________________________________________
עסקים ומסחר הם פעולות חברתיות במהותן המורכבות מאין ספור חוויות סוציאליות בין גורמים שונים שמרכיבים את האקו-סיסטם המסחרי: מותגים, ספקים, משקיעים, לקוחות ואפילו מתחרים.

קראתי כתבה מרתקת ושהחלטתי לסכם ולהציג לכם (קישור למקור) העוסקת בשינוי המהותי שחל בעולם העסקי בהקשר של עבודה על מוצרים חדשים ועל הגורמים המשפיעים עליו. במשך השנים, הקשרים העסקיים והחברתיים האלו מעצבים מחדש את האופן שבו מתוכננים, מעוצבים ונבנים מוצרים חדשים. בעוד שהמאפיינים החברתיים של קשרים ותהליכי עבודה עסקיים אינם דבר חדש, מה שכן מהווה אבולוציה של המסחר הם הטכנולוגיות החדשות שמעצבות מחדש את הדרך שבה כולנו צורכים מוצרים ושירותים ממותגים. טכנולוגיות שמייצרות תרבות יצרנית, שיווקית וצרכנית חדשה.

המושגים והשותפים החדשים בתהליך היצירה של מוצרים חדשים
לדוגמה: המעורבות הגבוהה כל כך של הרשתות החברתיות בתרבות הצריכה שלנו כיום (לרגע נדמה שהכלים החברתיים האלו היו פה תמיד), מגמות כלכליות כמו גיוס מימון מהציבור הרחב ולא דרך הבורסה (Crowd Funding) – תהליך מדהים ביסודו שלמעשה אומר שצרכנים פרטיים מוכנים לממן מוצרים שאפילו לא קיימים עדיין (!), הסתמכות על דעת הקהל הרחב בתהליך העבודה על מוצרים חדשים (חכמת ההמונים) ואפילו תהליכי עבודה של עובדים שאינם חלק אורגני בארגונים (Out Sourcing) הופכים פופולאריים ומקובלים בקרב מותגים וארגונים ברחבי העולם.

מושגים נוספים שמושרשים עמוק בז'רגון המקצועי של המשווקים: שיווק ויראלי, שיתוף מידע ע"י צרכנים, תוכן גולשים, שותפים עסקיים שנוצרים היום מבלי שתתבצע לפני פגישה עסקית פנים אל פנים כדי לבדוק חיבור ברמה האישית בין המותג לשותף העסקי (Affiliate Marketing), ערוצי מדיה חדשים שלא פועלים לפי הקוד המסורתי של יחצנים ועיתונאים (בלוגרים, הצרכנים עצמם שהופכים לערוצי הפצה ישירים של המותג: פייסבוק, אינסטאגרם, יו-טיוב וכו').

אם כן, חוקי המשחק השתנו. המחשבה המסורתית לפיה צרכנים הם פאסיביים ומחכים בסבלנות וממתינים לקבל מוצרים ושירותים חדשים מהמותגים שלהם, ללא מעורכות פעילה שלהם בתהליך – פשוט לא רלוונטית יותר. בתעשיות מסוימות דעת הקהל והמעורבות שלו בתהליך הינו בעל השפעה משמעותי יותר מאשר החלטות ההנהלה הבכירה.

התהליך הישן ביצירת מוצרים והשינוי היסודי שחל בו
בעבר הלא רחוק, תהליך העבודה וההשקה של מוצר חדש היה ליניארי במהותו (החל משלב התכנון ועד להגעתו לידי הצרכנים): התקבלה החלטה בקרב הנהלת החברה, נעשו הבדיקות הנדרשות ע"י המחלקות הרלוונטית בארגון לגבי מידת הכדאיות הכלכלית, הוצגו גרפים ומצגות, התקבל אישור תקציבי, ומייד התחילה העבודה ע"י הגורמים הרלוונטיים – כולם בתוך הארגון. הנגיעה היחידה של הארגון עם גורמים מבחוץ התבטא בהסתמכות על סקרים ומחקרים שנעשו בשלב המחקר.

הבעיה עם המצב הנ"ל, שאגב – התאים במיוחד לתאגידי ענק בעלי אמצעים ומשאבים, הוא בדיוק זה: כל חברה, מותג או עסק שלא היו לו המשאבים הנדרשים נועד מראש לכישלון שכן ללא נגיעה או הסתמכות על מידע שהגיע ישירות מהצרכנים תוך מעורבות מהותית בכל שלבי התהליך של עבודה על מוצר חדש – התבסס בלעדית על מידע שהגיע מתוך הארגון ובעיקר – מניחוש, ניסוי וטעייה. אבל כאמור – ניסוי וטעייה היא פריבילגיה של בעלי אמצעים. למי שאין אותם – ההימור על מוצר אחד ולא על האחר קשורה להחלטה דרמטית בחיי המוצר וחברה כולה.

 

עידן חדש: הקהילה מקבלת את ההחלטות
בשלבים הראשונים של תהליך האימוץ של המושג "מדיה חברתית" ע"י עסקים ומותגים, השימוש העיקרי כוון לטובת שירות לקוחות ויחסי ציבור ופרסום. מאז שנת 2009, יותר מכ-2.8 מילארד דולר גויסו ברחבי העולם הודות ל- Crowd Funding ולמעשה סייעו בהקמה ופיתוח של אלפי מוצרים חדשים, בתחומים שונים ומגוונים. המשמעות העיקרית של נתון זה: מוצרים נרכשים ע"י צרכנים הרבה לפני שהם אפילו הושקו!

אילו ערכים הופכים משמעותיים הודות לשינוי?
תחשבו על זה. ברגע שצרכנים מוכנים לממן מוצרים שאפילו לא קיימים עדיין, ולאור העובדה שיש להם Say בכל שלבי חיי המוצר והם אלו שקובעים האם המוצר יצליח כלכלית- אז לחלוטין כללי המשחק השתנו. מותגים וחברות צריכים לעבוד הרבה יותר קשה ולהשקיע משאבים אדירים יותר כדי להשיק מוצרים חדשים. רף הסבלנות של הצרכנים נמוך, ערך החיסכון הפך למשמעותי יותר, ולמעשה כל ארגון חייב להוכיח חשיבה "רזה" בפעילות העסקית שלה. מה זה אומר?

א. הצרכן במרכז – לא החברה או ההנהלה שלה
ב. חדשנות. חדשנות. חדשנות
ג. שקיפות מלאה
ד. שיתופיות
ה. חשיבה רזה וממוקדת
ו. מהלכים מהירים
ז. רב ערוציות ויצירת חווית לקוח אחידה בכל נקודות המפגש איתו (SEAMLESS STRATEGY)

לסיכום
עכשיו זה הזמן. חוקי המשחק השתנו לחלוטין. הקצב השתנה מקצה לקצה (בלחיצת עכבר). העידן שבו מותגים יכלו להשקיע פחות מחשבה בתהליך היצירה של מוצרים חדשים כבר אינו קיים. הצרכנים הם חלק אינטגראלי מהחברה, ובהתאם לכך רוצים ואפילו דורשים להיות חלק פעיל בקבלת ההחלטות. רק מותגים שישכילו לאמץ את הצרכנים ולשלב אותם בתהליכי העבודה, הודות לכלים דיגיטליים חכמים יפיקו תובנות ומידע עסקי יקר ערך. תתנסו בכלים השונים, הזמינו את הלקוחות שלכם לקחת חלק בתהליך, האזינו להם באמת, דברו איתם. בהצלחה.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.