אתמול, 29.1 פייסבוק פרסמה את הדוחות הכספיים של Q4/2013. מצ"ב סיכום המספרים המרכזיים (כי בכל זאת צריך) ובהמשך הסיכום הוספתי את הנקודות המשמעותות ביותר בעיני שעלו בשיחת האנליסטים (שיחות שתמיד מספקות נתונים מעניינים יותר, בעיקר בגלל מה אפשר להבין בין השורות).

סיכום 2013 במספרים:

א. סך ההכנסות של פייסבוק בשנת 2013: 7.87 מיליארד דולר, עלייה של 55% לעומת השנה הקודמת.

ב. הכנסות הרבעון הרביעי של פייסבוק הסתכמו ב 2,585 מיליארד דולר, מה שמהווה עלייה של 842 מיליון דולר מהרבעון הקודם ועלייה של מיליארד דולר בהכנסות בתוך שנה.

ג. אבל הנתון המעניין ביותר מגיע איך לא – מהמובייל: 53% מההכנסות הגיעו מהמובייל. מספר המשתמשים שנכנסים לפייסבוק גם דרך מובייל עמד ברבעון האחרון של 2013 על מספר פנומנלי של 945 מיליון משתמשים (ברבעון הרביעי של 2012 המספר הזה עמד על  680 מיליון "בלבד").

ד. כמות המשתמשים החודשיים שערוץ הכניסה שלהם לפייסבוק הוא דרך המובייל בלבד (וזה כולל סמארטפונים וטאבלטים יחד) הוא 296 מיליון גולשים, כשבשנה שעבר המספר עמד על 157 מיליון "בלבד".

ה. בפייסבוק ישנם כ- 1,228 מיליארד משתמשים חודשיים, נתון שמהווה עלייה של 39 מיליון משתמשים מהרבעון הקודם ועלייה של 221 מיליון משתמשים מהרבעון המקביל בשנת 2012.

ו. מספר המשתמשים היומיים בפייסבוק עלה לכ- 757 מיליון משתמשים. עלייה של 29 מיליון משתמשי מהרבעון הקודם ועלייה של 139 מיליון משתמשים מהרבעון האחרון של 2012.

 


סיכום שיחת האנליסטים:

משתתפים בשיחה: מארק צוקרברג ( CEO) שריל סאנדברג (COO) , ו-דוד אברסמן (CFO)

מארק צוקרברג:

  • צוקרברג פתח את השיחה וציין שזו דרך מעולה לסיים השנה (וגם לסכם 10 שנות פעילות מאז השקה של פייסבוק). ה0 מרוצים כמובן מהמספרים המדהימים ובעיקר מתגאים מהשפעת המובייל על מודל ההכנסות והפעילות הכללית בשנה החולפת. מבחינת צוקרברג 2012 הייתה שנה שבה פייסבוק כמוצר עברה שינוי מפלטפורמת ווב לפלטפורמת מובייל, כששנת 2013 הייתה שנת מהפכה נוספת במסגרתה פייסבוק הפכה לעסק שהוא Mobile First על כל המשתמע מכך והמספרים הם אלו שמוכיחים את הצלחת השינוי בתפיסה האסטרטגית והעסקית.
  • יותר ויותר גולשים מעורבים יותר בכל הפרמטרים ( יומי,שבועי וחודשי) מה שמוכיח שהשינויים שפייסבוק הטמיעה וממשיכה לעדכן באלגוריתם שלה (שלמעשה קובע את אופן הצגת ופרסית התכנים בפידים של כולנו) חשוב ועובד.  אבל למרות הצמיחה ולמרות עובדה שמדובר בקהילת הגולשים הגדולה בעולם ( צוקרברג מרבה להשתמש בתיאור קהילה עולמית) עדיין מדובר בחלק קטן מהעולם כיוון שרובו עדיין אינו מחובר לרשת. לכן,  צוקרברג ופייסבוק מתכוונים להמשיך ולהשקיע בחזון שהציג לע מזמן- חזון חיבור כל העולם לרשת האינטרנט, במטרה לתרום לצמיחת הכלכלה העולמית (ואף מילה על הרחבת היצע הגולשים והפוטנציאל העסקי שהם מהווים עבור משווקים וכמובן פייסבוק עצמה).
  • פייסבוק כקבוצה (!) מאפשרת לאנשים להתחבר ולשתף מידע גם בכלים וערוצים "חיצוניים" לפייסבוק (ופה הכוונה לאפליקציות מקבילות לזו של פייסבוק) כגון אפליקציית המסרים " פייסבוק מסנג'ר" וכמובן "אינסטגרם". ספציפית לגבי אפליקציית המסנג'ר – חלה צמיחה אדירה בהיקף השימוש בה וצוקרברג רמז על פיתוחים רבים נוספים שצפויים לצאת בערוץ זה.
  •  אינסטגראם: צוקרברג ציין שהוא שמח על ההצטרפות של מפרסמים רבים שכבר פעילים מסחרית בזירה זו, מה שמוכיח את האפקטיביות של הערוץ כקהילת תוכן שיתופית ( רמז לדיון וההתעסקות הרבה בשנה החולפת בעיקר סביב אפליקציית "סנאפצ׳אט" כסוג של מקום מפלט בעיקר עבור צעירים שעבורם פייסבוק כבר איבדה את האטרקטיביות, או של "וואטסאפ" בהקשר של שירותי שליחת הודעות. המסר שעולה פה בין השורות: פייסבוק מציעה כלים לכולם. המיקוד בנושא זה מוכיח את הרצון של פייסבוק לחזק כלים וערוצים מקבילים נפרדים מפיסבוק עצמה בעיקר כדי להתמודד עם המתחרים.
  • 500 מיליון משתמשים בקבוצות בפייסבוק בכל חודש! זהו כלי סופר שימושי ואפקטיבי עבור קבוצות של אנשים לשתף מידע עם המעגלים החברתיים הקרובים (משפחה וחברים) גם סביב קבוצות מקצועיות(מקום העבודה, לימודים), וגם המוצר הזה עומד להתפתח ( שוב, קריצה לאיום של וואטסאפ ואפליקציות אחרות המייצרות קבוצות קטנות בעלי עניין משותף).
  •  צוקרברג מתייחס לפיתוח המוצרים ולשיטת איסוף דאגה עליהם במטרה לשפר המוצרים הקיימים בעיקר בהקשר של המודעות הממומנות: בכל יום  פייסבוק סוקרת 35,000 גולשים בפייסבוק (!!!) במטרה לקבל מידע מהם על המודעות -מה עובד, מה פחות ובעיקר מה אפשר לשפר. זה נכון גם לגבי שיפור איכות המודעות ולא רק לייצר כמותגדולה שלהן.
  • צמיחה מטאורית של ערוץ המובייל: היקף הפרסום במובייל צמח בצורה אדירה והמגמה רק תמשיך ותתחזק. המטרה של פייסבוק היא להשקיע במודעות שישתלבו בתוכן האורגני של הגולשים כדי לייצר ערך אמיתי עבורם ובכך יהפכו לכלים שיווקיים ואפקטיביים יותר עבור המפרסמים. צוקרברג מסיים את הדברים בהתייחסות לעובדה שפייסבוק חוגגת 10 שנות פעילות. השנים הקרובות מאפשרות לפייסבוק להמשיך ולהשקיע בפיתוח החברה והמוצרים ( רק עם הרבה יותר משאבים).

