אם יש לכם נוכחות פעילה ברשתות חברתיות מגוונות כגון אינסטגרם, לינקדאין, טוויטר וכמובן פייסבוק, ואתם פשוט לא מצליחים להבין למה רק בפייסבוק היקף החשיפה האורגנית (ללא השקעה בפרסום ממומן של התוכן שלכם) נמוכה משמעותית מבמקומות אחרים, הפוסט הזה הוא בדיוק עבורכם. להבדיל משאר הרשתות החברתיות, בהם התכנים לא עוברים "פילטור" המודל העסקי של פייסבוק מושתת על אלגוריתם שלמעשה "חוסך" מכם את מגוון התכנים שהחברים שלכם מייצרים משתפים.

למה? כי המודל של פייסבוק מתבסס על התובנה שבכל מקרה אתם לא יכולים באמת לצרוך את כל התוכן שכולם מעלים, ולכן האלגוריתם למעשה מקדם ומציג לכם תכנים שיש לכם זיקה עמוקה יותר אליהם, לדוגמה: תוכן של חברים או עמודים מסחריים שאתם נוהגים יותר לעשות להם "לייק" לתכנים או להגיב להם, תכנים שאתם נוהגים יותר לשתף אותם וכו'.

חשוב לדעתי לציין את מה שהרבה משווקים לא ממש מבינים: גם אם יש בעמוד הפייסבוק שלכם 100,000 חברים, זה לא אומר שכולם נחשפים לכל פוסט שאתם מעלים, מהסיבה שציינתי מקודם. חשוב גם לזכור שרמת המעורבות של החברים/לקוחות/ עוקבים שלהם משתנה מאדם לאדם, מה שבסופו של דבר "מזין" את האלגוריתם של פייסבוק והוא למעשה יקבע האם ובאיזו תדירות אותם חברים יחשפו לתוכן ששיתפם.

המציאות הזו בסינון התכנים וההצגה שלהם באופן בלתי אחיד על פני החברים שלכם בפייסבוק מייצרת מציאות מעט מעייתית ובעיקר כזו שמורכבת מאינטרסים מנוגדים: מצד אחד – צרכני הקצה של התכנים (חברים/ לקוחות/ עוקבים וכו'). כל אותם אנשים בחרו לעשות "לייק" לעמוד שלכם ובכך למעשה הם הביעו עניין בפעילות שלכם. מצד שני, הם לא מעוניינים להיות מופגזים בשצף תכנים לא רלוונטי מכם, אלא ליהנות מתכנים שאתם משתפים שהם בעלי ערך עבורם.

בנוסף, חשוב לזכור שאתם לא העמוד היחידי שהם חברים/ עוקבים אחריו, מה שיכול היה להפוך את הפיד שלהם בפייסבוק לעמוס ומציק. מצד שני, נמצאים המשווקים/ מנהלי העמודים שכמובן מעוניינים להרחיב את מספר החברים העוקבים אחר התכנים בעמוד, מתוך הבנה שמדובר בחיזוק הולך וגדל של ה- Earned & Owned Media שלהם- ערוץ תוכן אורגני שמאפשר דו שיח ישיר עם קהל היעד הרלוונטי. הבעיה נוצרת כשנכנס לתמונה האלגוריתם של פייסבוק שלמעשה מסנן את התכנים ומציג אותם רק עבור אותם חברים/ עוקבים שהם בעלי אינטראקציה משמעותית יותר אתכם.

הבעיה במציאות הזו היא שבדיוק בפער שתיארתי נכנס מודל הפרסום של פייסבוק. רוצים להרחיב את החשיפה שלכם אל מול קהל יעד רחב יותר (גם אם אותו קהל יעד הוא כבר חבר שלכם בעמוד?!) – תשלמו. הטיעון של דרק מיולר היא שבעצם אין בעיה אמיתית עם הצורך בפילטרים של התוכן בפייסבוק. הבעיה היא, לטענתו, שפייסוק מקשרת את הפילטור הזה למודל ההכנסות שלה. בנוסף, הוא מעלה טענה מעניינת לפיה שיטת הקידום וההצגה של התכנים מייצרת "בועות תוכן" שבהגדרה יעסקו בקונצנזוסים (תמונות של תינוקות, שמחות, חתולים חמודים או פוליטיקאים שעושים פדיחות) מבלי להציג בפניכם את התכנים שבאמת יענינו אתכם גם אם מידת ה- Engagement שלכם איתם היא עקבית ואפילו התרחשה לאחרונה. מה דעתכם? 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.