_________________________________
איך גורמים ללקוחות לשתף אחרים בחוויה הצרכנית שלהם עם המוצרים והשירותים שאתם משווקים? הרעיון של "שגרירי מותגים" הוא מושג עתיק יחסית אך עדיין – הפוטנציאל שלו אדיר ורלוונטי היום יותר מתמיד בעיקר הודות לכלים דיגיטליים רבים ושינויים תרבותיים וצרכניים.

מי הם "שגרירי המותגים"?
המושג "שגרירי מותגים" מייצג צרכנים שעל דעת עצמם נוהגים לספר ולשתף את סביבתם על "סיפורי מותג" אישיים שחוו, בעיקר אחרי שקנו או צרכו מוצר או שירות מסוים. כל משווק מבין את הכוח הטמון בהמלצות גולשים ולקוחות באופן כללי, וחלומו הרטוב הוא להעצים את יכולות ההפצה של הלקוחות שלו במטרה להגיע, במינימום משאבים כמובן – לקהל יעד רחב יותר.

הערוצים הדיגיטליים – כלי עבודה בידי השגרירים
כיום, הודות לכלים דיגיטליים רבים ואימוץ נרחב של הרשתות החברתיות, המושג Social מקבל משמעות אחרת במרחב הדיגיטלי, למרות שפעולת ההמלצה או השיתוף לא השתנתה בהרבה. מה שכן התשנה זו מהירות השיתוף ויכולת ההפצה הרחבה מצרכן לנמענים רבים יותר. מספיק שלקוח כותב חוות דעת ומשתף אותה בפייסבוק ומייד סיפור המותג שלו פוגש מספר רב של חברים, משפחה ומכרים שנחשפים לחוויה הצרכנית שלו ולמותג אבל יותר חשוב מכך – זוכים להמלצה מאדם שהם מכירים לגבי התנסות אישית עם המוצר.

הכוח האמיתי מאחורי שגרירי המותגים
ע"פ מחקר של חברת zuberance, 89% משגרירי המותגים מעידים שחברים שלהם קונים או שוקלים לקנות מוצרים ושירותים שהם ממליצים עליהם. הכוח בשגרירי מותגים הוא הרבה מעבר לנאמנות לקוח, השפעה צרכנית וגם הרבה מעבר לעוקבים ואוהדים. הכוח האמיתי קשור לעובדה שמדובר בצרכנים שעל דעת עצמם, בזמנם החופשי ובאמצעים העומדים לרשותם בוחרים במודע לעזור לכם לשווק ולהפיץ את סיפור המותג שלכם למעגל חברתי קרוב מסיבה אחת פשוטה: כי הם מזדהים מעומק ליבם עם המוצרים והשירותים שלכם ומרגישים בטוחים מספיק כדי להמליץ עליהם.

יותר מכך, הם מאוהבים במוצרים שלכם. הם חושבים שהמוצרים שלכם מדהימים ומצדיקים שיתוף והפצה, כי הם יודעים שההמלצה למעשה מעצימה אותם אל מול הסביבה הקרובה, ושבעצם ההמלצה הם עוזרים לאנשים אחרים לגלות מוצרים ושירותים חדשים שהם בעלי ערך משמעותי.

חברת "Apple" כמשל
אני חושב שאחת הדוגמאות הטובות ביותר לחברה שהפכה את הלקוחות שלה לשגרירי המותגים האולטימטיביים, היא חברת Apple. הסיבה לכך היא כמובן – המוצרים שלה, שעליהם אפשר לכתוב ספרים שלמים (ואפילו נכתבו כמה…). גם היום, בעידן מאתגר עבור Apple מבחינת התחרות הגוברת והפגיעה בתדמית החדשנית של החברה, שגרירי המותג האמיתיים יישארו כאלו וימשיכו להפיץ את דעותיהם בנאמנות רבה.

מה זה אומר עליכם ועל המוצרים שלכם?
לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין את כוח ההשפעה האדיר שיש לשגרירי המותגים מבחינת היכולת שלהם להוות ערוץ שיווקי אסטרטגי שאין להקל בו ראש. מה שכן חשוב לזכור הוא הצורך של מותגים וחברות להשקיע ביצירת מוצרים מדהימים שייצרו חווית צרכניות מעולות, כאלו שמעניקות ערך מוסף אמיתי ללקוחות – מספיק כדי שיצדיקו הפצה והמלצה.

בנוסף, חשוב שתעניקו ללקוחות שלכם את הכלים שיסייעו להם להפיץ את החוויה הצרכנית הפרטית שלהם עם אחרים בצורה המהירה והנוחה ביותר. לדוגמה: הוספת כלי שיתוף וכלים חברתיים במקומות הרלוונטיים בנכסים הדיגיטליים, בצורה חכמה שתסייע להעביר את המסר השיווקי בצורה ברורה וממוקדת.

חשוב גם לזכור שלצד הכוח הרב ניצבת אחריות רבה בצד המותג שכן פוטנציאל ההפצה עובד בשני הכיוונים: מוצרים ושירותים המייצרים חוויה צרכנית גרועה "יזכו" לחשיפה שלילית, בעיקר הודות לערוצים הדיגיטליים וכבר הכרנו בעבר מותגים שחטפו אש מצד גולשים ברשת לאחר שפורסמה חוויה שלילית במיוחד עם אחד המוצרים שלהם.

 

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.