[rad-hl] פייסבוק פרסמה אתמול (ד', 23.7) את הדוחות הכספיים שלה לרבעון השני
( Q2/2014) [/rad-hl]

עברתי על סיכומי הדוחות והאזנתי אתמול לשיחת האנליסטים המסורתית, בה מארק צוקרברג ושאריל סנדברג ענו על שאלות המתקשרים

[rad-hl] רקע [/rad-hl] 
מדובר ברבעון מאוד מוצלח מבחינת פייסבוק, כשלמעשה היא הצליחה לחצות את תחזיות האנליסטים ברוב הפרמטריים בדגש על הרווח היחסי פר משתמש. עיקר ההכנסות נובעות מהכנסות מפרסום במובייל, בדגש על מודעות ה- feed החדשות.

[rad-hl] עיקר הנתונים [/rad-hl] 

  • · פייסבוק מאבדת את זה?המספרים אומרים אחרת: מספר המשתמשים היומיים בפייסבוק (Daily Active Users) עמד בחודש יולי על ממוצע של 829 מיליון, עליה של ע- 19% מאותה התקופה בשנה שעברה

· המובייל ממשיך להתחזק: מספר המשתמשים היומיים בפייסבוק דרך המובייל היה בממוצע 654 מיליון, מה שמהווה עליה של 39%! ביחס לשנה שעברה
· המספרים החודשיים מחזקים את אותה המגמה

[rad-hl] נתוני הכנסות [/rad-hl] 
· סך ההכנסות ב- Q2 הסתכמו בכ- 2.91 מילארד דולר, מה שמהווה עליה של 61% (!) מההכנסות בשנה שעברה (2.68 מילארד הם מפרסום, עליה של 67%)
· הנתון המדהים הזה נובע בעיקר מהתחזקות יצירת ההכנסות מפרסום במובייל (62% מההכנסות מפרסום הם מהמובייל, עליה של 41% ביחס לשנה שעברה)
· 234 מיליון דולר מקורם בהכנסות שנבעו משירותי תשלום שונים (עליה של 9%)

 

[rad-hl] נקודות מעניינות נוספות [/rad-hl]
(תמלול מתוך שיחת האנליסטים, בה מארק צוקרברג ושאריל סנדברג ענו על שאלות מתקשרים):

· משתמשי פייסבוק האמריקאיים גולשים בממוצע כ- 40 דקות ביום!

· פייסבוק מארחת כיום כ-30 מיליון עמודים עסקיים, ומהווה פלטפורמת שיווק ופרסום עבור יותר מ-1.5 מיליון מפרסמים ברחבי העולם ( ומהסאב טקסט אפשר להבין שיש עוד הרבה מקום לצמיחה…)

· שאלה של מתקשר לגבי ההצטרפות של דוד מרקוס, נשיא PAYPAL לשעבר (לשורות Whatsapp שבבעלות פייסבוק): צוקרברג שיבח את הניסיון של מרקוס וכמובן שפירט את הצלחות העבר שלו, ודיבר על חיבור מתבקש בין מודול ההודעות לתשלומים. נושא ה- IM (Instant Messaging) הוא מאוד משמעותי עבור פייסבוק כפלטפורמה, ועצם ההצטרפות של מרקוס מעידה על מידת הרצינות שפייסבוק מתכוונת להשקיע בנושא, לא רק בהודעות טקסט, אלא גם כפלטפורמת P2P ותשלומים

· יחד על זאת, יש המון המון עבודה לפניהם כדי לייצר בסיס רחב מספיק לפלטפורמה כזו, צוקרברג ציין במפורש שבמקום לנקוט באסטרטגיה קצרת טווח- כזו שיכולה לייצר הכנסות בטווח הקצר מתשלומים הם בונים על הטווח הארוך, על פיצוח מלא ואמיתי של ההזדמנויות העסקיות שעולם ה- MI יכול לייצר , בדגש על שילוב Mobile & Digital Payments(למשתמשים וכמובן, לפייסבוק)

· עסקים קטנים בפייסבוק:
שאריל סמברג 30 מיליון עסקים קטנים פעילים בפייסבוק, מה שריל חושבת שהם יעשו הלאה? המטרה של פייסבוק היא להעצים את בתי העסק ולסייע להם בשורה התחתונה לייצר הכנסות. פייסבוק משקיעה
בסגמנט זה משאבים רבים בפיתוח כלים ופלטפורמות חדשות, והיא תמשיך להשקיע משאבים כערך אסטרטגי מרכזי.

