אתרי מימון ההמונים הפכו בשנים האחרונות לפופולאריים במעיקר בקרב יזמים וסטארטאפים המחפשים דרכים למימון הפעילות העסקית שלהם. אתרים כגון "KickStarter" ו- "Indieogo" מנהלים מליוני דולרים ומסייעים לחבר בין יזמים המחפשים את ההזדמנות להמשיך במלאכת פיתוח המוצר, לבין קהל רחב של אנשים שמביעים אמון במוצר ומעוניינים לסייע לקידומו.

על בסיס גישת המימון הקבוצתי הזה, קבלו את המהלך הפרסומי הבא של מותג הרכב האמריקאי "Dodge" שיחד עם משרד הפרסום שלו (Wieden + Kennedy) יצרו קמפיין שבא לייצר שיטה חדשנית לרכישת רכב חדש, המשלבת את קונספט המימון הקבוצתי ומשלבת התבססות רחבה על ערכי השיתופיות בערוצי המדיה החברתית. חשוב רק לציין שמדובר במהלך שהושק בשנת 2013, ובכל זאת ולמרות שמדובר באקט פרסומי, מייצר לדעתי טוויסט מעניין לכל הקונספט של מימון המוני/קבוצתי.

איך זה עובד? נכנסים לאתר של Dodge, מבצעים התאמה אישית של הרכב הרצוי (צבעים, סוגי גלגלים, מנוע וכו'), דרך Facebook Connect וטוויטר משתפים עם מעגל החברים והמשפחה, ולמעשה מזמינים את כולם לסייע במימון הרכב. למה לא לתת להורים לרכוש את המנוע, סבתא תקנה את הגלגלים וכו'. התוצאה – לפניכם:

חשוב לציין שיש למעשה 4 מודלים עסקיים בעולם מימון ההמונים:
1. תרומה: הכסף ניתן כאקט של הבעת אמון, ללא תמורה בסופו של דבר.
2. מימון תמורת Equity: המימון ניתן תמורת אחוזים או אחזקה מסויימת בחברה המתגבשת (מודל שנחשב למורכב במיוחד).
3. הלוואה (P2P Lending): המודל שתופס תאוצה משמעותית ברחבי העולם, בעיקר כערוץ עוקף בנקים וחברות אשראי.
4. מימון תמורת מוצר: בדומה למה ש- Coin עשו, הזמינו אנשים לרכוש ראשונים את המוצר, הרבה לפני שהושק רשמית ולהצטרף לקהילה של מאמצים ראשונים שייזכו לקבל את גרסת הבטא ולהתנסות לפני כולם.

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.