לפני כשבועיים, במהלך חודש פברואר זכיתי להשתתף לראשונה בכנס Finovate Europe 2016 שהתקיים השנה בלונדון (עיר מדהימה וחוויה רב תרבותית בפני עצמה). הכנס שנמשך יומיים משך אליו עשרות רבות של חברות סטארטאפ, חברות מוצר, יזמים ומפתחים מכל רחבי העולם, כשמודל הכנס התבסס על רצף של פרזנטציות בני שבע דקות בדיוק בזה אחר זה. רוב היזמים הגיעו לכנס במטרה להציג מרכולתם בפני נציגים של גופים פיננסים גדולים ובינלאומיים בשאיפה לייצר שיתופי פעולה והטמעה של המוצרים שפיתחו, אחרים הגיעו במטרה לאתר משקיעים חדשים ואף דאגו לציין זאת בצורה גלויה על הבמה.

ארגון Finovate מקיים כנסים פיננסיים וטכנולוגיים מזה כ- 20 שנה בערים הגדולות ברחבי העולם. בשנתיים האחרונות במיוחד הוא הפך למוקד עליה לרגל עבור יזמי פינטק יצירתיים וחדשניים ובאופן טבעי גם עבור גופים פיננסיים רבים (בנקים, חברות ביטוח, מותגי אשראי, בתי השקעות ועוד) שזיהו את ההזדמנות להיחשף באופן מרוכז ואיכותי לחוד החנית של החדשות הדיגיטלית בעולם הפיננסים.

כבר עם השקת הכנס ביום הראשון הבנתי מדוע הוא נחשב איכותי ומוביל בתחומו: מעבר לפורטפוליו החברות העשיר, נותני החסות והגופים הפיננסיים המובילים שלקחו חלק בכנס, אי אפשר שלא להתרשם מהניהול המקצועי, המוקפד והדקדקני של כל פרט ופרט. החל ממעטפת מושלמת של כל המידע הנדרש כדי להפוך את ההשתתפות לאפקטיבית ככל שניתן עבור המשתתפים, ועד לעמידה הבלתי מתפשרת בזמנים בדגש מרכזי על הקצעת הזמנים לכל חברה שעלתה לבמה.

Finovate_Europ_2016

כשאומרים שהעולם בו אנו חיים זז בקצב מהיר, זו לא רק סיסמא אלא המציאות. עשרות החברות שעלו לבימת הכנס הגיעו במטרה להציג את הפתרון הספציפי שלהן לשפר את הצרכנות הפיננסית של כולנו. בנקים, חברות אשראי, בתי השקעות, לקוחות פרטיים/עסקיים ועוד, כולם מכוונים להיכנס לנעליים של הצרכן ולחשוב אחרת. המוטיבים המרכזיים: חווית לקוח, פרסונאליזציה על בסיס דטה, "הבנק של הדברים" (על המשקל של האינטרנט של הדברים) ועוד…

אחת התובנות המרכזיות והמשמעותיות שעולות מהכנס מתמקדת לדעתי בעובדה שמעבר לעשייה האדירה בענף הפינטק, קונצנזוס חוצה יבשות מתבסס על העובדה שללא חיבור אפקטיבי של היזמים עם הגופים הפיננסיים הגדולים והמסורתיים, קשה עד בלתי אפשרי לייצר שינוי.

יזמי פינטק מבינים היום שהם חייבים לשנות את הגישה ובמקום לכוון לשיבוש עולם הפיננסים על בסיס מוצרים ושירותים חדשים, כדי להצליח בשינוי הם חייבים לייצר ולחזק שיתופי פעולה עמוקים עם המוסדות הגדולים והמסורתיים. אחד הביטויים המרכזיים שמחזקים טענה זו היא השימוש הגובר בביטוי White Labbel, כשהכוונה היא שאחוז מאוד גבוה של המוצרים ניתנים להטמעה ע"י הגופים הפיננסיים במהירות ובשפה הטבעית שלהם. במילים אחרות: המוצר מתאים עצמו לצורכי הלקוח (הגוף הפיננסי), ולא להפך.

הגישה הזו היא מתכון מנצח לכל הצדדים: מצד אחד יזמי הפינטק נהנים ממודל עסקי שמתבסס על הפצה רחבה ואחידה יותר של הפיתוח שלהם (ועם כל לקוח חדש שהם מצרפים מחזקת האמינות והאטרקטיביות של המוצר שהם פיתחו), ומצד שני הגופים הפיננסיים המסורתיים נהנים מהזדמנות להציע ללקוחות הקצה שלהם חדשנות פיננסית אמיתית בדמות שיפור חווית הלקוחות שלהם ב- Time To Market קצר באופן משמעותי.

Finovate_Europ_2016_People

יתרון משמעותי נוסף של מודל ה- White Labbel הוא היכולת לצמצם את אחד החסמים המאתגרים ביותר שניצבים בצד המוסדות הפיננסיים המסורתיים כמו גם הסטארטאפים עצמם: מחלקות ואגפי ה- IT. בתקופות מוקדמות יחסית של תעשיית הפינטק, הצורך של מחלקות ה- IT להתמודד עם סטארטאפים קטנים ורזים עוררה מגוון אתגרים שלרוב הובילו לאי יישום הפתרון, יצירתי וחדשני ככל שיהיה. נושאי אינטגרציה, אבטחת מידע, שרידות ועוד היוו חסמים שמנעו הטמעה אפקטיבית של הטכנולוגיות החדשות, לרוב בגלל הקושי של הסטארטפים להתמודד עם רף הדרישות הגבוה של המוסד הפיננסי.

חשוב בכל זאת לציין שיזמי פינטק, בבואם לחבור לגופים פיננסיים גדולים עדיין נדרשים לעמוד בדרישות גבוהות ובלתי מתפשרות, כאלו שמוכתבות בעיקר ע"י הרגולציה שגם היא משתנה באזורים גאוגרפיים שונים, אך עם שינוי הגישה שתיארתי, הרי שמדובר בפתחה של תקופה חדשה לחלוטין, תקופה שמציבה שלל הזדמנויות חדשות הן עבור המוסדות הפיננסיים ובהתאמה עבור היזמים עצמם שכיום נחשבים פחות כאיום  ויותר כהזדמנות עסקית (ואם 99% מהמציגים על הבמה התייחסו בצורה כזו או אחרת לחשיבות של חווית הלקוח בערוצים הדיגיטליים, הרי שזה הפוקוס המרכזי עבור רוב המוסדות הפיננסיים כיום).

למי שמעוניין, מצאתי את הפודקאסט הזה של תכנית רדיו אינטרנט של ברט קינג (Brett King) אחד מהחוקרים והסופרים המובילים בתחום הפינטק, כתב לא מעט ספרים בנושא וביניהם "Braking Banks" שאני  ממליץ לכל מי שמתעניין בתחום לקרוא אותו. בפודקאסט הספציפי זה קינג עצמו לא משתתף, ובכל זאת הוא כולל סיכום משובח לכנס הזה ובכלל:

וכדי להוכיח שמעבר לחדשנות הדיגיטלית והתפיסתית של הכנס העיסוק בפיננסים לא חייב להיות אפור ויבש, צירפתי קטע ווידאו מוזיקלי (כן כן, קראתם נכון) בכיכובם של חלק גדול מהמציגים בכנס:

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.