שוב הגיע הזמן הזה של השנה, רגע אחרי שהקיץ נגמר ושנייה לפני תקופת החגים, תקופה של חשיבה, הסתכלות אחורה על מה שחווינו בשנה החולפת, ובעיקר – הסתכלות קדימה, על האתגרים והמטרות שלנו לשנה הקרובה.

השנה החלטתי להקדיש פוסט חגיגי לחשיבה קדימה לקראת השנה החדשה, ולנסות ולמפות את המגמות שישפיעו על העולם המקצועי שלי, ובעיקר זה שאעסוק בו בבלוג בשנה הקרובה. מיותר לציין שאחד המאפיינים המרכזיים והייחודיים של עולמות התוכן בהן אני עוסק פה בבלוג הוא הקצב המטורף שבו העולם סביבנו משתנה ומתעצב מחדש.

טכנולוגיות חדשות צצות חדשות לבקרים, סטארטאפים ויזמים יצירתיים מפתחים בקצב מהיר מוצרים ופלטפורמות חדשות שמייצרות הזדמנויות חדשות לתקשר, לצרוך מידע ושירותים ולהכיר את העולם סביבנו, אנחנו כבני אדם ממשיכים כל הזמן להתפתח ולהשתנות וכתוצאה מכך הציפייה שלנו כצרכנים משתנה גם היא. כל הדברים הללו יחד מעצבים מציאות שמשתנה באופן תמידי והשאלה המרכזית שניצבת בפני מותגים ומשווקים היא: כיצד הם יגיבו לאותם השינויים ובאיזה קצב.

אז זאת הרשימה שלי, אשמח לשמוע את דעתכם וכמובן הצעות למגמות נוספות שלדעתכם ישפיעו עלינו בשנה הקרובה:

אפליקציות וכלי עבודה דיגיטליים "יהגרו" מהחיים הפרטיים לסביבת העבודה
רובנו משתמשים ב- Gmail כדי לשלוח ולקבל מיילים, לרוב לא רק עבור שימוש פרטי אלא גם במסגרת העבודה. כלי Social משתלבים יותר ויותר בתוך מערכות ארגוניות במטרה ליעל את תהליך התקשורת ושיתוף המידע (לכמה מכם יש לפחות קבוצת Whatsapp אחת המיועדת לתקשורת במסגרת העבודה?) לכן רק מתבקש שהפער ההולך וגדל בין חוית המשתמש בערוצים הדיגיטליים ה"פרטיים" לבין המערכות הארגוניות יניעו לשדרוג משמעותי של כלי עבודה ותקשורת מקצועיים וייצרו פתיחות גדולה יותר בקרב ארגונים לאמץ כלים חברתיים יותר.

מנהלים בעלי רקע דיגיטלי/טכנולוגי יאיישו תפקידים בכירים יותר בארגונים
מחקרים רבים מחזקים עובדה משמעותית שכבר קיימת בשטח: טכנולוגיות דיגיטליות מעצבות לחלוטין את תהליכי הפיתוח והשיווק של מוצרים חדשים. לכן, טבעי לציין שבעלי ה- Skills המתאימים, הידע והניסיון יהפכו לצירים מרכזיים בסביבת העבודה כאוטוריטות מקצועיות המובילות מהלכים דיגיטליים וחדשנות בארגונים. זאת בנוסף למחקרים שמראים כי ב-5 השנים האחרונות חל מעבר משמעותי של הכנסת יכולות מקצועיות לתוך הארגון על חשבון ניהול ספקים חיצוניים במטרה שאותם עובדים יעבדו בצמוד לשאר הגורמים המעורבים בתהליך.

שיווק דיגיטלי יהפוך כירורגי ומדעי יותר
ככל שיותר תקציבי שיווק מופנים לערוצים הדיגיטליים, וככל שיותר כלי מדידה, בקרה וטרגוט חכמים יהפכו לחלק אינטגרלי בעבודת המשווק, תחום השיווק הדיגיטלי יהפוך כירורגי, ממוקד וחכם יותר. זה לא אומר שמחר יעלמו מהלכים תדמיתיים שאינם מוכוונים למכירה, אך בכל זאת תתחזק הדרישה להבין לאן הולך הכסף ומה הוא הצליח להשיג בשורה התחתונה.

"עוזרים דיגיטליים" ישפרו את חיינו ע"י לימוד ההתנהגות שלנו ויצירת ערך פרסונאלי
סדר היום של כולנו עמוס משימות, ועבור כולנו משאב הזמן הופך יקר יותר. זו גם הסיבה שבגללה כולנו מעריכים כלים דיגיטליים שמייעלים את ניהול הזמן שלנו (ביצוע קניות On line במקום ללכת לסופר השכונתי, להזמין מונית ישירות מאפליקציה ולרדת אליו רק כשהוא באמת למטה, להעביר כספים דרך ספר הטלפונים במקום להתעסק בכסף מזומן, ושירותים חכמים כמו Google Now ועוד…). לכן, כלים דיגיטליים חכמים שילמדו אותנו, את סדר היום שלנו ואת ההעדפות האישיות שלנו ובהתאם לכך יציגו לנו את המידע הרלוונטי עבורנו במקום ובזמן הנכונים יהפכו לחלק משמעותי בחיינו בשנים הקרובות.

