ממש מצליחה להטמיע את השירות, בעיקר בגלל ההתמודדות עם בתי העסק הקטנים, אותן חנויות Mams & Paps שעסוקים בלשרוד, לשווק את עצמם, מוצאים עצמם מוצפים במידע, כלים ואפשרויות ללא סטנדרט טכנולוגי מרכזי, כזה שמיישר קו בינם לבין הלקוחות. חשוב לזכור שקיים הבדל משמעותי לא רק בתפיסה אלא גם במשאבים בין רשתות קמעונאות גדולות, בעלות הפריסה הרחבה לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו, לבין החנות הקטנה בקרן הרחוב שהאג'נדה שלה שונה לחלוטין.

איפה לדעתי "Apple" כן מחדשת? למה בכל זאת אני כ"כ מתרגש מההכרזות שלה?

ראשית, "Apple" מתמחה בחיבור הנקודות. בהרצאה מרתקת שזכיתי להשתתף בה השבוע, המרצה המשובח התייחס לגישה של חברות כלפי ערך ה"חדשנות". הוא אמר משהו מאוד מעניין שמאז תקוע לי בראש: לפעמים, חדשנות היא לא להמציא את הגלגל (ובואו נודה, אי אפשר להמציא את הגלגל שוב ושוב…). לפעמים חדשנות אמיתית היא לדעת לחבר בין דברים שקיימים אי שם, להרכיב מהם משהו חדש בצורה שאף אחד אחר לא עשה לפניך, ולייצר מהם חוויה חדשה וייחודית.

האירוע אתמול חידד לדעתי בדיוק את החזקה הזו של "Apple". היא הביאה לידי אמנות את מלאכת חיבור הנקודות. למה אני מתכוון? קחו למשל את שירות התשלומים הדיגיטליים "Apple Pay": פסקה למעלה ציינתי עובדה, לפיה מתחרים שונים כבר נמצאים בשוק עם פתרונות התשלומים הדיגיטליים שלהם. יחד עם זאת, "Apple" ניגשת לאתגר בראיה רחבה בהרבה: היא מבינה שניצבים בדרך שלל אתגרים עסקיים, תרבותיים ותפיסתיים (הן אצל לקוחות הקצה והן בקרב בתי העסק הקטנים) שהקשו עד היום על הצלחה אמיתית בתחום.

אז מה "Apple" עשתה? ניגשה לאתגר עם מניפה רחבה של פתרונות: מעבר לשילוב צ'יפ ה- NFC (שזה החלק הקל בסיפור), היא סגרה מראש הסכמים עם מותגי חברות האשראי המובילות לא רק בארה"ב אלא בעולם כולו: Visa, Mastercard ו- American Express. כל זאת בנוסף לסגירת הסכמים עם הבנקים המובילים. אבל היא לא עצרה שם: היא הבינה שהתשתית הסליקה אינה מספיקה.

לכן ייצרה שיתופי פעולה עסקיים עם מגוון רחב של רשתות מזון, אופנה וקמעואנות מהמובילים בשוק האמריקאי. אבל היא לא עצרה גם שם! "Apple" מכוונת לפיתרון PAY שתומך בנקודות המכירה (על בסיס NFC), אך מעוניינת גם בפיתרון תשלום דיגיטלי On Line, קרי, אתרי ואפליקציות סחר. הפיתרון של "Apple" למטרה זו: השקת כפתור PAY שכבר מ- DAY1 מוטמע במגוון אפליקציות ואתרים, גם הם בעלי פרופיל גבוה (לפחות בארה"ב בשלב הראשון).

שנית, Design, Design, Design. הם פשוט ממשיכים לעשות את מה שהם עושים הכי טוב בעולם (לדעתי): לייצר ולהנגיש מוצרים שברגע שמסתכלים עליהם רוצים לרכוש אותם. זה יכול להישמע מעט שטחי, מעט ילדותי, אבל זו האמת. יש לזכור שמדובר בחברה שבימי השיא שלה תחת הנהגתו של סטיב ג'ובס הפכה את מלאכת היצירה והשיווק של המוצרים לאמנות (ואני בכוונה לא מתייחס ל"דמיון" ההזוי שבין ה- IOS בשילוב האקוסיסטים השלם סביבו – חנויות אפליקציות למשל, לבין אנדרואיד).

אני כן אתייחס לעובדה שקיים חיבור אמוציונאלי עמוק בין משתמשי "Apple" לבין המוצרים שלה. ספרים, מאמרים ומחקרים רבים נכתבו על הנושא, אני לא רואה סיבה להרחיב על כך פה.

הדגמת יכולת של ה- iPhone 6 & iPhone 6 Plus:

"אפל" ממשיכה את מסורת שילוב הסלבס באירועים ובמהלכים השיווקיים שלה, וגייסה את ג'סטין טימברלייק וג'ימי פאלון לסדרת פרסומות המציגות את הפיצ'רים של ה- iPhone 6:

ההכרזה המדוברת ביותר, ה- "Apple Watch", המוצר הפרסונאלי ביותר של החברה מיום הווסדה, המוצר שמהווה כניסה רשמית ומשמעותית של "Apple" לעולם הטכנולגיה הלבישה ("Wearable Technology"):

הפרסומת הרשמית שהוצגה באירוע:

ההכרזה השניה והמשמעותית ביותר: הכניסה הרשמית של "Apple" לעולם התשלומים הדיגיטליים: "Apple Pay"

לסיכום:

אפשר לאהוב את החברה, אפשר לשנוא אותה, אבל מה שבטוח הוא – שאי אפשר להתעלם ממנה.

לדעתי העובדה שהשעון של "אפל" יתמוך באפשרויות תשלום בדיוק כמו האייפונים החדשים אומר באופן ברור שזה לא רק שעון, הוא לא "רק" מודד דופק ועושה פעולות ששעונים אחרים כבר מבצעים כיום, אלא מרחיב לגמרי את המושג "טכנולוגיה לבישה" אל עבר עולם התשלומים הדיגיטליים. חברים, אם זו לא חדשנות, אני לא יודע מה כן! וזה אחרי שהם לגמרי שברו את המושג "גן סגור" ויצרו הסכמים עם כל הגופים הרלוונטיים הגדולים.

בנוסף, השעון מהווה לדעתי הוכחה לשינוי המשמעותי שחל על החברה: בעבר, היו מציגים מוצר אחד, בעיצוב אחד, בגישת – Take It Or Leave It. היום הם מבינים שהעולם השתנה ושהתפיסה הזו כבר לא חזקה מספיק, ההוכחה לאסטרטגיה הזו היא מגוון המוצרים שהחברה השיקה אל מול יכולת הקוסטימיזציה הרחבה של הלקוחות: 2 אייפונים בגדלים שונים, 2 גדלים של שעונים עם יכולת בחירה והתאמה של אקססוריס במגוון רחב של צבעים וצורות, וזה עוד מבלי להתייחס ליכולת ההתאמה של הממשק! רבים צעקו שמדובר באיבוד פוקוס של החברה, ושבתקופות של ג'ובס זה לא היה קורה. אני מסכים עם החלק השני של המשפט האחרון. והוא עצמו ביקש מקוק ומשאר הנהלת החברה: "אל תתמקדו ותעשו את מה שאתם חושבים שאני הייתי עושה"…

אני בכל אופן כבר סימנתי לעצמי מטרה: לרכוש בהקדם האפשרי את ה- iPhone 6 Plus וגם את ה- Apple Watch.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.