בהמשך לאירוע המתוקשר של "אפל" בחודש שעבר, בו הוכרזו מספר מוצרים ושירותים חדשים וביניהם שירות התשלומים הדיגיטלי Apple Pay, השבוע שירות התשלומים מושק באופן רשמי.

חשבתי שכדאי לעשות קצת סדר ולהסביר מה בדיוק אומר שירות התשלומים החדש של החברה. אז ככה: אפל למעשה מצטרפת למגוון חברות בינלאומיות שכבר פועלות בעולם התשלומים הדיגיטליים (בעיקר במובייל), ומשיקה שירות תשלומים משלה. Apple Pay לעשה מהווה פיתרון לשני אפשרויות תשלום מרכזיות:

הראשונה, תשלום בנקודת המכירה: אתם נכנסים לחנות פיזית ובמקופה במקום לשלוף את כרטיס האשראי מהארנק, אתם מבצעים פעולת הקשה (Tap) עם מכשיר ה- IOS שלכם שבו מותקנת אפליקציית התשלום (עם תנאי מקדים אחד: הזנה מוקדמת וחד פעמית של כרטיס/י אשראי. ניתן כמובן להגדיר את כרטיס ברירת המחדל שלכם). מבחינת אבטחת מידע, תהליך התשלום בנקודת המכירה הפיזית כוללת שלב קריטי – שימוש בזיהוי אישי של הלקוח בעזרת החיישן הביומרטרי שנמצא בכפתור ה- Home בדגמים החדשים של מכשירי אפל.

בנוסף חשוב להדגיש שפעולת הסליקה אינה מתבצעת ע"י אפל, שחזרה וציינה שהיא אינה מהווה צד בפעולה (לפחות לא כרגע), כאשר כל המידע הרלוונטי אודות העסקה מתבצעת בצד חברות האשראי. פעולת התשלום הזו מבוססת על טכנולוגיית NFC, שכאמור האייפונים והאייפדים החדשים תומכים בה ומאפשרים את ביצוע העברת המידע על בסיס קירוב פיזי מהמכשיר לקורא המיוחד שמחובר לקופה.

הפיתרון השני הינו למעשה אפליקטיבי מלא (ללא מעורבות קופה פיזית ו/או טכנולוגיית NFC):
הכוונה לביצוע רכישות On Line דרך אפליקציות ו/או אתרי סחר מקוון. בפלטפורמות אלו, כאשר הלקוח מגיע לעמוד התשלום, בדומה לכפתורי "שלם בכ.אשראי ו/או תשלום ב- PayPal יופיע כפתור Apple Pay שבלחיצה עליו יועבר הלקוח לעמוד ייעודי של אפל המציג את הכרטיסים שהוזנו (או הכרטיס הבודד) ולאחר ביצוע אישור העסקה, הפעולה למעשה הושלמה וכל זאת ללא צורך בהזנת פרטי כ.אשראי. כמובן שכדי שהתהליך יתאפשר באותן אפליקציות או אתרי סחר נדרשת הטמעה מוקדמת של שירות התשלומים של אפל.

חנות האפליקציות של אפל כבר מעודכנת עם מגוון רחב של אפליקציות מסחר של המותגים המובילים שהטמיעו את שירות התשלומים החדש:

unnamed

מצ"ב סרטון שמדגים את פעולת התשלום האפליקטיבי:

שאלת השאלות: האם זה אומר שאפשר יהיה לוותר על ארנק העור העמוס והמסורבל ופשוט להשאיר אותו בבית? התשובה – עדיין לא. חשוב בנקודה הזו להסביר שהדבר היפה והחדשני שאפל עשתה במסגרת פיתוח שירות התשלומים הוא בניית התשתית. להבדיל משחקנים אחרים בעולם התשלומים הדיגיטליים, אפל החכימה וייצרה מראש הסכמי שיתוף פעולה מסחרי עם מותגי הבנקים, חברות האשראי והקמעונאים הגדולים והפופולריים ביותר בארה"ב (להוציא כמה שהם פופולאריים לא פחות כגון סטארבקס…).

המשמעות היא תמיכה רחבה מאוד במגוון רחב של בתי עסק ורשתות קמעונאיות, במקביל לתמיכה פיננסית של חברות האשראי המובילות וכמובן הבנקים. במילים אחרות – אפל ייצרה Scale רחב ומכובד, בעיקר לשלב הראשון של המהלך. יחד עם זאת, בדיוק בגלל העבודה שמדובר במספר מוגבל של רשתות קמעונאות (רובן פועלות בארה"ב ואירופה בלבד), מה שאומר שמחוץ לאותן מדינות אתגר הרחבת ה- Acceptance עדיין קיים, ובגדול.

ובהקשר של מותגי האשראי, הנה דוגמה להצגת שירות התשלומים ע"י Amex ארה"ב: כולל אזור ייעודי באתר (Link) אבל לא פחות חשוב ומעניין (לפחות לדעתי), הפצת הבשורה ברחבי הרשתות החברתיות, במטרה עסקית ברורה – לעודד כמה שיותר לקוחות לשייך את כרטיס האשראי שלה באפליקצייה של אפל כדי שהוא יהיה אמצעי התשלום הראשון והדיפולטי בו יבחר הלקוח בכל עסקה:

Loading

All the Power of Amex is now on your iPhone w/ Apple Pay! Connect your eligible Card and pay on the go at your favorite contactless merchants. Learn more at amex.co/applepay

View on Instagram

About עומר מילויצקי

אסטרטגיה דיגיטלית רב ערוצית | הערכים המקצועיים שמנחים אותי: Smart, Simple & Social.