עסקים קטנים ובינוניים מגלים את הדיגיטל

עסקים קטנים ובינוניים מתחילים להבין היטב שבשוק התחרותי בו הם נמצאים כיום, התעלמות או אי נוכחות בערוצים הדיגיטליים משמעותו להיות מחוץ למשחק. במילים אחרות- "אם אתה לא שם, אתה לא קיים" בכל מובן המילה. מסקר שנערך בארה"ב בשנת 2012 בקרב כ- 300 עסקים קטנים ובינוניים ע"י חברת המחקר Bia/Kelsey מגלה שכ- 40% מהם מתכוונים להרחיב משמעותית את הנוכחות שלהם בערוצים הדיגיטליים במהלך השנה הקרובה ובעיקר להשקיע משאבים רבים יותר בכלי פרסום ושיווק דיגיטליים. 48% אגב, מתכוונים לשמר את היקף הפעילות הקיימת בערוצים הדיגיטליים.

אך ה- SMB לא רק משקיעים יותר בכלי פרסום ושיווק דיגיטליים, הם גם מרחיבים ומאמצים כלים וערוצים חדשים במטרה להגיע לקהל יעד רחב יותר ובעיקר מבינים שעליהם להנכיח את הפעילות העסקית שלהם בכל מקום שבו הלקוחות שלהם נמצאים בהם. ה- SMB מבינים שקהל הלקוחות שלהם הינו הטרוגני ומאמץ בעצמו במגוון רחב של ערוצים דיגיטליים ולכן העסקים הללו נדרשים להתאים את האסטרטגיה העסקית שלהם בהתאם, כך שלמעשה אפשר להגיד שה- SMB מאמצים אסטרטגיה עסקית של ריבוי ערוצים.

ע"פ אותו המחקר, אם בשנת 2007 עסק קטן היה מנכיח עצמו בממוצע בכ- 3 ערוצים דיגיטליים, כיום המספר עלה ליותר מ-5 ערוצים שונים, כמעט כפול בטווח של 5 שנים בלבד. מיותר לציין שפייסבוק היה ונותר הפלטפורמה הדיגיטלית המרכזית, זו שבדומה למותגי על גם עסקים קטנים ובינוניים מוצאים בו מקום ולומדים לרתום כלים חכמים שפייסבוק מציעה להם כדי להעצים את הפעילות העסקית שלהם. במשך השנים פייסבוק עצמה התפתחה והתרחבה מבחינת היצע הכלים שהיא מנגישה לעולם העסקי, אך הגורם המרכזי לפופולאריות של פייסבוק כערוץ שיווק דיגיטלי ל- SMB היה ונותר פשטות השימוש, שפע עצום של משתמשים וכמובן -רף כניסה תקציבי נמוך יחסית.

כ- 52% מה- SMB העידו שהם משקיעים תקציבי שיווק בכלי הפרסום הממומנים של פייסבוק, נתון מדהים שלמעשה השאיר הרבה מאחור ערוצי שיווק מסורתיים יותר כגון דיוור ישיר (25%), פרסום בעיתונים ומקומונים מודפסים (31%), ומתן חסויות בשכונות סביב העסק (27%) בלבד.

אך במקביל לנתונים המעניינים, באופן יחסי המחקר מעלה כי ה- SMB טרם הבשילו להגדיר ולתכנן אסטרטגייה מובנית  לשיווק העסק במובייל, כשרק-2 מתוך 10 עסקים קטנים ובינונים מנהלים תכנית שיווק בערוצי המובייל. יחד עם זאת, המחקר מצא כי לפחות מחצית מה- SMB שנבדקו שמעו על מושגים הרלוונטיים לאפשרויות השיווק במובייל אך טרם התנסו בזה, בעוד שכ- 3 מתוך 10 עסקים קטנים ובינוניים אפילו לא שמעו על האפשרות הזו.

לסיכום:
מגוון הכלים והערוצים הדיגיטליים הזמינים בפני עסקים קטנים ובינוניים גדל מיום ליום. בזמן שהלקוחות והצרכנים נמצאים עמוק בערוצים הדיגיטליים רבים מהעסקים טרם הבשילו להפנים את העובדה, שהלקוחות מצפים לפגוש את העסקים שלהם בערוצים הדיגיטליים. זו אינה אופציה אלא חובה עסקית, שכן אם העסק שלכם לא ימצא בערוצים הדיגיטליים היו בטוחים שהמתחרים שלכם יהיו שם.

בנוסף, חשוב לקחת בחשבון את כל היתרונות שהנוכחות הדיגיטלית מציעה ובעיקר -יחסי עלות מול תועלת ורף השקעה נמוך יחסית בערוצים אלו, בטח בהשוואה לערוצי מדיה מסורתיים. להבדיל משנים קודמות, כיום הפער ברמת היכולת בין מותגים וחברות גדולות ובעלות אמצעים לבין עסקים קטנים ובינוניים הצטמצם משמעותית עד לא קיים.

מבחינת המציאות כבר מזמן לא נמצא בכמות המשאבים הזמינים בפני העסק או החברה, אלא מידת היצירתיות, המקוריות והערך המוסך שהעסק מייצר ללקוחות שלו. נקודה נוספת שחשוב לקחת בחשבון היא שלא כל כלי או ערוץ דיגיטלי מתאים לכל סוג של עסק. לפני שמסתערים על רשת חברתית כזו או אחרת, או לפני שמשקיעים כספים בפיתוח אפליקציות או כל מוצר דיגיטלי אחר, הקדישו את הזמן בבניית תכנית שיווק מסודרת בערוצים הדיגיטליים (אסטרטגיה דיגיטלית) הגדירו את תחום הפעילות שלכם, מתחו את המטרות העסקיות ואת היעדים אליהם אתם מכוונים ורק אז – חפשו את הכלים הדיגיטליים שלדעתם מתאימים עבורכם ועבור הלקוחות שלכם. בהצלחה!

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.