· פייסבוק כפלטפורמה- בעיקר עבור מפתחי אפליקציות: 80% ממפתחי האפליקציות משלבים כלים שפייסבוק פיתחה. צוקרברדג הדגיש שפייסבוק לא מתיימרת להיות מערכת הפעלה, אבל כן מתמקדת באסטרטגיה המושתת על 3 דברים מרכזיים: לבנות, לצמוח, ולייצר הכנסות.

 

מודעות ווידאו: מה עבד ומה פחות? לאן זה יתפתח?
המיקוד הוא באיכות של המודעות. אם התוכן שמתנגן הוא גם רלוונטי, חוויתי ומייצר ערך לגולשים, אז הם כמובן ימשיכו לצרוך אותו. בכל זאת, פייסבוק רוצה לוודא שהמפגש של גולשים עם מודעות ווידאו יהיה הטוב ביותר הן מבחינת הרלוונטיות, צריכת הדטה ועוד. יש עוד הרבה לאן להתפתח עם מודעות ווידאו ( צוקרברג רמז על שילוב מודעות ווידאו באינסטגרם וואטסאפ!). בעיקר ככלי שיווקי משמעותי עבור עסקים קטנים.

[rad-hl] עדכון (25.7.14): צוקרברג מאשר: Mobile Payments מגיעים ל-Messenger   [/rad-hl] 
באפליקציית המסרים המיידיים של פייסבוק משתמשים כיום כ-200 מיליון איש בחודש. בשיחת האנליסטים שלשום צוקרברג רמז על המהלך שצפוי להגיע בטווח הרחוק לאחר שזו תפצח את השירות החדש, ושהאסטרטגיה היא ארוכת טווח ולא כזו שתכוון על השקת מוצר תשלומים שאינו מבושל, גם אם כזה יכול לספק רווחים בטווח הקצר.

ההכרזה הרשמית מגיעה לאחר הצטרפותו של מי שהיה נשיא פייפאל, דוד מרקוס לשורות ההנהלה הבכירה של פייסבוק. ניתן להניח שהשירות, לכשיושק ישתלב גם בוואטסאפ ( גם היא כאמור בבעלותה פייסבוק).

 

[rad-hl] לסיכום: מספר תובנות מעניינות  [/rad-hl] 

· צוקרברג עונה ומתייחס לשאלות שמופנות כלפיו בשיחת האנליסטים כאילו מדובר בחברת סטארטאפ קטנה שנמצאת על סף פריצה. הוא לא מתחבא מאחורי סיסמאות ומסביר בביטחון שבהרבה מהחזיתות פייסבוק עדיין חושבת ועובדת כמו חברת סטארטאפ שנמצא בשלבי צמיחה.

· יש עוד הרבה עבודה לבצע הן במובייל, בחיפוש, בשדרוג כלים והצעת הערך לעסקים ועוד ועוד…

· מצד שני, פיסבוק היא חברה בוגרת מהבחינה שהיא לא ממהרת לפתח ולהציע כלים שייצרו הכנסות בטווח הקצר. במקום זאת, היא מבינה שהמפתח הוא יצירת ערך על בסיס פלטפורמה רחבה שעונה על צרכים אמיתיים של הרבה סוגי משתמשים. לכן, אסטרטגיית פיתוח המוצרים שלה מסתכלת קדימה – לטווח הרחוק
· עומס התכנים-

הזמרת שקירה חצתה לארחונה את רף ה100 מיליון חברים בעמוד הרשמי שלה. זה קרה כי היא מייצרת תוכן שמעניין אנשים ולכן עוקבים אחריה ככה. (זאת חוץ מהעבודה שהיא נחשבת לאחת הזמרות הפופולאריות בעולם).
אבל – הנה נקודה מעניינת למחשבה: פייסבוק מן הסתם לא משלמת על התוכן הזה, אבל מצד שני כפלטפורמה היא תורמת לסלבס כמו גם לחברות מדיה (לכולם בעצם… וזה המסר המרכזי!) לקדם עצמם דרך תוכן מעניין ורלוונטי. מה שחשוב זה הסיפור והעניין שיצרני התוכן מייצרים וזה לא משנה אם זו שאקירה, חברת מדיה גדולה או עסק קטן.

לדוחות המלאים >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.