שריל סנדברג:

סנדברג מתייחסת לשלושה גורמים מרכזיים שתרמו לצמיחה הכוללת של פייסבוק בשנה החולפת בכלל וברבעון האחרון בפרט:

1. המובייל: סנדברג מתייחסת בעיקר לחיבור בין עולם ה- ecommerce יותר אנשים נעזרים במובייל בתהליכי הקניה גם כשהם נמצאים רצפת המכירה עצמה. המספרים מראים שצרכנים שנעזרים במובייל בתהליך הקניה שלהם קונים יותר. המובייל כמקור מידע צרכני משמעותי. עבור משווקים שעובדים במובייל בפייסבוק

2. נוכחות עסקים קטנים (SMB): סימני מאחד משמעותי עבור פייסבוק יעבור סנדברג באופן אישי. מדובר בפלח בעל מידת מעורבות שעולה בהתמדה בעיקר הודות לתרומה של פייסבוק כקהילה, פלטפורמה והכלים הזמינים עבור העסקים הקטנים הופכים את פייסבוק לאטרקטיבית כל כך עבורם, כ-25 מיליון עסקים קטנים מחזיקים ומתפעלים עמודי פייסבוק וגם זה מתחבר למגמת שיפור מוצרי הפרסום. כולל מגמה חדשה: מוצרי פרסום של פייסבוק באפליקציות חיצוניות!!!!

3. פיתוח מוצרים חדשים: גאים ביכולת הניטור ומדידה של הפעילות בעיקר עבור משווקים.  טחד הכלים המשמעותיים ביותר בעיני סנדברג הוא ה- Custom audience שהושג לפני כשנה. הכלי מאפשר למשווקים לשפר יכולות טרגוט וגם לשמור על פרטיות. המשווקים יכולים להגיע בדיוק לאנשים שהם מחפשים. עדיין יש פה הזדמנויות אדירות בהיבט של טרגוט. הם גם משקיעים כלים חדשים של מדידה.

תחילת שנה חדשה ועשור חדש: השינוי הדרמטי מערוצי מדיה ופרסום מסורתיות אל עבר פלטפורמות דיגיטליות שמאפשרות למשווקים לפנות ישירות לקהל יעד רלוונטי עבר מהםכה אדירה ( ופיסוק היא מחבילת המהפכה). פייסבוק שנתה את העולם בהיבט הזה ומהווה עת החלוצה בתחום. פייסבוק מבינה מותר מה אנשים עושים חמה מעניין אותם ומנגינה את התובנות האלו למשווקים כדי לייצר ערך משמעותי יותר.

מקור: פייסבוק 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.