ראיון עם מנכ"ל IBM בנושא מחשב על "ווטסון", על יכולת הלמידה שלו על בסיס ניתוח כמויות אדירות של דטה ועל ההשלכות של מאשין לרנינג על יכולות דיגיטליות שבעתיד הלא רחוק יהפכו לחלק מחיינו:

מסרים ימשיכו להתקצר, אסטרטגיות שיווקיות ידרשו להתאים עצמם למגמה
שמעתי השבוע אמירה שאני מאוד מתחבר אליה: קריאטיב טוב עובד בכל מדיה. אם תיקח קריאטיב מנצח ממודעה בעיתון ותמקם אותה במודעת פייסבוק, היא תעבוד גם שם. אפשר כמובן להתווכח על האמירה הזו, אבל מה שבטוח הוא שצרכנים כיום מתאפיינים בסבלנות מועטה  כלפי מסרים שיווקיים ארוכים ומסורבלים (אפרופו הסעיף הקודם). לכן, משווקים יצטרכו לשנות את האופן שבו הם מעצבים מסרים ובונים אסטרטגיות תקשורתיות, להתאים אותם לרוח התקופה ולציפיות הצרכים שמעדיפים את הכל מהר, ממוקד, כאן ועכשיו.

צמצום השיחה על הפרדה בין דיגיטל לפיזיקל, והתחזקות שיפור החוויה הכוללת
מבחינת הלקוח, אין באמת הפרדה בין פיזיקל לדיגיטל. הוא מוכוון משימה (לקנות, לקרוא, להספיק). אנחנו חיים בתקופה שבה יותר פעולות צרכניות מתרחשות בערוצים הדיגיטליים, ובכל זאת ישנם דברים שרצפת המכירה הפיזית תמיד תישאר רלוונטית לגביהם. מצד שלישי, טכנולוגיות חדשות משפרות את ההזדמנות הצרכנית והעסקית ברצפת המכירה (Becoin, קופות דיגיטליות, עמדות מכירה המציגות את המוצרים ומאפשרות שיטוף ברשתות החברתיות, אפליקציות תומכות קניה כמו השוואת מחירים ועוד…). בסופו של דבר, את הלקוח מה שמעניין היא חווית הקניה שלו. כל דבר שיהפוך אותה לטובה – תגרום לו לחזור עליה ולהיפך.

ארגונים ויאמצו מודלים חדשים, מהירים ואפקטיביים יותר של פיתוח מוצרים (The Lean Start up Approach)
יותר ארגונים מבינים כיום שאי אפשר להמשיך ולעבוד בשיטות העבודה הישנות. העולם עובד כיום מהר יותר, בכל רגע נתון ישנה חברת סטארטאפ קטנה שמפתחת מוצר שיכול לאיים על הפעילות העסקית של חברות גדולות, ובנוסף – גם המתחרים משקיעים משאבים רבים בלייצר שיטות עבודה מהירות יותר. למרות ההבדלים הבסיסיים בין חברת סטארטאפ לבין ארגון גדול, קיים מכנה משותף אחד: הרצון לייצר חדשנות – ומהר. בעוד שסטארטאפים עובדים בהגדרה בקצב מהיר (מאוד) ובכך יכולים לערער לפעמים על תעשיות וותיקות שלא השכילו להתאים עצמם לרוח התקופה, יותר ויותר חברות מבינות היום ש- א) המשאבים הופכים מוגבלים מאי מפעם (בעיקר משאב הזמן), ו- ב) אם הם לא יאמצו שיטות עבודה חדשות והמהירות המכוונות לייצר ערך אמיתי ללקוחות, הם ישארו הרבה מאחור.

ארגונים ישקיעו משאבים בחיזוק ה"שרירים" בהיבט השיווקי/עסקי
התייחסתי באחד הסעיפים הקודמים להתחזקות בעלי תפקידים בעלי ידע וניסיון טכנולוגיים/דיגיטליים. אז נכון שישנה מגמה של התרחבות בעלי התפקידים הללו בתוך הארגונים, אך יחד עם זאת אי אפשר תמיד לדעת הכל ולא ניתן לנהל ב-100% את כל המידע שהארגון זקוק לו כדי להמשיך ולחדש, אם לא להוביל. לכן, ארגונים ומשווקים יצטרכו להיות כנים ולמפות לעצמם את התחומים שבהם הם פחות חזקים, ולפעול כדי לחזק אותם במטרה שלא להישאר מאחור (גם את זה אומר להשקיע משאבים נדרשים במקורות חוץ ארגוניים).

Open Innovation (חדשנות פתוחה): כי לאף אחד אין מונופול על הרעיון הגדול הבא
גם הסעיף הזה מהווה המשך ישיר לקודם: לאף אחד אין מונופול על תהליכי החדשנות. הרעיון הגדול הבא יכול להגיע מכל קצוות הקשת הארגונית, ולא פחות חשוב – לפעמים כדאי ואפילו צריך להגדיר צורך עסקי ולהוציא אותו מחוץ לארגון ולמעשה להציג אותו בפני קשת רחבה של גורמים חיצוניים שמביאים את ידע וניסיון רלוונטיים שאינם קיימים בתוך הארגון, ויחד לפצח את האתגר העסקי (ומכאן המונח "חדשנות פתוחה"). אפשר להבחין בהתחזקות המקומית והבינלאומית של החדשנות הפתוחה ע"פ מספר ההאקתונים הרבים שמתרחשים בישראל בשנה האחרונה (וכמובן בחו"ל), בדגש על תעשיות וענפים שעד לאחרונה היו רחוקים מסוג כזה של מהלכים. נדמה שבכל שבוע כמעט מתקיימת סדרת מפגשים, האתקונים, סדנאות ומפגשי חשיבה בשלל נושאים ואתגרים עסקיים.

לסיכום: שתהיה שנה טובה ומתוקה, שנזכה לראות כמה שיותר מהלכים חדשים וחכמים, שנייצר ערך לאחרים ובעיקר לנו, ושהדרך לשם תהיה רצופת נסיונות (חלקם טובים יותר או פחות) והפקת תובנות.

 

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.