בין השנים 1998-2013 העלות הממוצעת של חבילת טלוויזיה בכבלים (בארה"ב) גדלה בכ- 231%. במקביל, מספר רב של חברות הצליחו במהלך השנים האחרונות להציע אלטרנטיבה משמעותית לתאגידי המדיה המסורתיים: החל מיו-טיוב בשנת 2005, נטפליקס, אפל, אמזון ועוד. אחד הסימנים לשינוי הוא בתאגיד כמו HBO שיזהה את האיום והשיק שירות VOD במודל מנוי חודשי – ישירות דרך האינטרנט.

חברת המחקר (המשובחת) L2 מציעה דו"ח מסכם לעולם הוידאו (למי שמעוניין – Link), להלן התובנות המרכזיות:

בהשוואה לשידורי הטלוויזיה המסורתיים, לווידאו שמגיע דרך ערוצי המדיה החברתית יש יתרון עסקי משמעותי: יכולות טרגוט מתוחכמים יותר, בעיקר כלפי קהל צעיר, עמיד ומחובר יותר. אחוז הלקוחות הצעירים שבוחרים להתנתק מחבילות השידור של ענקיות המדיה (Cable Cutters) הולך וגדל, וחשוב להבין שמדובר בקהל שיש לו את האמצעים לשלם, אבל בוחר במודע שלא לעשות זאת אל מול אלטרנטיבות איכותיות, זולות ונגישות יותר. אגב, הם גם מחוברים יותר למותגים שמשקיעים משאבים בפרסום בדיוק לאותו קהל יעד בכל הערוצים.

בני דור המילניאלס, למשל, צופים בחצי מכמות שידורי הטלוויזיה המשודרת בערוצים המסורתיים, ביחס לבני ה- 50 פלוס. צריכת הווידאו הדיגיטלי גדל בהיקף של כ52% ב- 2014. וכאן בדיוק נמצאת ההזדמנות האמיתית של מותגים: המדיה החברתית מייצרת שוק פרסום בשווי של כ- 80 מילארד דולר הממוקדים בכל שנה לתוכן וידאו (ואני מזכיר: תוכן מטורגט ורלוונטי יותר…). המהפיכה הדרמטית הזו ביכולת של מותגים לפרסם בתוכן ווידאו היא תוצאה להנגשה של כלי פרסום חכמים ע"י כל הפלטפורמות החברתיות המובילות: יו-טיוב, פייסבוק, טווויטר, מירקט ועוד.

המחקר מצא שהמונח "וידאו ויראלי" הוא מיתוס (ובכלל משעשע אותי לשמוע אנשים אומרים "הלקוח ביקש שנייצר לו וידאו ויראלי…כאילו אפשר לתכנן את זה מראש). אם ניקח למשל את יו-טיוב, רוב הערוצים הממותגים עדיין מקבלים את עיקר החשיפה לתוכן הוידאו שלהם הודות לתקציבי פרסום וקידום ממומנים, השקעה שנחשבת אפילו כהכרחית במטרה לייצר חשיפה= צפיות בהיקפים מספקים. רק כדי לסבר את האוזן, כ- 85% מסך הצפיות מקורן בתוכן ממומן.

על תקציב הפרסום בווידאו נלחמות ראש בראש שתי ענקיות: בפינה האחת נמצאת יו-טיוב הוותיקה שתחת המטריה של גוגל מייצרת יתרון למפרסמים לא רק בהיבט הממומן אלא גם בנוכחות בתוצאות חיפוש אורגניות במנוע החיפוש היחידי שבאמת רלוונטי. ממול, בפינה האחרת נמצאת פייסבוק, עם היכולת להנגיש תוכן ווידאו בפני הקהילה (הדיגיטלית) הגדולה ביותר בהיסטוריה של האנושות. המאבק בין שתי השחקניות החזקות הללו יוביל להעמקת מלחמת מחירי הפרסום, כמו גם צורך בחדשנות אמיתית בהיבט של מוצרי פרסום חכמים, מטורגטים ורלוונטיים יותר. בנוסף, מפרסמים מבינים היום שאיכות התוכן בכלל ובווידאו בפרט הופך לאתגר עסקי ושיווקי משמעותי יותר מאי פעם.

לאתר של L2 עם המחקר המלא >

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.